Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirci, Ali
dc.contributor.authorKesik, Ozan Arif
dc.date.accessioned2021-05-07T11:45:01Z
dc.date.available2021-05-07T11:45:01Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/616718
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı çalışma alanında bulunan kaldırımların tekerlekli sandalye kullanan engellilerin kullanımı için ne kadar uygun olduğunun tespit edilmesidir. Çalışma Sişli ilçesinin güney kesiminde kalan 20 mahallesinde tamamlanmıştır. Araziden veri toplama aşamasında 31 adet 1/100.000 ölçekli fotogrametrik hâlihazır harita kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle Sişli İlçesindeki tüm cadde ve sokaklar gezilmiş ve çalışma alanında kaldırımların olmadığı sokaklar tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca Sişli İlçesindeki kaldırımlar üzerinde bulunan tüm nesneler tespit edilmiştir. Yapılan çalışmada kaldırım üzerinde bulunan objelerin, kaldırım üzerinde yürüyen insanların ve özellikle tekerlekli sandalye kullanan engellilerin kaldırımda yürümesine engel olup olmadığı ölçümlerle tespit edilmiştir. Çalışma alanında bulunan bütün kaldırımların yükseklik ve genişlikleri her 40 adımda bir kez, eğer kaldırım segmenti 40 adımdan daha küçük uzunluğa sahipse kaldırımın başından, ortasından ve sonundan birer kez olmak üzere metre ile ölçülmüştür. Çalışmada ayrıca kaldırımların üzerinde bulunan bozuk satıhlar ve rampalar da tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuç haritası oluşturulurken kaldırımların tekerlekli sandalye kullanan engellilere uygun olup olmadığı iki kritere göre belirlenmiştir. Bunlar, kaldırım segmentlerinin başında ve sonunda rampaların bulunması ve kaldırım üzerinde bulunan objelerin tekerlekli sandalye geçişini engellememesi durumudur. Verilerin girilmesinde ve veri analizinde ArcGIS 9.3 programı kullanılmıştır.Çalışma alanında toplam 3018 kaldırım segmenti tespit edilmiş ve tespit edilen kaldırım segmentlerin uzunluğu 251,122 metre olarak hesaplanmıştır. Çalışmada kaldırımların çok çeşitli objeler tarafından işgal edildiği tüm açıklığı ile görülmüştür. Bu objelerin %90 gibi önemli bir bölümünü ağaç ve direk gibi taşınmaz objeler, %10 gibi az bir kısmını ise araba ve tezgâh gibi taşınabilir objeler oluşturmaktadır. Çalışma alanında kaldırımlar üzerinde toplam 14,594 obje tespit edilmiştir. Çalışmada kaldırımlar üzerinde bulunan objelerin yaklaşık %20'sinin (2904 adet) kaldırım üzerinde tekerlekli sandalye kullanan özürlülerin geçişini engelledikleri tespit edilmiştir. Çalışmada kaldırımlar üzerinde 299 yerde üzerinde yürümeyi engelleyecek bozuk yüzeyler tespit edilmiştir. Üzerinde rampa bulunan kaldırım sayısı 163 iken, her iki ucunda rampa bulunan kaldırım segmenti sayısı ise sadece 5'dir. Standart kaldırım genişliğine sahip olmayan kaldırım segmentleri toplam kaldırım segmentlerinin %83'ünü oluşturur. Çalışmada, çalışma sahasındaki kaldırımların tekerlekli sandalye kullanan özürlüler açısından taşıdığı problemlerden birisinin de yüksek ve ani değişen eğim derecesi olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sahasındaki eğim %0 ile % 80.4 arasında değişmekte ve çalışma sahasının %60.9'unun eğim değerleri %8'in üzerindedir. Çalışmanın sonucunda 251 km uzunluğundaki 3018 kaldırım segmentlerinin sadece üçünün üzerlerinde tekerlekli sandalye kullanan özürlülerin geçişine imkân veren özellikleri taşıdığı tespit edilmiştir. Diğer bir ifade ile çalışmada, çalışma alanında bulunan kaldırım segmentlerinin sadece %0.1'inin engellilerin kullanımına elverişli olduğu ortaya çıkmıştır.Çalışmada Şişli ilçesinin önemli bir bölümünü kapsayan çalışma sahasında yer alan kaldırımların tekerlekli sandalye kullanan özürlüler açısından hemen bütünüyle uygun olmadığı tespit edilmiştir. Kentsel dönüşüm projeleri kapsamında çalışma sahasındaki tüm yapılar yeniden ele alınmalı, cadde ve sokaklar, kaldırımlarla birlikte uygun genişlik ve özelliklerde yeniden inşa edilmelidir. Çalışma sahasındaki tüm kaldırımların özürlülerin sorunsuzca kullanımını sağlayacak şekilde yenilenmeleri kentsel dönüşüm gibi büyük projeler düşünülmediği takdirde imkânsızdır. Ancak bazı düzenlemeler yapıldığı takdirde çalışma sahasında yer alan bazı önemli caddelerin özürlülerin kullanımına uygun hale getirilmesi mümkündür. Çalışma alanında özellikle iş merkezlerinin, sosyal alanların, devlet kurumlarının fazla olduğu Mecidiyeköy ? Taksim arasında bulunan Büyükdere Caddesi, Halaskargazi Caddesi ve Cumhuriyet Caddesi üzerinde çok küçük çapta düzeltmeler yapılarak, bu caddeler üzerinde bulunan kaldırımlar özürlüler için uygun hale getirilebilir.
dc.description.abstractThis study aims at identifying to what extend the pavements in study area is convenient for disabled pedestrians who use wheelchairs. The study was completed in 20 neighborhoods located at the south of the Sişli district. In the process of data collection, 31 photogrammetric base maps of 1/100.000 scale were employed. First, all the roads and streets in study area were examined and the streets with no pavements were listed. Next, all the objects on the pavements of Sişli district were inventoried. The space between the intervening objects and the two ends of the pavements were measured to find out whether or not these objects obstructed the walking of people on the pavements especially of those who use wheelchairs. The pavements were measured every 40 steps; wherever the pavements were shorter than 40 steps, they were measured using a meter at the beginning, the middle and the end of the pavements. Furthermore, ramps and broken surface on the pavement segments were examined in the study. Final map of the study was produced to indicate which pavements were suitable for disabled people using wheelchair by considering mainly two criteria; including whether there is a ramp at each end of pavement segments and the object do not prevent passage of people with wheelchair. In the study, ArcGIS 9.3 GIS software was used in the process of data production and analysis.In the study area 3018 pavement segments were recorded. Their total length was calculated as 251,122 meters. In course of the study, the pavements have explicitly seen to be occupied with various objects. Ninety percent of the objects are of immovable type such as trees and poles while 10% could be labeled as movable objects like cars and stands. In the study, 14594 objects in total were inventoried. The study found out that about 20% (2904) of the total objects on the pavements obstruct the passage of physically impaired people using wheelchair. There are broken surfaces in 299 places that prevent walking detected during the process of the study. While the number of pavements with ramps on it is 163, only 5 pavements have ramps at both sides. The ratio of the pavements below the standard width consists of 83% of the total pavement segments. Another problem for the disabled people using wheelchair in the study area is the high inclination and suddenly changing slopes on the pavements. The slopes in the study area are between 0% and 80.4%, and 60.9 % of the study area is above slope value 8%. As a consequence of the study, only 3 pavement segments out of 3018 pavements in 251 km fulfill the conditions that let disabled people using wheelchair to pass through. In other words only 0.1% of the pavement segments in the area of the study are suitable for the use of disabled people.In the study, it has been found out that almost none of the pavements in the study area (i.e. Sişli district) is suitable for the use of disabled people using wheelchair. All the structures in the study area must be reconsidered within the frame of urban transformation; streets and pavements must be reconstructed in line with appropriate height and width. It is impossible to renovate the pavements in the study area to meet the needs of the disabled people unless there is a dramatic change through some big projects such as urban transformation. Only after some arrangements the significant streets in the study area could be appropriate for the use of the disabled people. By doing some minor arrangements at Büyükdere Street, Halaskargazi Street and Cumhuriyet Street located between Mecidiyeköy ? Taksim, where there are many public institutions, social sites and business centers, the pavements on these streets could be made suitable for the use of the disabled people.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectCoğrafyatr_TR
dc.subjectGeographyen_US
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.titleAnalysis of pavements for disabled pedestrians in metropolitan cities: Case of Şişli district in Istanbul
dc.title.alternativeBüyükşehirlerde yaşayan engelli yayalar için kaldırımların analiz edilmesi: İstanbul Şişli örneği
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentCoğrafya Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmUrban architecture
dc.subject.ytmDisabled persons
dc.subject.ytmGeographical information systems
dc.subject.ytmUrbanization
dc.subject.ytmUrban planning
dc.subject.ytmSidewalks
dc.subject.ytmİstanbul-Şişli
dc.subject.ytmMetropolitan managements
dc.identifier.yokid422156
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid333327
dc.description.pages120
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess