Show simple item record

dc.contributor.advisorBahar, Mustafa
dc.contributor.authorErginbay, Şeyma
dc.date.accessioned2021-05-07T11:44:15Z
dc.date.available2021-05-07T11:44:15Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/616553
dc.description.abstractBu araştırmada ortaokul 5. ve 8. öğrencilerinin algıladıkları anne-baba tutumları ile velilerin çocuk yetiştirme stillerinin akademik başarıya etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Tarama modeline göre yapılan araştırmada, öğrencilerin algılanan anne-baba tutumlarını belirleyebilmek için Kuzgun (1972) tarafından geliştirilip daha sonra Kuzgun ve Eldeleklioğlu (1993) tarafından revize edilen Anne-Baba Tutum Ölçeği, velilerin çocuk yetiştirme stillerini belirleyebilmek için de Schaefer ve Bell (1958) tarafından geliştirilen ülkemizde uyarlama çalışmalarının Le Compte, Le Compte ve Özer (1978) tarafından yapılan Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği (PARİ) ve bağımsız değişkenlerle ilgili veri toplamak için de Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Avcılar, Bağcılar, Başakşehir, Esenler ve Silivri ilçesindeki devlet ortaokullarında okuyan 5. ve 8. Sınıf öğrencileri ve velileri oluşturmaktadır. 5 ilçede bulunan ortaokullar elverişli örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Seçilen her okuldan 5. ve 8. Sınıflar ise kümeleme yöntemiyle seçilip toplam 800 öğrenci ve velisine ulaşılmıştır.Araştırmada verileri analiz etmek için parametrik dağılımlarda bağımsız gruplar t testi (independent sample t test) kullanılmış, Ayrıca non-parametrik dağılımlarda Kruskal Wallis H testi ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenleri arasındaki ilişkiyi Pearson korelasyon, etki ise regresyon analizi ile test edilmiştir.Araştırma bulgularına göre; anne baba tutumlarının annenin eğitimi, babanın eğitimi, anne babanın çalışma durumu, çocuğun cinsiyeti, aylık gelir, çocuğun algıladıkları okul başarısı durumuna göre farklılaşmadığı; buna karşılık anne baba tutumları ile sınıf seviyesi arasında anlamlı düzeyde farklılık olduğu görülmüştür. 8. sınıftaki öğrencilerin otoriter tutum puanları, 5. sınıftaki öğrencilerin otoriter tutum puanlarından yüksek bulunmuştur. 5. sınıftaki öğrencilerin koruyucu istekçi tutum ve demokratik tutum puanları, 8. sınıftaki öğrencilerin koruyucu istekçi tutum puanlarından yüksek bulunmuştur.Araştırma bulgularına göre cinsiyete göre başarı değişmezken sınıf seviyesine göre farklılaşmaktadır. 5. sınıf öğrencilerinin başarı puanları, 8. sınıf öğrencilerinin başarı puanlarından yüksek bulunmuştur.PARİ'nin alt boyutlarından aşırı koruyucu annelik, aile içi çatışma, sıkı disiplin ile başarı arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna göre aşırı koruyucu annelik, aile içi çatışma, sıkı disiplin arttıkça başarı azalmaktadır. Anne baba tutumlarından koruyucu istekçi tutum ve otoriter tutum artıkça başarı azalmaktadır. Demokratik tutum, aylık gelir, babanın eğitim seviyesi arttıkça ise öğrencideki başarı düzeyi artmaktadır. Demokratik ve otoriter anne baba tutumu ile başarı düzeyi arasındaki ilişki bakıldığında; başarı düzeyi ile demokratik ve otoriter anne baba tutumu ilişkisinin zayıf olduğu görülmüştür. Çalışan anne babaların demokratik tutumu çocuklarda ki başarı düzeyini arttırmaktadır. Çalışan anne babaların otoriter tutumu başarı düzeyini azaltmaktadır.Anahtar Kelimeler: Anne Baba Tutumu, Çocuk Yetiştirme Stili, Akademik Başarı
dc.description.abstractThe purpose of this research is to examine if the perception of parental attitude of secondary school 5th and 8th grade students and parenting styles of the parents has an effect on the academic achievement. In the research, in which scanning model has been used, in order to determine the perception of parental attitude of the students, parenting attitudes scale, which is developed by Kuzgun (1972), and later revised by Kuzgun and Eldeleklioğlu(1993) has been used. In order to determine the parenting styles of parents Parental Attitude Research Instrument (PARİ), which is developed by Schaefer and Bell(1958) and adapted in Turkey by Le Compte, Le Compte and Özer(1978) has been used. Personal İnformation form is used to gather data about the independent variables. The population of the study involves 5th and 8th students who attend to public secondary schools in the Avcilar, Bağcilar, Başaksehir, Esenler and Silivri districts of Istanbul province in 2013-2014 education year, and their parents. Schools from the 5 districts are selected by convenience sampling. From each school selected, 5th and 8th grades selected by cluster sampling and worked with 800 students and their parents at the total.In the study, independent samples t-test is used to analyze parametrical distributions. Besides, Kruskal Wallis H test and Man Whitney- U test are used in non- parametric distributions. The correlation between dependent and independent variables of the study is tested by Pearson correlation test, effect is tested by regression analysis.It has been found out in the study that parent attitudes do not indicate diversity according to the mother's education, father's education, parents' vocational status, gender of the child, monthly income, child's perceived school achievement. On the other hand, a significant difference found between parental attitudes and grade level. 8th graders scored higher in authoritarian attitude than the 5th graders. Moreover, 5thgraders scored higher on protective parental attitude and democratic parental attitude than the 8th graders.Of the other findings, achievement does not differ according to the gender, meanwhile it differs according to the grade levels. 5th grade students' achievement scores found higher than 8th graders'.A relationship found between the PARI's sub-dimensions over-protective mother, family conflict, discipline. When the over-protective mother, family conflict, discipline increase, achievement decreases accordingly.When the democratic attitude, monthly income, father's education level increase, achievement increases accordingly. The relationship between democratic attitude, authoritative parental and the achievement taken into consideration; it has been found that there is a weak relation between achievement and the democratic and authoritarian attitudes. Democratic attitude level of the workers increases the achievement level. Authoritative parental level of the workers decreases the achievementlevel. Key Words: Parental Attitudes, Child Rearing Attitudes, Academic Achievementen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul 5. ve 8. sınıflarda algılanan anne baba tutumları ve ailelerin çocuk yetiştirme stillerinin akademik başarıya etkisi
dc.title.alternativeEffect of perceived parental attitudes and parenting styles on academic achievement of 5th and 8th grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmParents attitude
dc.subject.ytmFamily
dc.subject.ytmChild rearing
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmAttitudes
dc.subject.ytmFamily relations
dc.identifier.yokid10019945
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid367993
dc.description.pages139
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess