Akademik başarısı sınıf ortalamasının altında kalan üstün zekalı ortaokul öğrencilerin mükemmellik düzeyleri ile algıladıkları anne-baba tutumları arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Şimşek, Cengiz | |
dc.contributor.author | Bozkurt Tiryaki, Müşerref | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:44:04Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T11:44:04Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/616516 | |
dc.description.abstract | Bu Araştırma akademik başarısı sınıf ortalamasının altında kalan üstün zekalı ortaokul öğrencilerinin algılanan anne baba tutumları ile olumlu olumsuz mükemmelliyetçilik düzeyi arasındaki anlamlı bir ilişki olup olmadığını araştırmıştır. Araştırmada öğrencilerin algıladıkları anne baba tutumlarını belirleyebilmek için Kuzgun (1972) tarafından geliştirilip daha sonra Kuzgun ve Eldeleklioğlu (1993) tarafından revize edilen Anne-Baba Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeyini belirleyebilmek için Kırdök (2004) tarafından geliştirilmiş Olumlu-Olumsuz Mükemmelliyetçilik Ölçeği (OOMÖ) ve bağımsız değişkenlerle ilgili veri toplamak için de Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2012-2013 eğitim-öğretim yılında bir özel okulda okuyan, WİSC-R ve Stanfort Binet zeka testlerinde 130 ve üzeri IQ alan öğrencilerdir. Araştırmanın örneklemi ise 60 öğrenciyi oluşturmaktadır. Araştırmada verileri analiz etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ayrıca non-parametrik dağılımlarda Kruskal Wallis H testi ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğrenciler, anne-babalarının tutumları ile olumlu-olumsuz Mükemmelliyetçilik düzeyleri arasında ilişki olduğu görülmüştür. Anne-baba tutumlarının alt boyutlarından olan demokratik tutum arttıkça öğrencinin olumlu mükemmeliyetçilik düzeyi artmakta, koruyucu ve otoriter tutum arttıkça olumsuz mükemmeliyetçilik artmaktadır. Öğrencilerin algıladıkları anne-baba tutumlarının alt boyutlarından olan demokratik tutumun cinsiyet, akademik başarı, sınıf düzeyi ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür.Öğrencilerin algıladıkları anne-baba tutumlarının alt boyutlarından olan koruyucu tutumun cinsiyet, akademik başarı, sınıf düzeyi ve değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür. Diğer taraftan anne eğitim durumu değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Öğrencilerin algıladıkları anne-baba tutumlarının alt boyutlarından olan otoriter tutumun cinsiyet, akademik başarı, sınıf düzeyi ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür.Öğrencilerin olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik alt boyutlarından olan olumlu mükemmelliyetçilik cinsiyet, akademik başarı, sınıf düzeyi ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür.Öğrencilerin olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik alt boyutlarından olan olumsuz mükemmelliyetçilik cinsiyet, akademik başarı, sınıf düzeyi ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür.Anahtar KelimelerÜstün zeka, Anne-Baba Tutumları, Mükemmelliyetçilik, Akademik Başarı | |
dc.description.abstract | Past research on perfectionism has suggested that the development of perfectionism is related to harsh parenting style. The present study examines the relationship between perceived parenting styles and perfectionism of gifted children in secondary grade. İn this study, data was collected by standardized questionaries. The `parenting attitude scale` developed by Kuzgun (1972) and revised by Kuzgun and Eldeleklioğlu (1993) to determine paretns' attitudes according to gifted students. `positive-negative perfectionism scale` developed by Kırdök (2004) was also used to determine the students perfectionism.The relationship between parenting style and perfectionism is analyzed according to variables such as gender, class, success level and education level of parents. Demographic variables and the relationship between parenting styles and perfectionism were examined by ANOVA, Kruskal Wallis H and Mann Whitney-U tests. Research findings indicate that there is a correlation between parenting styles and perfectionism. According to the findings of the study there is a positive correlation between democratic parenting style and positive perfectionism. On the other hand there is a negative correlation between overprotective and authoritative parenting style and perfectionism. The parenting style and perfectionism analyzed according to variables such as gender, class, success level and education level of parents does not change significantly. Whereas there is a significant change between overprotective parenting style and education level of parent. KeywordsParenting Styles, Perfectionism, Gifted Student, Academic Achievement | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Akademik başarısı sınıf ortalamasının altında kalan üstün zekalı ortaokul öğrencilerin mükemmellik düzeyleri ile algıladıkları anne-baba tutumları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relati̇onshi̇p between percei̇ved parenti̇ng style and perfecti̇oni̇sm of gi̇fted underachi̇evers i̇n secondary grade | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Gifted children | |
dc.subject.ytm | Gifted | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Perfection | |
dc.subject.ytm | Parents attitude | |
dc.subject.ytm | Students perceptions | |
dc.identifier.yokid | 10027633 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FATİH ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 367973 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |