dc.contributor.advisor | Gülşen, Celal | |
dc.contributor.author | Çümen, Servet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:43:48Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T11:43:48Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/616453 | |
dc.description.abstract | Eğitim kurumlarında yaşanan sorunlar, okullarda kaliteyi, dolayısıyla okul yöneticilerini de etkilemektedir. Okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlarla baş etme yöntemleri verimli bir okul ortamı oluşturulmasında belirleyici olabilmektedir. Okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunların çözümünde ise, sorunların kaynaklarının bilinmesi gerekmektedir. Kaynakları bilinen sorunların çözümünde sergilenen yöneticilik anlayışı, okulların kalitesini de etkileyeceğinden bu sorunların ve sorunların kaynaklarının neler olduğunun tespit edilmesi önemli görülmektedir.Bu araştırma, açıklanan önemden hareketle 2013-2014 eğitim öğretim yılında Zonguldak ili genelinde MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğüne bağlı resmi bağımsız ilkokul ve ortaokul ile bünyesinde ilkokul ve ortaokulu barındıran ilköğretim okullarında görev yapan müdürlerin, okul yönetiminde karşılaştıkları sorunları ve bu sorunların nedenleri hakkındaki görüşlerini öğrenmek, sonrasında da sorunların çözümüne yönelik önerilerde bulunabilmek amacıyla yapılmıştır.Araştırma tarama modeline göre desenlenmiş nicel bir araştırma olup, görüşlerin belirlenmesi amacıyla da Sarıce ( 2006 ) tarafından beşli likert tipiyle geliştirilen ''Okul Müdürlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Ölçeği'' kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 Eğitim-öğretim yılında Zonguldak ili genelindeki resmi ilkokul, ortaokul ve ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürleri oluşturmaktadır. Evreni oluşturan 182 okul müdürünün tamamına ulaşıldığı için ayrıca örneklem alınmamıştır. Uygulanan ölçeğin 131'i yani % 71,98'i geri dönmüştür.Zonguldak ili genelindeki resmi bağımsız ilkokul ve ortaokul ile bünyesinde ilkokul ve ortaokulu barındıran ilköğretim okullarında görev yapan müdürlerin karşılaştıkları yönetsel sorunlar hakkındaki düşüncelerinin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (x̅) ve standart sapma ( ss )'lar kullanılmıştır. Demografik değişkenlerle okul yöneticilerinin karşılaştıkları yönetsel sorunlar arasındaki olası farklılaşmalar ise, varyans analizi, t- testi, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda; okul müdürlerinin genel olarak, okulun giderlerinin karşılanması için merkezi yönetimden yeterli miktarda maddi destek bulamaması, hizmetli sayısının azlığı, velilerin ekonomik durumlarının yetersiz olması, okullarının fiziksel olarak yeterli olmaması, velilerin yeterli işbirliği içinde olmaması, ücretli öğretmenlerin motive olamamaları, kendilerine yeterli yetki verilmemesi gibi sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Okul yöneticilerini görev tanımlarının çağın gereklerine uygun yeniden yapılması ve yetki-sorumluluk dengesini sağlayıcı düzenlemelerin yapılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Eğitim Yönetimi, Okul Yöneticisi, İlköğretim, Yönetsel Sorunlar, | |
dc.description.abstract | Problems encountered at educational institutions influence the quality at schools, and consequently the school administrators. Problems encountered by school administrators and their ways of coping with these problems can have decisive influence in establishing a productive school environment. It is essential that the problem sources be known in order to solve the problems encountered by school administrators. Since the administrative concept displayed in the solution of the problems the sources of which are obvious is supposed to influence the quality at schools, it is important that the problems, along with their sources be determined.In this research, it is aimed to determine the school administration problems encountered by school headteachers working in public primary schools and lower secondary schools or primary education schools which incorporate both primary and lower secondary schools dependent on Ministry of National Education General Directorate of Basic Education, in 2013-2014 Educational Year in Zonguldak province. This research also aims to learn the opinions of school headteachers on the reasons of these problems and consequently make suggestions on the solutions.This research is a quantitative one which has been designed according to survey model and the Managerial Problems of Primary School Headteachers Questionnaire, which was developed by Sarıce ( 2006 ) using five point likert scale, has been used to determine the opinions.The population of this research contains school headteachers working in public primary schools and lower secondary schools or primary education schools which incorporate both primary and lower secondary schools in 2013-2014 Educational Year in Zonguldak province. Since all the school headteachers forming the population have been reached, no further sampling has been made. 131 of the applied questionnaires, namely % 71,98, have been returned. The SPSS package program has been used in the analysis of the problems encountered by school headteachers working in public primary schools and lower secondary schools or primary education schools which incorporate both primary and lower secondary schools, in 2013-2014 Educational Year in Zonguldak province. In the .analysis of the data, frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (x̅), and standart deviation (ss) have been used. Demographic variables and possible differentiation between managerial problems encountered by school headteachers have been tested by using analysis of variance, T test, Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests.The findings of this research reveal that general problems for school headteachers are lack of financial support from the local authorities for school expenditures, insufficient number of janitors, bad economic conditions of students' families, unsatisfying physical conditions of schools, lack of cooperation of students' families, lack of motivation of substitute teachers and school headteachers' not being authorized sufficiently. It is recommended that the job definitions of school administrators be modernized and regulations be made in order to establish the authority – responsibility balance. Keywords: Education, Educational Administration, School Administrator, Primary Education, Managerial Problems. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul yöneticilerinin karşılaştıkları yönetsel sorunlar hakkındaki düşünceleri (Zonguldak il örneği) | |
dc.title.alternative | Opinions on managerial problems encountered by school administrators (The sample of Zonguldak) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Management problems | |
dc.subject.ytm | School administration | |
dc.identifier.yokid | 10045562 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FATİH ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 367986 | |
dc.description.pages | 130 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |