Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirel, Ömer Fahrettin
dc.contributor.authorGöçeri, Mehmet Salih
dc.date.accessioned2021-05-07T11:40:05Z
dc.date.available2021-05-07T11:40:05Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/616079
dc.description.abstractBu çalışmada parekende optik sektörü tedarik zinciri prensipleri ve yaşam eğrisi ile incelendi. Ayrıca yaşam eğrisi parametreleri ile Türkiye parekende optik sektörünün bugünkü ve yarinki sektörel durum gösterildi ve etkili tedarik zincirinin bir firmayı markette ne kadar ilerlettiği örnek verilerek gösterildi. Bu amaç doğrultusunda Luxottica optik firması incelendi. Bu firma başlangıçta ürettiği ürünlerin sonradan dağıtımını da üstlenince (tedarik zincirini kendi içerisinde etkili uygulayınca) optik sektöründe rakiplerinin çok önüne geçerek markete yön veren bir lider konumuna geldi. Sonuç olarak, bulunan sonuçlar göster ki, Türkiye'nin Amerika'ya göre büyüme aşamasında olmasının ana nedeninin optik parekendendecilerde tedarik zincirinin olmadığıdır.Anahtar Kelimeler: Tedarik zinciri yönetimi, parekende sektörü, optik sektörü, Luxottica, yaşam eğrisi
dc.description.abstractIn this study, retail optical industry was analyzed based on supply chain principles and life cycle. Today and future position of optical retail industry in Turkey has been shown with life cycle parameters. Also, in order to show effectiveness of supply chain which improved the firm in the market, an example was analyzed. For this purpose, Luxottica Company has been examined. This firm was a manufacturer at the beginning, and then it started to work as a retailer as well. It expanded its network by applying the effective supply chain in the firm and controlled the market as a leader. Finally, the results show that the main reason for ?Turkey?s position in optical retail industry is at the growing stage compared to United States? is the lack of supply chain among optical retailers.Key Words: Supply chain management, retail industry, optical industry, Luxottica, the life cycleen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleApplication of supply chain principles in optical industry
dc.title.alternativeTedarik zinciri prensiplerinin optik sektöründe uygulanması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSupply chain
dc.identifier.yokid316456
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid244925
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess