Show simple item record

dc.contributor.advisorAkay, Hasan
dc.contributor.authorYilmaz, Ercan
dc.date.accessioned2021-05-07T11:35:33Z
dc.date.available2021-05-07T11:35:33Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/615456
dc.description.abstractModern Türk şiirinin iki kurucu şairi Yahya Kemal Beyatlı ve Ahmet Haşim'le birlikte Türk şiir geleneği birçok bakımdan bir dönüşüme ve değişime uğramıştır. Bu süreçte şairin dünya tasavvurunda ve eşya algısında belirgin bir farklılaşma söz konusu olmuştur. Yahya Kemal'de Türk şiir geleneğinin büyük birikimi yeniden üretilmiş şekilde karşımıza çıkarken Ahmet Haşim'de daha ziyade bireysel bir durum söz konusudur. Yahya Kemal'de güzel ve güzellik kavramları tarihle ilişkili olduğu ölçüde olumlu imalara sahipken, Ahmet Haşim 'hâl'in şairi olarak dünyayı adeta teniyle kavrayan bir şair kimliğiyle karşımıza çıkar. Yahya Kemal'de güzel ve güzellik, medeniyet perspektifinde deyiş yerindeyse bir 'saltanat istiaresi' bağlamında ele alınır, Haşim'de ise otobiyografik özellikler daha ön plandadır ve adeta 'güzellik semptomları' ile inşa edilen bir şiir söz konusudur. Her iki şairde de güzel ve güzellik algısı sadece dünyaya, nesnelere ya da insanlara bakışla sınırlı değildir. Metnin yani şiirin kendisi bizatihi güzel ve güzellik algısının somutlaşmış şeklidir.Anahtar Kelimeler: Estetik, Yahya Kemal, Ahmet Haşim, saltanat istiaresi, semptomal güzellik, patoloji, şiir
dc.description.abstractTurkish poetry tradition has been transformed and altered in many ways by Yahya Kemal Beyatlı and Ahmet Haşim who are the fathers of Modern Turkish poetry. In this process, there has been a significant difference in the mundane imagination and object perception of the poet. In Yahya Kemal's poetry, we can see the great experience of Turkish poetry tradition reproduced while in Ahmet Haşim's poetry, it is rather an individual case. In Yahya Kemal's poetry, the concepts of the beautiful and beauty have positive implications to the extent that they are related to history whereas as the poet of the 'present', Ahmet Haşim has the identity of a poet who comprehends the world almost with his skin. In Yahya Kemal's poetry, the beautiful and beauty are treated in the context of a 'royalty metaphor' so to say in the perspective of the civilization. On the other hand, in Haşim's poetry autobiographical features are more foregrounded and a poem that is constructed with almost 'beauty symptoms' is in question. In both poets' poetry, perception of the beautiful and beauty is not retricted with the look to the world, objects or people. The text, in other words the poem itself is the concretization of the perception of the beautiful and beauty.Key Words: Aesthetic, Yahya Kemal, Ahmet Haşim, royalty metaphor, symptomal beauty, pathology, poetryen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleYahya Kemal ve Ahmet Haşim`de güzel algısı
dc.title.alternativeBeauty perception of Yahya Kemal and Ahmet Haşim
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBeautiful
dc.subject.ytmBeauty
dc.subject.ytmAhmed Haşim
dc.subject.ytmLiterature
dc.subject.ytmNew Turkish literature
dc.subject.ytmBeyatlı, Yahya Kemal
dc.subject.ytmPoem
dc.identifier.yokid10082673
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid413950
dc.description.pages185
dc.publisher.disciplineYeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess