Show simple item record

dc.contributor.advisorSaltukoğlu, Gaye
dc.contributor.advisorLeana-Taşcılar, Marilena Z.
dc.contributor.authorİlter, Betül
dc.date.accessioned2021-05-07T11:35:28Z
dc.date.available2021-05-07T11:35:28Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/615436
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, bibliyoterapi tekniğinin üstün yetenekli çocukların mükemmeliyetçilik düzeylerine etkisini araştırmaktır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında, Enderun Çocuk Üniversitesi'nde eğitim gören, 64 üstün yetenekli 3 ve 4. sınıf öğrencisi arasından seçilen 14 kişi ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Özbay ve Mısırlı-Taşdemir (2003) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (ÇBMÖ) ve Ünal (2006) tarafından geliştirilen Okumaya İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada 2x2'lik karışık desen (deney – kontrol – ön test – son test) kulla-nılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenini öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeyleri oluştururken, bağımsız değişkenini ise bibliyoterapi temelli eğitim programı oluş-turmaktadır. Uygulamanın başlangıcında ÇBMÖ 64 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçek-ten grup ortalamasının üzerinde puan alan öğrenciler içinden 14 kişi yansız olarak seçilmiş olup; bunlar içinden de Okumaya İlişkin Tutum Ölçeği'nden yüksek puan almış olan 7 kişi deney grubuna, puanı yüksek olmayan 7 kişi ise kontrol grubuna atanmıştır. Oluştu-rulan gruplar arasında öntest bakımından fark olup olmadığı Mann Whitney U testi ile kontrol edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen ve 80-90 dakikalık 7 oturumdan oluşan bibliyoterapi temelli eğitim programı Enderun Çocuk Üniversitesi'nin tahsis ettiği atölye sınıfında uygulanmıştır. Eğitim programının son oturumunda ise ÇBMÖ tekrar uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda, programın öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeylerini anlamlı bir şekilde azalttığı, bu azalmanın ÇBMÖ alt boyutlarından hatalara aşırı ilgi, ailesel beklentiler, kişisel standartlar, davranışlardan şüphe, düzen boyutlarında anlamlı bulunurken, azalmanın anlamlı olmadığı tek boyutun ailesel eleştiri boyutu olduğu saptanmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this research is to study the effect of the bibliotherapy technique on the level of perfectionism in gifted children. The research was conducted with 14 out of the 64 gifted students who are 3rd and 4th grade at the Enderun Children's University (Enderun Çocuk Üniversitesi) within the school year of 2014 – 2015. The Multidimensional Perfectionism Scale (Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği - ÇBMÖ), adapted to Turkish by Özbay and Taşdemir (2003), and the Read-ing AttitudesScale, developed by Ünal (2006), were used to collect data. In the research, 2x2 mixed design (experiment – control – pretest – post-test) was conducted. The perfectionism level of the students was chosen as the dependent variable while the independent variable was the bibliotherapy-based educational pro-gram. At the begining of the experiment, ÇBMÖ was administered to 64 gifted and talented students and 14 students were selected randomly among those who scored above aver-age. Afterwards, 7 of the students – who also scored high on the Reading Attitudes Scale – were assigned to the experimental group and the other 7 – with lower scores on the Reading Attitudes Scale – to the control group. After the assignment, Mann Whitney U Test was used to find out if there is a difference in the pretest scores of these two groups. No difference was observed within experimental and control group, as it was desired.The bibliotherapy-based training programme, designed by the researcher her-self as a combination of seven sessions that last 80 to 90 minutes each, was executed at the workshop space provided by the Enderun Children' University (Enderun Ço-cuk Üniversitesi). MPS was conducted again at the last session. Results show that the program had a significant decreasing effect on the stu-dents' perfectionism levels. This reduction was found to be significant in the MPS sub-dimensions of concern over mistakes, parental expectations, personal standards, organization, doubts about actions while not significant only in parental criticism.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleBibliyoterapi tekniğinin üstün yetenekli çocukların mükemmeliyetçilik düzeylerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the bibliotherapy technique on the level of perfectionism in gifted children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmBibliotherapy
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmGifted
dc.subject.ytmPerfectionism
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid10096957
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid423212
dc.description.pages168
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess