Show simple item record

dc.contributor.advisorStarr, Peter Jonathan
dc.contributor.authorGeyik, Hale
dc.date.accessioned2021-05-07T11:35:26Z
dc.date.available2021-05-07T11:35:26Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/615427
dc.description.abstractBu tez İslam dünyasında bilim eğitiminin kurumsallaşmaya başlaması zamanınakadar olan gelişimini ve kurumsallaşma yollarını anlatmayı hedeflemiştir. Bunun içinriyâzî bilimlerin bir başka deyişle matematiksel bilimlerin İslam dünyasındaki XI.yüzyıla kadar gelişimine odaklanılmıştır. İslam toplumunun sahip olduğu riyâzî bilgibirikiminin temellerinin anlaşılması için VIII. ile X. yüzyıllardaki dış kaynaklıbilimlerin İslam dünyasına giriş yolu olan çeviri faaliyetlerinin üzerinde durulmuştur.Araştırmanın hedefine uygun olarak bilim eğitiminde kurumsallaşmanın izininsürülebileceği astronomi, matematik ve tıp bilimlerindeki gelişmeler takip edilmiştir.Dönem hakkında birincil kaynaklar olarak öne çıkan, İbnü'n Nedîm'in Fihrist ve İbnEbî Usaybia'nın Uyunu'l Enbâ adlı eserlerinden faydanılmıştır. Ayrıca medreseleröncesi eğitim mekanları anlatılmıştır. XI. yüzyıl sonunda medreselerin yaygınşekilde kurulmaya başlanması ile medreselerin eğitime etkisi sorgulanmıştır.
dc.description.abstractThis thesis aims to give an account of the development and institutionalization ofeducation in the sciences in the Islamic world until the early period ofinstitutionalization. In this respect, the writer focuses on the developments in themathematical sciences until the XI. century. To understand the roots of thedevelopments and accumulation of mathematics-based knowledge in Islamic society,the impact in the VIII to X. centuries of the translation movements, which introducedsciences from other civilizations, is discussed. Corresponding to aim of the study, themethod of the thesis is to trace the developments in mathematics, astronomy andmedicine which relate to the institutionalization of science education. The Fihrist ofIbn al-Nadîm and Uyunu'l Enbâ of Ibn Abi Usaybia, which are sources ofconsiderable importance relating to the time in question, are used as main primarysources. Also the places of education before madrasas are described. With referenceto the establishment and spreading of the madrasas by the XI. century, the thesisdiscusses their influence on education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilim ve Teknolojitr_TR
dc.subjectScience and Technologyen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleİslam dünyasında bilim eğitiminin kurumsallaşması
dc.title.alternativeInstitutionalization of science education in Islamic world
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilim Tarihi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmInstitutionalization
dc.subject.ytmIslam
dc.subject.ytmIslamic society
dc.subject.ytmTercüme movement
dc.subject.ytmAbbasids
dc.subject.ytmScience
dc.subject.ytmHistory of science
dc.subject.ytmEducational history
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmMadrasahs
dc.identifier.yokid10109713
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid428320
dc.description.pages145
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess