dc.contributor.advisor | Gürbüz, Faruk | |
dc.contributor.author | Uluçay, Melike | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:20:16Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T11:20:16Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/615016 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı MEB tarafından hazırlanan ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitapları ile MEB tarafından hazırlanan ortaöğretim 9, 10, 11 ve 12. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarında yer alan metinlerin söz varlığını kelimeler, ikilemeler, deyimler ve atasözlerini temel alarak ortaya koymak ve bu iki düzeyin söz varlığını karşılaştırarak ilköğretim ders kitaplarının ortaöğretim ders kitaplarına söz varlığı açısından altyapı oluşturmadaki yeterlilik düzeyini tespit etmektir.Araştırmanın evrenini 2010?2011 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu onaylı ilköğretim 6?7?8. sınıflar Türkçe ders kitapları ve ortaöğretim 9?10?11?12. sınıflar ders kitapları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise Milli Eğitim Bakanlığı yayını olan 6?7?8. sınıflar Türkçe ders kitapları ve 9?10?11?12. sınıflar Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarıdır. Türkçe ders kitaplarında inceleme metinleriyle birlikte serbest okuma metinleri de değerlendirilmiştir. Türk Dili ve Edebiyatı kitaplarındaki sadece inceleme metinleri üzerinde çalışılmıştır.Araştırmanın birinci ve ikinci veri kaynakları olan ders kitaplarındaki, söz varlığını tespit etmek amacıyla bu kitaplardaki metinler bilgisayar ortamına aktarılmıştır.İlköğretim ders kitaplarındaki metinlerde yer alan 44064 kelime, 262 ikileme, 1045 deyim, 3 atasözü ile ortaöğretim ders kitaplarındaki metinlerde yer alan 115040 kelime, 610 ikileme, 2784 deyim, 5 atasözü belirlenerek sıklıklarına göre listelenmiş ve bu listeler ekler bölümünde sunulmuştur. İki seviyedeki ders kitaplarında yaygın olarak ve yüksek sıklıkla kullanılan söz varlığı unsurları karşılaştırılmıştır.Araştırmanın sonucunda ilköğretim Türkçe ders kitapları ile ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı ders kitapları arasında %29,9 oranında ortak kelime kullanıldığı, bunun dışında kalan %70,1 oranında kelime seçimi açısından birbirlerinden farklılaştıkları görülmüştür.Anahtar kelimeler: Söz varlığı, kelime hazinesi, Türkçe ders kitabı, Türk Dili ve Edebiyatı kitabı, kelime sıklığı, kelime yaygınlığı. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to reveal the vocabulary based on words, hendiadys, idioms and proverbs in primary education Turkish course books of 6th, 7th and 8th grades and secondary education Turkish language and literature course books both prepared by Ministry of Education prepared by ministry of education and to determine the sufficiency of primary education course books? vocabulary on preparing substructure for secondary education course books by comparing the vocabulary of these two levels.The study field consists of primary education 6th, 7th and 8th grades Turkish course books and secondary education 9th, 10th, 11th and 12th grades course books approved by Ministry of Education Board of Education and Discipline in 2010-2011 school year. The Samples of the study are 6th, 7th and 8th grades Turkish course books and 9th, 10th, 11th and 12th grades Turkish language and literature course books published by Ministry of Education. Analysis texts together with free reading texts in Turkish course books were also evaluated. In Turkish Language and Literature course books only analysis texts were studied.The texts in the related course books were transferred to computer in order to determine the vocabulary in the course books which are also the primary and secondary data sources.In the texts, which are present in primary education course books, 44064 words, 262 hendiadys, 1045 idioms, 3 proverbs and in texts in the secondary education course books 115040 words, 610 hendiadys 2784 idioms and 5 proverbs were determined and listed according to their frequency, and these lists were given in appendix. Commonly and frequently used vocabulary elements in these two levels course books were compared.In this study, it was found that, there was %29.9 similarity between the primary school Turkish course books and secondary education Turkish Language and Literature course books in terms of common words usage, and in the remaining %70,9 there were differences in terms of words choice.Key Words: Vocabulary, thesaurus, Turkish course book, Turkish Language and Literature course books, frequency of word, commonness of word | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığının ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarındaki metinlere altyapı oluşturmada yeterliliği | |
dc.title.alternative | The sufficiency of vocabulary in primary education Turkish course books of 6th 7th and 8th grades on preparing substructure for texts in secondary education Turkish Language and Literature course books | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Textbooks | |
dc.subject.ytm | Vocabulary | |
dc.identifier.yokid | 412291 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 294122 | |
dc.description.pages | 837 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı | |