dc.contributor.advisor | Çiçek, Ali | |
dc.contributor.author | Durna, Yahya | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:20:01Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T11:20:01Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614959 | |
dc.description.abstract | Erzincan il merkezinde ve merkeze bağlı ilçe ve köylerdeki 2012-2013 Eğitim-Öğretim Yılında 60-66 Ay Arasında ve 66. Ay Üzerinde Okula Kayıt Yaptıran 1.Sınıf Öğrencilerinin İlkokuma Yazma Dersi Öğretim Programı Kazanımları İle Okul Yaşantıları Sürecinin Performans Yönünden Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Karşılaştırılmasını amaçlayan bu araştırma genel tarama modelinde bir araş-tırmadır.Bu araştırma, ilkokuma yazma öğretimi dersinde öğrencilerin MEB hedef ka-zanımlarına ne derece ulaştıklarını ve ilkokuma yazma öğretimine başlamada hangi ayın kritik dönem olduğunu belirleyerek, öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin çocuğun ilkokuma yazma öğretim sürecinde karşılaştıkları sorunları belirlemek böy-lece ilkokuma yazma öğretiminin etkililiğini artırmak ve Türkçeyi doğru, etkili ve güzel kullanan, öğrenmeyi yaşam boyu sürdüren bireylerin yetişmesini sağlamak için gereken önlemleri eğitimcilere sunması bakımından önem arz etmektedir.Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında ve 2013-2014 eğitim öğretim yılında birinci sınıf okutan ve 2013-2014 eğitim öğretim yılında geçen yıldan birinci sınıf okutmuş şu anda ise ikinci sınıf okutan Erzincan merkez ve merkeze bağlı köy ilköğretim okullarında görev yapan birinci sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Erzincan merkez ve merkeze bağlı köylerde toplam 841sınıf öğret-meni vardır. Sınıf öğretmenleri için toplam 700 anket formu gönderilmiş olup, yakla-şık 500 anket formu geri toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 348 sınıf öğ-retmeni oluşturmuş ve bunların bir kısmı 2012-2013 eğitim öğretim yılında birinci sınıf okutan öğretmenlerden oluşmuş, bir kısmı 2013-2014 eğitim öğretim yılında birinci sınıf okutan sınıf öğretmenlerden, bir kısmı ise 2013-2014 eğitim öğretim yılında ikinci sınıf okutan ama geçen yıl birinci sınıf okutan öğretmenlerden oluş-maktadır. Tüm eğitim öğretim yıllarında da birinci sınıf okutan öğretmenlerin sınıf-larında 60-66 ay arası ve 66. ay ve üzerinde öğrenci bulunmasına dikkat edilmiş ve çalışma grubu bu şekilde oluşturmuştur.Bu araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Konuya ilişkin öğretmen görüşleri, araştırmacı tarafından geliştirilen anket formuna verilen yanıtlardan saptanmıştır. Araştırma verilerinin analizi için SPSS 15 paket programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve anova kullanılmıştır.Araştırma sonucunda 60-66 ay arası öğrencilerin eğitim-öğretim yılı sonunda kazanımlara ulaşamadığı ancak 66 ay ve üzeri öğrencilerin hedeflenen kazanımlara ulaşma düzeyinin çok daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonuçla-rına ve öğretmen görüşlerine göre burada önemli olan farklı ülkelerde okula başlama yaşları da kıstas alınmalı, çocukların psikolojik ve fiziksel gelişimleri göz önünde bulundurulmalı, okula başlama yaşından ziyade ilkokuma yazma öğretimine başla-mada kritik dönem göz önüne alınmalı, eğitim çalışanlarından, akademisyenlerden ve özellikle sınıf öğretmenlerinden görüşler alınması yoluyla okula başlama yaşına değil ilkokuma yazma öğretimine başlama yaşına kesin bir sınır getirilmelidir. Kesin bir sınırdan anladığımız her çocuğun tüm bilişsel gelişimlerinin ve fiziksel gelişimlerinin farklı olacağı düşünülerek bu başlama sınırının çocukların arasında öğrenme alanları bakımından uçurumlar oluşturacak ay veya yaş aralığı ile değil homojen sınıflar sağ-lanabilecek ama herkesin istenilen hedef kazanımlara erişebileceği 66 ay üzerinde olan örneğin 69-72 ay gibi bir ay aralığı belirlemektir. Okula başlama yaşı velinin isteğine düşüncesine göre değişmemelidir. Çocuk gerçek anlamda tam okulda olması gereken yaşta okulda olmalıdır. Böylece ne ezecek, ne ezilecek, programın gerisinde kalmayacak ve psikolojik baskı yaşamayacaktır. Mutlu bir ilkokul çağı yaşayacaktır.Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin en çok sorun yaşadığı, şikâyetçi ol-duğu ve öğretmenlere göre yanlış yapılan ve yanlış uygulanan kazanım ise `Bütün yazılarını eğik bitişik yazı ile yazar.` kazanımıdır. Okul yaşamının ilk yıllarında büyük çabalar ve çok fazla zaman ve emek harcanarak öğretilen eğik bitişik yazı öğrencilerin yapılandırmacılık programında belirtildiği gibi hızlı ve akıcı yazmasını sağlamıyor. Tam tersine bu yazı stiline sınıf öğretmeni tarafından zorlanan öğrencinin yazı yazmaktan uzaklaşmasına neden oluyor. Eğik bitişik yazı öğrencinin günlük yaşamına geçmiyor ve sadece okul saatlerinde kısıtlı kalıyor. Sonuç olarak öğrencinin ilerleyen yaşamında yer almıyor.Anahtar Kelimeler: Okula Başlama Yaşı, Birinci Sınıf, İlkokuma Yazma Öğre-timi, Kazanım. | |
dc.description.abstract | ABSTRACTThis research is a general survey model which aims to compare 1st Graders' literacy course education program acquisitions who enrolled in primary school at 2012-2013 academic years at Erzincan province centre and towns and villages con-tingent on Erzincan between 60-66 month-old and above 66-month-old who enrolled in primary school with their school lives' process on performance aspect as being predicated on teachers' opinions. This research has importance in terms of how far students reach Ministry of National Education target acquisitions at literacy course and determine problems which teachers, students and parents come across during starting to teach to read and write by indicating which month is the critical period; thus, to improve activity of teaching how to read and write and in respect to teachers to supply individuals to use Turkish properly, effectively and well then continue lifelong learning. Research workgroup forms from 1st Grades teachers who designated to Erzin-can province center and villages' primary schools have taught 1st Graders at 2012-2013 academic years and teach 2nd Graders whom passed the class the previous year at 2013-2014 academic years. There are 841 class teachers in Erzincan city centre and villages. 700 questionnaire forms are sent to the class teachers, 500 of the forms are recollected. Research workgroup is formed by 384 class teachers. Some of these teachers have taught 1st Graders at 2012-2013 academic years. Some of them have been teaching 1st Graders at 2013-2014 academic years and some of them have been teaching 2nd Graders this year, yet they have taught 1st Graders the previous academic year. It is paid attention that there are 60-66-month-old students and 66-month-old and above at all academic years in 1st Grade classroom teachers and then workgroup is formed in this way. Questionnaire method is used as data collecting mean in this research. Teach-ers' opinions related to the topic are arranged from responses to the questionnaire form which is developed by the researcher. SPSS 15 package program is used for data analysis of the research. Frequency, percentage, arithmetical average, t test and anova are used to analyze data. As a result of the research, 60-66-month-old students have not gained acquisi-tions at the end of the academic years, yet it is reached that students who are 66-month-old and above students' acquisitions level is quite high. According to research results and teachers' opinions, it is important that starting schooling age in different countries ought to be laid down as a criterion. Children's physical and physiological development should be regarded. Critical period should be taken in consideration at teaching how to read and write instead schooling age. Age of starting to teach how to read and write should be limited instead of limiting age of schooling by taking opinions of academicians and especially class teachers into consideration. As we understood from specific limit is that each child has his/her own physical and cognitive development; thus, students should not be divided into categories as their birth months and years. Classrooms should be formed as homogeneous. Each student should reach desired acquisitions and they should be 66-month-old and above such as 69-72-month-old range. Starting schooling age should not depend on parents' ide-as. Child should be at school at the age of schooling age in real terms. Thus, students will not be put upon, hold down and they will not keep behind the curriculum, will not be affected physiologically. They will have a happy primary school age. According to research results, teachers come across problems at 'All writings are written as script.' acquisition. Script and italic writing which much effort and time is put on do not support quick and fluent writing as stated in constructivist pro-gram. On the contrary, student who pushed to write italic draws away to write. Italic and script writing cannot be used on a daily life and this stays limited only during the school. Hereby, script and italic writing do not take place students' oncoming life. Keywords: Schooling Age, School Starting Age, 1st Grade, Teaching Literacy, Acquisition. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 2012-2013 eğitim-öğretim yılında 60-66 ay arasında ve 66. ay üzerinde okula kayıt yaptıran 1.sınıf öğrencilerinin ilkokuma yazma dersi öğretim programı kazanımları ile okul yaşantıları sürecinin performans yönünden öğretmen görüşlerine dayalı olarak karşılaştırılması: Erzincan örneği | |
dc.title.alternative | Comparing 1st graders' literacy course education program acquisitions who enrolled in primary school at 2012-2013 academic years between 60-66 month-old and above 66-month-old who enrolled in primary school with their school lives' process on performance aspect as being predicated on teachers' opinions: Erzincan sample | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary schools | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Reading-writing | |
dc.subject.ytm | Reading-writing instruction | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.subject.ytm | School life | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Performance | |
dc.subject.ytm | Performance evaluation | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.identifier.yokid | 10029395 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 353048 | |
dc.description.pages | 167 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |