Show simple item record

dc.contributor.advisorAkpınar, Erdal
dc.contributor.authorYildirim, Yusuf
dc.date.accessioned2021-05-07T11:19:58Z
dc.date.available2021-05-07T11:19:58Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614945
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, ortaokul 5'inci ve 6'ncı sınıf öğrencilerinin ahlakî ve sosyal olgunluk düzeylerini tespit etmek, bu ikisi arasında ilişki olup olmadığını ve bunun seçilmiş bazı değişkenlere göre değişip değişmediğini belirlemektir. Bu değişkenler; cinsiyet, sınıf düzeyi, yaş, baba mesleği, anne mesleği, baba ve anne öğrenim durumu, ikamet durumu, yaşanılan yer, aile gelir durumu, kardeş sayısı ve anne-baba evlilik durumudur. Veriler 2013-2014 öğretim yılında, Bursa ili İnegöl ilçesindeki 15 ortaokulun 5 ve 6'ncı sınıflarında öğrenim gören 267 öğrenciden elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak; 13 sorudan oluşan kişisel bilgi formu, 66 sorudan oluşan `Ahlaki Olgunluk Ölçeği (AOÖ)` ve bu çalışma için geliştirilen 55 maddelik `Sosyal Olgunluk Ölçeği (SOÖ)` kullanılmıştır. Sosyal Olgunluk Ölçeğinin geliştirilmesi sürecinde gerekli geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin tamamı için tespit edilen güvenirlik katsayısı .86'dır. Araştırma bulgularını analiz etmek için yüzde ve frekans dağılımlarının yanı sıra çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. İkili karşılaştırmalar için bağımsız örnek t-testi, çoklu karşılaştırmalar için tek yönlü ANOVA testi, farkın kaynağını bulmak için LSD testi uygulanmıştır. Karşılaştırmalar için parametrik test varsayımlarının yetersiz kaldığı durumlarda, parametrik olmayan Mann Whitney U testi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda kız öğrenciler erkek öğrencilerden, 5. sınıf öğrencileri 6. sınıf öğrencilerinden, babası esnaf, memur ve çiftçi olanlar, babası işçi olanlardan, annesi ev hanımı olanlar, annesi çalışanlardan, babası ortaokul mezunu olanlar babası diğer okullardan mezun olanlardan, annesi lise ve üzeri okullardan mezun olanlar, annesi ortaokul ve ilkokul mezunu olanlardan, aile ekonomik durumunu yüksek olanlar, aile ekonomik durumu normal ve düşük olanlardan, kardeş sayısı üç olanların, kardeş sayısı dört ve daha fazla ile iki, bir ve kardeşi olmayanlardan, yaşı küçük olanlar yaşları büyük olanlardan, ilçe merkezinde (şehirde) yaşayanlar köyde yaşayanlardan, anne-baba ile birlikte ikamet edenler anne-babadan birinden ayrı ya da her ikisinden tamamen ayrı bir yerde ikamet edenlerden, anne-babası birlikte olanlar anne-babası ayrı olanlardan sosyal olgunluk düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Anahtar kelimeler; Ahlaki Olgunluk, Sosyal Olgunluk, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Değerler Eğitimi.
dc.description.abstractThe purpose of this survey is to point the 5th and 6th grade middle school students' Moral Maturity Levels and Social Maturity Levels and to determine if there is a relationship between these two levels and to find out whether they change or not according to some variables. These variables are class level, age, gender, father's occupation, mother's work status, father and mother's education, student residence, family income, number of siblings and parents'status of marriage. These data were obtained from 267 students having educated in 5th and 6th classes of secondary school in the 2013-2014 educational period. 15 secondary schools are choosen for there search in İnegöl. Data collection instrument consisted of a question naire of 13 questions which provide personal information; a Moral Maturity Scale (FES) consisting of 66 questions; and a Social Maturity Scale (SAS) consisting of 55 items, which were developed especially fort his study. Necessary validity and reliability studies have been made for the development of Social Maturity Scale. Reliability scale coefficient is set at .86. Percent-frequency distributions and a variety of statistical techniques were used to answer research questions. Independent t-test for pair wise comparisons, one way ANOVA test formultiple comparisons and an LSD test were performed to find the source of the difference. Non-parametric Mann-Whitney U test, the assumptions of parametric tests were used for comparison in cases not covered. At the end of the reserch, these data are obtained: female students than male students, fifth-grade students than sixth grade students, students whose fathers are farmers, artisansor civilservants than students whose fathers are workers, students whose mothers are housewives than students whose mothers are working, students whose fathers graduated from secondary school than the others, students whose mothers graduated from high school than the others, students who have a good economic situation than the others, students who have got three siblings than the others, students who are younger than older students, students who live in city centre than students who live in a village, students who live with parents than students who live with seperated parents have a higher level of social maturity. Keywords; Moral Maturity, Social Maturity, Social Studies Course, Education of Valuesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeyi ile sosyal tutumlarının incelenmesi
dc.title.alternativeAnalysis of moral maturity levels and social attitudes of the 5th and 6th grades of secondary school
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMoral education
dc.subject.ytmMoral values
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmSocial studies education
dc.subject.ytmMoral maturity
dc.subject.ytmSocial maturity
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmValues education
dc.subject.ytmMorality
dc.identifier.yokid10060049
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid378617
dc.description.pages210
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess