Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzen, Yener
dc.contributor.authorDurmaz, Ayşe
dc.date.accessioned2021-05-07T11:19:48Z
dc.date.available2021-05-07T11:19:48Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614904
dc.description.abstractBu araştırmada, ilköğretim öğrencilerinin İrade düzeyleri incelenmiştir. Bu amaçla ilk önce İrade Ölçeği (İÖ) geliştirilerek geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılmış ve ardından ilköğretim öğrencilerinin irade düzeylerinin cinsiyet, yaş, evde oturan kişi sayısı, kardeş sayısı, annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim durumu, annenin mesleği, babanın mesleği, evde çalışma odası var mı yok mu, günlük gazete takip etme durumu, dergi takip etme durumu değişkenlerine göre değişiklik gösterip göstermediği araştırılmıştır. İrade kavramı farklı kaynaklarda farklı şekillerde ele alındığı ve bu konuda fazlasıyla kavram karmaşıklığı olduğu için, ilk önce irade kavramı tanımlanmaya çalışılmıştır.İrade ölçeğini geliştirmek amacıyla dört aşamalı bir çalışma yapılmıştır. Dördüncü aşamada 18 maddelik bir ölçek formu geliştirilmiş ve bu ölçek formu 413 öğrenciye uygulanmıştır.Toplanan veriler bağımsız gruplar olduğu için t testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler bulgular bölümünde açıklanmıştır.Anahtar Sözcükler: İrade, irade ölçeği, ölçek geliştirme, geçerlilik, güvenilirli
dc.description.abstractDurmaz Ayşe. Development of the will scale for primary school students, making of validity and reliability studies, master degree thesis, Erzincan, 2015 In this research, Willlevels of primary school students were investigated. Forth is purpose, first Will Scale (WS) was developed, then studies were conducted. Then, whether the levels of will of primary school students have changed according to variables that gender, age, people sitting at home number, number of siblings, mother'seducation, father's education, mother's occupation, father's occupation whet here there is study at homeor not, Daily following newspaper, following journal has investigated. As the concept of willis discussed in different ways in different source sand there is also great complexity of the concepts in this regardtoo, first the concept will have been tried to define. Afour-step study was conducted to develop the scale of will.In the fourth step, factor analysis was made 18 items whose level the validity and reliability were indentified. The groups were independent the collected data were analyzed by t test.The collected data was explained in finding parts.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim 4. sınıf öğrencilerinde irade eğitimi
dc.title.alternativeThe education of the will at forth grade students of the primary school
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmWill
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid10091005
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid413693
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess