Show simple item record

dc.contributor.advisorBahar, Hüseyin Hüsnü
dc.contributor.authorMeral, Dursun
dc.date.accessioned2021-05-07T11:19:40Z
dc.date.available2021-05-07T11:19:40Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614872
dc.description.abstractBu araştırmada ortaöğretim öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının yalnızlık,yaşam doyumu ve bazı kişisel özellikler bakımından incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Gümüşhane Merkez ve Kelkitİlçesi'ne bağlı merkez okullarda öğrenim görmekte olan ortaöğretim 11. ve 12. sınıflaroluşturmaktadır. Araştırma toplamda 630 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmadaveri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği(ATBÖ-E), UCLA Yalnızlık Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) kullanılmıştır.Elde edilen bilgiler t testi, tek yönlü varyans analizi, basit doğrusal regresyon analizive çoklu doğrusal regresyon analizi testleri ile ölçülmüştür.Yapılan analizler sonucunda ortaöğretim öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılıkdüzeylerinin cinsiyet, kayıtlı olduğu lise türü ve sınıf düzeyi değişkenlerine göreanlamlı farklılık göstermediği; akademik başarı, akıllı telefon kullanım süresi ve akıllıtelefon kullanım amacına göre ise anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Akademikyönden başarılı olan öğrencilerin akademik yönden düşük olan öğrencilere göreATBÖ-E puan düzeyleri daha yüksek çıkmıştır. Akıllı telefon ile daha fazla vakitgeçiren öğrencilerin ATBÖ-E puanları, akıllı telefon ile daha az vakit geçiren öğrencilere göre daha yüksek çıktığı ve farkın anlamlı olduğu saptanmıştır. Akıllıtelefonu mesajlaşma, oyun oynama ve sosyal medya amaçlı kullanan öğrencilerinATBÖ-E puanları konuşma amaçlı kullanan öğrencilere göre anlamlı olarakfarklılaştığı ve fazla çıktığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca UCLA yalnızlık ve YDÖpuanlarının ortaöğretim öğrencilerinin ATBÖ-E puanlarını yordadığı ve YDÖpuanlarının yordama gücünün negatif yönde ve daha yüksek olduğu, UCLA Yalnızlıkpuanlarının yordama gücünün ise pozitif yönde olduğu tespit edilmiştir.Araştırmasonuçları, elde edilen bulgular ışığında tartışılmış ve ileride yapılacak çalışmalarailişkin önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Akıllı Telefon Bağımlılığı, Yalnızlık, Yaşam Doyumu
dc.description.abstractIn this research, it is aimed to be examinedthat the smart phone addiction of highschool students in respect to loneliness, life satisfaction and some personalcharacteristics. The research group is composed of 11th and 12th grade secondaryschool students who were studying in the central schools of Gümüşhane ProvinceCenter and Kelkit District in the academic year 2015-2016. The research was carriedout on a total of 630 students. In the research, Personal Information Form, Smart PhoneAddiction Scale (ATBÖ-E), UCLA Loneliness Scale and Life Satisfaction Scale(YDÖ) were used in order to collect data.The obtained information was measured byt test, one way variance analysis, simple linear regression analysis and multiple linearregression analysis tests.As a result of the analyses being made, it was found that the secondary schoolstudents' smart phone addiction levels did not show any significant differenceaccording to sex, registered high school type and class level variables; but showed asignificant difference according to academic achievement, duration of smart phoneusage and purpose of smart phone usage. It was understood that students who weresuccessful in the academic direction had higher levels of ATBÖ-E scores than studentswho were low in the academic direction.It was determined that the students who spent more time with smart phone got higherATBÖ-E scores than those who had less time with smart phone and the difference wassignificant.The conclusion being reached wasATBÖ-E scores of the students who usethe smart phone for messaging, gaming and social media purposes differ significantlyand become higher from the students who use smart phonefor speaking purposes.Itwas also found that UCLA loneliness and YDÖ scores predicted the secondary schoolstudents' ATBÖ-E scores and YDÖ scores' prediction power was negative and higher,and UCLA Loneliness scores' prediction power was positive.The results of theresearch were discussed in the light of the findings, and suggestions were made forfuture studies.Key Words:Smart Phone Addiction, Loneliness, Life Satisfactionen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOrta öğretim öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının yalnızlık, yaşam doyumu ve bazı kişisel özellikler bakımından incelenmesi
dc.title.alternativeAn examination on smart phone addiction of high school students in respect to loneliness, life satisfaction and some personal characteristics
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmSecondary education students
dc.subject.ytmTelephone
dc.subject.ytmMobile phone
dc.subject.ytmLoneliness
dc.subject.ytmLife satisfaction
dc.subject.ytmPersonal specifications
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmTechnological dependence
dc.identifier.yokid10159545
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid466121
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess