Show simple item record

dc.contributor.advisorKılıç, Ahmet Fikret
dc.contributor.authorGürbüz, Handan
dc.date.accessioned2021-05-07T11:19:38Z
dc.date.available2021-05-07T11:19:38Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-11-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614868
dc.description.abstractBu çalışmada Cumhuriyet Dönemi yazarlarından Füruzan'ın hikâye ve romanlarında toplumsal meseleler konusu incelenmiştir. Füruzan eserlerinde köyden kente göç eden kişilerin işçi sınıfına dâhil edilişlerine, zengin ailelerin bu kişileri küçük görmesine, düşen-düşürülen kadınların dramlarına ve aile kurumunun bazı kişiler tarafından ayaklar altına alınmasına sıklıkla değinmiştir. Araştırmada Füruzan'ın bugüne kadar yazmış olduğu `Parasız Yatılı`, `Kuşatma`, `Gül Mevsimidir`, `Benim Sinemalarım`, `Gecenin Öteki Yüzü`, `Sevda Dolu Bir Yaz` adlı hikâye kitaplarıyla Kırk Yedi'liler ve Berlin'in Nar Çiçeği adlı romanları okunup incelenmiştir. Çalışmada veriler analiz edilirken fişleme tekniği kullanılmıştır. Öncelikle yazarın eserleri tek tek incelenmiş; toplumsal meseleleri yansıtan yönleri ayrı ayrı not edilmiştir. Daha sonra Füruzan'ın eserlerinde yer verdiği farklı konular başlıklar altında birarada toplanmıştır. Tezin yazım aşamasında toplumsal meselelerin daha iyi anlaşılabilmesi için hikâye ve romanların özetlerine yer verilmiştir. Gereken durumlarda eserlerden alıntılar da yapılmıştır. Çalışma on dört bölümden oluşmuştur. Çalışmanın birinci bölümü `Aile` başlığını taşır. Bu bölümde ailelerin oluşum şekilleri, eşlerin birbirleriyle olan ilişkileri, ebeveynlerin çocuklarının değer yargılarını geliştirmedeki rolleri ve aile kurumunun toplumu değiştiren, dönüştüren yanları Füruzan'ın eserlerinden yola çıkılarak ortaya konulmuştur.Çalışmanın ikinci bölümü `Eğitim` başlığını taşır. Burada Cumhuriyet'in ilanından sonra öğretmenlerin nesilleri yetiştirmede üzerine düşen görevleri yerine getirip getirmedikleri, eğitim sisteminin kişiler üzerinde oluşturduğu etkiler ve ders kitaplarının içeriğinin nasıl olması gerektiği Füruzan'ın eserleri aracılığıyla incelenmiştir.Çalışmanın üçüncü bölümü `Değerler-Kişiler Arası İlişkiler` başlığını taşır. Batılılaşmanın getirdiği etkiyle bir tarafta sadece kendini düşünen insanlarla diğer tarafta başkalarının da hayatlarını güzelleştirmeye çalışanların toplumdaki yansımaları Füruzan'ın eserlerinden yola çıkılarak incelenmiştir.Çalışmanın dördüncü bölümü `Kültürel Yozlaşma ve Yabancılaşma` başlığını taşır. Bu bölümde Füruzan'ın eserlerinden yola çıkılarak insanların kendilerine yabancılaştıktan sonra değerlerine nasıl yüz çevirdikleri, kendilerini bir yere ait hissedemedikleri için Doğu-Batı arasında sıkışıp kalan yanları söz konusu edilir.Çalışmanın beşinci bölümü `Yönetenler ve Yönetilenler` başlığını taşır. Bu bölümde işçileri ezen, sadece kazanacağı paranın derdine düşen patronlarla halkın geçim sıkıntısına çare olamayan yöneticilerin durumları Füruzan'ın eserlerinden yola çıkılarak incelenmiştir.Çalışmanın altıncı bölümü `Öğrenci Yürüyüşleri` başlığını taşır. Bu bölümde 12 Mart 1971 Askeri Muhtırası'nın öncesinde ve sonrasında yaşanan durumların Füruzan'ın Kırk Yedi'liler romanına yansımaları incelenmiştir. Bu bölümde pek çoğu 47 doğumlu olan öğrencilerin Doğu-Batı arasında var olan eşitsizliklerden dolayı yaptıkları yürüyüşler, ezilen halkın haklarını korumak için bir araya gelişleri, toplumun yürüyüşlere katılanlara bakışı söz konusu edilmiştir.Çalışmanın yedinci bölümü `Kültürel Unsurlar` başlığını taşır. Bu bölümde Türk top¬lumunun geçmişten günümüze değin süregelen kültürel değerleri, Füru¬zan'ın eserlerinden yola çıkılarak incelenmiştir.Çalışmanın sekizinci bölümü ` Dinî ve Millî Günler` başlığını taşır. Bu bölümde toplumun dinî ve millî günlere bakışı ve bugünlerde yaptıkları Füruzan'ın eserlerinden yola çıkılarak incelenmiştir.Çalışmanın dokuzuncu bölümü `Sanata Bakış` başlığını taşır. Bu bölümde Füruzan'ın sanata bakışı, kapitalist düzenin etkisiyle sanat eserlerini meta hâline dönüştüren kişilere yönelik eleştirilerileri incelenmiştir.Çalışmanın onuncu bölümü `Sınıf Farklılığı` başlığını taşır. Bu bölümde büyükşehirlerde yaşayanların Doğululara bakışları, köylü-şehirli ayrımına düşmeleri ve kendilerini onlardan üstün görüşleri incelenmiştir.Çalışmanın on birinci bölümü `Zengin-Fakir Ayrımı` başlığını taşır. Bu bölümde insanların çevresindeki kişilere bakışlarında ailelerinin ve okullarının ne derecede etkili olduğu Füruzan'ın eserlerinden yola çıkılarak incelenmiştir.Çalışmanın on ikinci bölümü `Yoksulluk` başlığını taşır. Bu bölümde yoksulluğun çocuklar üzerinde oluşturduğu etkilere yer verilmiştir. Füruzan'ın eserlerinde söz konusu ettiği on beş on altı yaşlarında çalışmaya başlayan -hiç çocuk olamayan- kişiler, incelenmiştir.Çalışmanın on üçüncü bölümü `Vatan Sevgisi` başlığını taşır. Bu bölümde toplumda vatanına, bayrağına bağlı olan insanlarla; değerlerine yabancılaştıkları için yaşadığı toprakları düşmanlardan kurtarmayı bile düşünemeyenlerin örnekleri, Füruzan'ın eserlerinden yola çıkılarak incelenmiş¬tir.Çalışmanın on dördüncü bölümü `Almanların Ülkelerinde Yaşayan Diğer Uluslara Bakışı` başlığını taşır. Bu bölümde geçim derdine düşen insanların Almanya'ya göç edişlerinin, beklentilerinin ve Almanların ülkelerinde yaşayan diğer uluslara bakışlarının Füruzan'ın eserine olan yansımaları incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Cumhuriyet Dönemi, Füruzan, toplumsal meseleler.
dc.description.abstractIn this study social issues in Füruzan's stories and novels from the writers of Republican period were examined. Füruzan often referred to the inclusion of those who migrated from the village into the working class, from the wealthy families to the minority, to the drama of the falling-down women, and to the descent of the family institution.In the research, the story books called `Forty-Free Boarding`, `Siege`, `Rose Season`, `My Cinemas`, `The Other Side Overnight`, `A Summer Full of Love` and the novels called The People Born In The Year 1947, Pomegranate Bloom of Berlin that Füruzan has ever written so far have been read and examined. When the data were analyzed in the study, the tagging technique was used. First of all, the works of the author were examined one by one; the aspects reflecting the social issues are noted separately. Later on, Füruzan's works were put together under different headings. Summaries of stories and novels are included in order to better un¬derstand the social issues in the thesis writing phase. Excerpts from the works were also made when necessary.The study consisted of fourteen sections. The first part of the work is the `Family` headline. In this section, the forms of formation of families, the relationship of spouses to each other, the role of parents in developing their children's values, and the transforming and trans¬forming aspects of the family institution are outlined by Füruzan's works.The second part of the work is titled `Education`. Here, after the republic's prosecu¬tion, the effects of the education system on the persons and the way of the contents of the textbooks should be examined through Füruzan's works.The third part of the work is titled `Relationships Between Values-Persons`. The inf¬luence of Westernization on the one hand, the reflections of the people who only think of themselves and those who try to make the lives of others better on the other side, are examined from the works of Füruzan.The fourth chapter of the work is titled `Cultural Corruption and Alienation`. In this section, the way out of the works of Füruzan, how people turn away from their values after they have become strangers to themselves, they are stuck between the East and the West be¬cause they can not feel themselves at one point.The fifth chapter of the work is titled `Manager and Worker`. In this section, the situation of the administrators who oppress the workers and can not be solved only by the bosses who are falling behind the money to earn, have been investigated from the works of Füruzan.The sixth part of the work is `Student Walking`. In this section, the reflections of the situations before and after the March 12, 1971 Military Memorandum on the novels of Füru¬zan's The People Born In The Year 1947, were examined. In this section, most of the students who were born in forty seven were marched to the rights of the oppressed people, from the inequalities between East and West, to the gathering to protect the rights of the oppressed people and to the viewers of the march walkers.The seventh chapter of the work overrides the head of `Cultural Elements`. In this section, the daily cultural values of the Turkish society from the past have been examined by going out of the works of Füruzan.The eighth chapter of the work overrides the title `Religious and National Days`. In this chapter, the society is examined by looking at religious and national days and from the works of Füruzan, which they are doing nowadays.The ninth part of the work will carry the title `Arts View`. In this section, Füruzan's gaze on artificiality, the influence of capitalist order, examines the criticisms of the people who transformed artifacts into commodities. The tenth part of the work overflows with the heading `Class Difference`. In this chapter, the views of the inhabitants of the metropolitan cities to the Eastern peoples, the pea¬sant-urban divisions and their superior views were examined.The eleventh chapter of the work overflows with the title of `Rich-Poor Distinction`. This chapter examines the extent to which the families and schools of the inhabitants are inf¬luenced by the view of the people around them, based on the works of Füruzan.The twelfth episode of the work exposes the title of `Poverty`. This section includes the effects that poverty has on children. Those who began working at Füruzan's fifteen-sixteen-year-old age, who were not children, were examined.The thirteenth chapter of the work is the title of `Motherland Love`. In this section, people who are attached to their country, flag, The examples of those who can not even think of saving their lands from enemies because they are strangers to their values have been exami¬ned from the works of Füruzan.The fourteenth chapter of the work `Overseas Perspectives in the Countries of Ger¬mans` headlines. This section examines the reflections of people who have lived in Germany to Germany, their expectations and other international views of Germans in their work on Füruzan's work.Key words: Republican period, Füruzan, social issues.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleFüruzan`ın hikâye ve romanlarında toplumsal meseleler
dc.title.alternativeSocial issues in Füruzan's stories and novels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-11-28
dc.contributor.departmentTürk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmStory
dc.subject.ytmNovel
dc.subject.ytmLiterature
dc.subject.ytmTurkish literature
dc.subject.ytmNew Turkish literature
dc.subject.ytmSocial problems
dc.subject.ytmFuruzan
dc.subject.ytmRepublican Period
dc.identifier.yokid10172505
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid488492
dc.description.pages317
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess