Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımının yaratıcı yazma becerilerine etkisi
dc.contributor.advisor | Kaya, Erol | |
dc.contributor.author | Dolmaz, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:19:38Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T11:19:38Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2021-01-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614866 | |
dc.description.abstract | Çağımızın gerektirdiği insan profili son yıllarda teknolojide kaydedilen gelişmeler akabinde olağanüstü hızlı bir değişim göstermiştir. Artık başkalarından farklı düşünebilen, araştıran, sorgulayan ve nesneler ile olaylar arasında daha önce hiç kurulmamış ilişkiler kurmayı başarabilen yaratıcı bireylere olan ihtiyaç daha da artmıştır. Ülkemiz öğretim programında da kendini hissettiren bu değişim sonucu birçok dersin geliştirmeyi amaçladığı beceriler arasına yaratıcı düşünme becerisi de eklenmiş, bu yolla yaratıcı bir nesil yetiştirme konusunda bir adım atılmıştır. Sosyal Bilgiler de bu derslerden biridir. Sosyal Bilgiler-Edebiyat Entegrasyonu bizlere, öğrencilerde yaratıcı becerileri geliştirmeyi sağlayacak sayısız materyal sunmaktadır. Bu materyallerden biri olan tarihsel romanların yaratıcı yazma becerilerine etkisini tespit etmeye çalıştığımız karma yönteme dayalı bu araştırma, Sivas il merkezinde bulunan bir devlet okulunda 7. sınıf düzeyinde dört farklı sınıftan toplam 80 öğrenci ile yaratıcı yazma çalışması yapılarak gerçekleştirilmiştir. Ayrıca yazma çalışması sonucunda en yüksek ve en düşük yaratıcı yazma puanlarına sahip dörder öğrenciden oluşan toplam sekiz öğrenci ile süreç değerlendirme formu üzerinden deneysel işlem süreci değerlendirilmiş, öğrencilerin yaratıcı yazma beceri puanları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda, farklı kurgu biçimlerine sahip tarihsel romanların öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerini farklı düzeyde geliştirdiği görülmüştür. Öğrencilerin Türkçe ve Sosyal Bilgiler ders notlarının, cinsiyetlerinin ve anne ve baba öğrenim durumlarının yaratıcı yazma becerileri üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı, ancak öğrencilerin yaratıcı yazma puanlarının çeşitli dilsel beceriler değişkenleri bağlamında anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin yaratıcı yazma becerileri ön testte aylık kitap okuma oranına göre farklılık göstermemektedir ancak son testte anlamlı bir farklılık gözlemlenmiştir. Sanatsal çalışmalara ilgi değişkeni bağlamında ise bazı yaratıcı yazma becerilerinin anlamlı bir biçimde farklılaştığı görülmüştür. | |
dc.description.abstract | The human profile required by our era has shown an extraordinarily rapid change following technological advances in recent years. There is now a growing need for creative individuals who can think differently, explore, question, and manage to establish relationships that have never before been established between objects and events. The end result of this change was felt in our country's educational program, and among the skills that many disciplines aim to improve included the ability to think creatively, thus taking a step in raising a creative generation. Social Studies is one of these disciplines. The Social Studies-Literature Integration offers us a myriad of materials that will help students improve their creative skills. This research based on mixed method which we tried to determine the effect of historical novels on creative writing skills was carried out by a creative writing study with 80 students from four different classes at the 7th grade level of a public school in Sivas province center. As a result of the writing study, the experimental study process was evaluated through the process evaluation form with eight students consisting of four students with the highest and lowest creative writing scores and the creative writing skill scores of the students were examined in terms of various variables. As a result of the research, it has been seen that historical novels with different forms of fiction improved students' creative writing skills at different levels. It has been found that the students' Turkish and Social Studies academic achievement scores, gender and parental learning situations do not make a significant difference on the creative writing skills but the creative writing scores of students show a significant difference in terms of various linguistic skills variables. The creative writing skills of the students do not differ according to the reading rate of the monthly book in the preliminary test. However, a significant difference was observed in the final test. It has been seen that some creative writing skills differ significantly in the context of artistic works' interest variation. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımının yaratıcı yazma becerilerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of the use of historical novels in social studies teaching to creative writing skills | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2021-01-10 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.identifier.yokid | 10176486 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 486538 | |
dc.description.pages | 347 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |