Show simple item record

dc.contributor.advisorAktaş, Sururi
dc.contributor.advisorAkyılmaz, Bahtiyar
dc.contributor.authorAkkoyunlu, Sencer Abdullah
dc.date.accessioned2021-05-07T11:19:31Z
dc.date.available2021-05-07T11:19:31Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2021-02-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614841
dc.description.abstractİdare kolluk yetkisini kullanımı kapsamında kamu düzenini sağlamaya ve korumaya yönelik faaliyetlerde bulunur. İdarenin bu amaçla yerine getirdiği faaliyetlere `idari kolluk faaliyetleri` denir. İdari kolluk faaliyetleri çok çeşitli alanlara yayılmıştır. Çünkü birlikte yaşayan insanlar bu birlikteliğin doğurduğu olumsuz sonuçlardan kaçınmak ve hayatlarına ilişkin her alanda düzen içerisinde yaşamak isterler. Dolayısıyla idari kolluk, kamu düzeninin kapsamına giren her alanda faaliyette bulunur. Ancak idari kolluğun faaliyette bulunduğu alanların hepsi aynı önem derecesine sahip değildir. Bir toplumda idarenin öncelikle güvenliği sağlaması gerekir. Zaten idari kolluk faaliyetleri çoğunlukla güvenliğin sağlanmasına yönelik faaliyetlerdir. Hastalıkların önlenmesi, yani toplum sağlığının korunması güvenlikten sonra veya güvenlikle birlikte aynı önem derecesine sahip olacak şekilde korunması gereken başka bir menfaattir. Güvenliğin sağlanması ve sağlığın korunması önemli olmakla birlikte, bir toplumun huzurlu ve mutlu olabilmesi için başka alanlarda da düzeninin sağlanması gerekir. Böylece idari kolluk, düzene ihtiyaç duyulan her alanda kendisini gösterir. İdari kolluğun faaliyetleri çok çeşitlidir. İdari kolluk kanunla kendisine yetki verilmesi halinde düzenleyici ve bireysel işlemler yapar. İdari kolluk kamu düzenini korumak için önleyici, yeniden sağlamak için telafi edici faaliyetlerde bulunur. Bu kapsamda izin yetkisini kullanır; kişilerin faaliyetlerini erteler veya yasak eder; işyerlerini kapatır; tehlikeli yapıları yıkar. Ayrıca kişileri durdurur ve kimliklerini sorar; onlara bilgi sahibi olabilecekleri konular hakkında sorular sorar; kişileri yakalar; can güvenliğinin sağlanması adına konutlara, işyerlerine ve üniversitelere girer; kişileri, eşyaları ve araçları arar; eşyalara ve araçlara el koyar; kişilerin faaliyetlerini denetler; zor kullanır ve kendisine verilen diğer yetkileri kullanır. İdari kolluk, faaliyetleriyle kişileri sınırlandırır; onlara yükümlülükler yükler. Dolayısıyla idari kolluk hak ve özgürlükler alanına girer. İdari kolluğun hak ve özgürlükleri sınırlandıran faaliyetlerinin Anayasanın öngördüğü sınırları aşmaması gerekir. Bu kapsamda idari kolluğun özellikle hak ve özgürlüklerin kanunla sınırlandırılması gereğine ve ölçülülük ilkesine riayet etmesi gerekir.
dc.description.abstractThe public administration engage in activities to ensure and maintain public order within the scope of using law enforcement authority. The activities that the public administration fulfills for this purpose are called `administrative law enforcement activities`. Administrative law enforcement activities have spread across a wide range of areas. Because people who live together want to avoid the negative consequences of this togetherness and live in order in every field related to their lives. Therefore, the administrative law enforcement engages in every area within the scope of public order. However, all areas in administrative law enforcement does not have the same importance. The public administration must firstly provide security in a society. Administrative law enforcement activities are already activities which are mostly aimed to ensure security. The prevention of diseases, that is the protection of community health, is another interest that must be protected with the same importance after security or with security. While ensuring safety and protecting public health are important, in order to make a society peaceful and happy, it is necessary to ensure the order in other areas. Thus, the administrative law enforcement shows itself in needed each area.The administrative law enforcement have very different activities. Administrative law enforcement makes regulatory and individual legal acts if it is authorized by law. Administrative law enforcement engage in preventive activities to maintain public order and compensatory activities to ensure public order. In this context, it uses the power of permisson; postpones or prohibits the activities of persons; ends the activities of workplaces; destroys dangerous buildings. Administrative law enforcement also stops people and asks for their identity; ask questions about subjects on which they may have information; arrests them without a warrant; enters into houses, workplaces and universities for life safety; makes body search, a search of the belongings and a search in their vehicles; seizures belongings and vehicles; supervises activities of them, uses force and given other powers. Administrative law enforcement restricts persons by it's activities; it imposes obligations on them. Therefore, it enters into the field of rights and freedoms. The activities of administrative law enforcement which restricts the rights and freedoms must not exceed the limits provided by the Constitution. In this context, particularly, the necessity of restriction of rights and freedoms by law of administrative law enforcement and the principle of proportionality should be respected.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.titleKamu düzeninin sağlanmasında kolluğun yetkileri
dc.title.alternativeThe powers of the law enforcement within ensuring public order
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2021-02-12
dc.contributor.departmentKamu Hukuku Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPolice services
dc.subject.ytmPolice personnel
dc.subject.ytmPublic order
dc.subject.ytmSecurity services
dc.subject.ytmSafety forces
dc.subject.ytmPublic Law
dc.subject.ytmPolice
dc.subject.ytmAdministrative police
dc.identifier.yokid10180989
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid490500
dc.description.pages584
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess