İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin nokta, doğru ve düzlem kavramlarını algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları
dc.contributor.advisor | Dane, Arif | |
dc.contributor.author | Başkurt, Hasan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:10:20Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T11:10:20Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614757 | |
dc.description.abstract | Geometri tanımsız kavramlar üzerine kurulur. Geometri dersindeki bu temel kavramların yanlış anlaşılması öğrencilerin diğer geometri konularını tam olarak kavramasını güçleştirecektir. Bu çalışmanın amacı, geometrinin anlaşılmasında temel olan nokta, doğru, düzlem kavramları ile ilgili ilköğretim öğrencilerinin algı düzeylerini ve kavram yanılgılarını tespit etmektir.İlköğretim Matematik Programı çerçevesinde, uzman görüşleri alınarak yarı yapılandırılmış açık uçlu sorularla Temel Geometrik Kavram Testi (TGKT) oluşturulmuştur. TGKT ile öğrencilerin kavramlar hakkındaki görüşleri alınmıştır. Öğrenci görüşleri algı düzeylerine göre sınıflandırılmıştır. Öğrencilerin sorulara verilen cevapları puanlandırılmış ve her bir öğrencinin ortalama puanı hesaplanmıştır. Elde edilen ortalama puanlar cinsiyet, okul, sınıf, bölge ve ek eğitim durumu değişkenlerine göre incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin TGKT'de bulunan kavram ve işlem bilgisi ortalama puanları arasındaki ilişki de araştırılmıştır.Araştırmanın örneklemini Erzurum merkezinde bulunan 8 ilköğretim okulu ve bu okullarda öğrenim gören 461 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem Erzurum merkezde bulunan tüm okulların 2007 ve 2008 SBS puan ortalamalarına bakılarak başarı sırasına göre 4 bölgeye ayrılmıştır. Bu 4 bölgenin her birinden rastgele iki okul ve her okuldan 6, 7 ve 8. sınıflardan rastgele birer sınıf seçilmiştir. Çalışma 2009 yılının Mayıs ayında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri TGKT'den elde edilmiştir.Verilerinin analizinde, t-testi, Mann Wihtney-U ve Kruskall-Wallis-H testleri kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçme aracı olarak kullanılan TGKT'nin güvenilirlik analizi yapılmış ve Cronbach Alpha katsayısı 0.82 olarak bulunmuştur. Nitel veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Nitel verilerden elde edilen sonuçlarına göre öğrencilerin bazı kavram yanılgılarına sahip olduğu görülmüştür. Nicel veriler ise SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analiz sonuçlarına göre öğrencilerin bulunduğu bölge, okul ve ek eğitim durumlarına ilişkin ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı faklılık bulunmuştur. Ancak cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmazken, öğrencilerin kavram sorularından aldıkları ortalama puanları ile işlem sorularından aldıkları ortalama puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | Geometry is established on undefined concepts. Misunderstanding of these basic concepts in geometry class will make it difficult for students to fully comprehend other geometry subjects. Purpose of this study is to ascertain perception levels and misconceptions of the elementary students regarding basic concepts of point, straight line and plane in understanding geometry.In the Schedule of Elementary Mathematics Program, Temel Geometrik Kavram Testi (TGKT) including semi-structured open ended questions has been made up seeking the opinions of an expert. With the BGCT, opinions of the students regarding the concepts have been received. The students? opinions have been classified as per their perception levels. Answers of the students given to the questions have been graded and average point of each student has been calculated. Average points received have been studied as per variables of circumstance of sex, school, class, region and additional education. Also correlation between average points of the students? concept and operation knowledge in the TGKT has been studied.Sample of the study is composed of 8 elementary schools located in the center of Erzurum and 461 students studying in these schools. The sample has been divided into 4 regions in order of success based on average points of 2007 and 2008 SBS of all the schools located in the center of Erzurum. 2 schools out of each of these 4 regions and one each grade from each school?s 6th, 7th and 8th grades have been randomly selected. The study was done in the month of May, 2009. In the study, survey method has been used. Data of the study have been obtained from TGKT.In the data analysis, t-test, Mann Wihtney-U and Kruskall-Wallis-H tests have been used. Reliability analysis of TGKT used as an assessment instrument in this study has been made and Cronbach alpha coefficient has been found as 0,82. Qualitative data have been decriptively analyzed. According to results obtained from qualitative data it has been observed that the students have some misconceptions. Quantitative data, on the other hand, have been analyzed by using SPSS packaged software. According to these analysis results, significant differences have been statistically established between average points regarding the circumstances of the region and the school where the students are and additional education. Yet whereas there is no significant difference according to sex and grade variables, a significant difference has been statistically established between the students? average points scored from concept questions and from operation questions.Key Words: Geometry, Perception Level, Misconception, Concept and Operation Knowledge | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin nokta, doğru ve düzlem kavramlarını algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları | |
dc.title.alternative | Primary school the 6th, 7th and 8th grades students? perceptions and misconceptions on point, line and plane concepts | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Geometry teaching | |
dc.subject.ytm | Misconception | |
dc.subject.ytm | Geometry | |
dc.identifier.yokid | 394972 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 287038 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |