Show simple item record

dc.contributor.advisorOkur, Muzaffer
dc.contributor.authorYaprakgül, Sevgi
dc.date.accessioned2021-05-07T11:09:47Z
dc.date.available2021-05-07T11:09:47Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-11-26
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614604
dc.description.abstractBu çalışmada, Türkiye'de ortaöğretime geçiş sınavları TEOG, LGS ile uluslararası PISA ve TIMSS sınavları matematik sorularının taşıdığı matematiksel ve matematik eğitimi değerlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın örneklemi, 2013-2017 yılları arası yapılan TEOG sınavlarına ait 320, LGS 2018 sınavına ait 20, MEB tarafından açıklanan PISA sınavlarına ait 67 ve MEB tarafından açıklanan TIMSS sınavlarına ait 176 olmak üzere toplam 583 matematik sorusundan oluşmaktadır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesi olarak tasarlanmıştır. Elde edilen çalışma verileri anlamsal içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, matematiksel değerlerden TEOG sınavı sorularında rasyonellik, kontrol ve açıklık değerlerinin, LGS, PISA ve TIMSS sınav sorularında ise nesnelcilik, kontrol ve açıklık değerlerinin ön plana çıktığı görülmüştür. Sınav soruları matematik eğitimi değerleri açısından incelendiğinde; TEOG sınav sorularında formal bakış, işlemsel anlama/öğrenme, teorik bilgi, erişebilirlik ve değerlendirme değerlerinin, LGS sınav sorularında aktif bakış, işlemsel anlama/öğrenme, uygunluk, özellik, mantıksal düşünme değerlerinin, PISA ve TIMSS sınav sorularında aktif bakış, işlemsel anlama/öğrenme, uygunluk, erişebilirlik, değerlendirme değerlerinin daha çok vurgulandığı tespit edilmiştir.
dc.description.abstractIn this study; It is aimed to analyze the values of mathematical and mathematics which mathematics questions have in the transition from Secondary to High School Education Exams TEOG and LGS with international exams PISA, TIMSS. The sample of the study consisted of a total of 583 mathematics questions, 320 of the TEOG exams conducted between 2013-2017, 20 of the LGS 2018 exams, 67 of the PISA exams announced by the Ministry of Education and 176 of the TIMSS exams announced by the Ministry of Education. The study was designed as document review which is one of the qualitative research methods. The study data obtained was analyzed using semantic content analysis method. As a result of the data analysis, it is seemed that the mathematical values of the TEOG exam questions; rationalism, control and openness values, and LGS, PISA and TIMSS exam questions, objectivism, control and openness values come to forefront.When exam questions are examined in terms of mathematics education values, TEOG exam questions include formalistic view, instrumental understanding/learning, theoretical knowledge, accessibility and evaluating values, LGS exam questions include active view, instrumental understanding/learning, relevance, special, reasoning values,but in the PISA and TIMSS exams activist view, instrumental understanding/learning, relevance, accessibility and evaluating values were emphasized more.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectMatematiktr_TR
dc.subjectMathematicsen_US
dc.titleOrtaöğretime geçiş sınavları (TEOG, LGS) ile PISA, TIMMS sınavları matematik sorularının matematiksel ve matematik eğitimi değerleri açısından incelenmesi
dc.title.alternativeAnalysing the mathematic questions in secondary school entrance exams (TEOG, LGS) and PISA, TIMSS exams in terms of mathematical and mathematics education values
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-11-26
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmExamination
dc.subject.ytmSecondary Education Institutions Student Selection and Placement Tests
dc.subject.ytmTransition From Basic Education To Secondary Education
dc.subject.ytmTrends in International Mathematics and Science Study
dc.subject.ytmMathematics
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics achievement
dc.subject.ytmQuestions
dc.identifier.yokid10185881
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid563929
dc.description.pages128
dc.publisher.disciplineİlköğretim Matematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess