Show simple item record

dc.contributor.advisorTanrıverdi, Gülbu
dc.contributor.authorÖzdişci, Asiye
dc.date.accessioned2021-05-07T10:43:47Z
dc.date.available2021-05-07T10:43:47Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-02-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614541
dc.description.abstractAraştırma, hemşirelik öğrencilerinde çalıştay yoluyla kültürel duyarlılığın geliştirilmesi amacıyla yapıldı. Randomize Kontrol Gruplu Çalışma (RKÇ) olan bu araştırmanın evrenini Hemşirelik Bölümüne 2016-2017 Eğitim Öğretim yılında kayıt yaptıran 131 birinci sınıf öğrencisi oluşturdu. Evrenden örneklem seçimine gidilmedi, öğrencilerin tamamı çalışmaya dahil edildi. Rastgele sayılar tablosunun yardımıyla öğrencilerden 65'i çalışma grubu, 66'sı ise kontrol grubu olarak belirlendi. Çalışma grubundaki öğrenciler telefonlarına gönderilen mesaj ile çalıştaya davet edildi. Çalıştaya 44 öğrenci katıldı. Ön test ve son testleri eksiksiz dolduran çalışma grubundan 41, kontrol grubundan ise 53 öğrenci olmak üzere toplam 94 öğrenci ile çalışma tamamlandı. Veriler, araştırmacı tarafından sınıf ortamında sekiz ay ara ile iki kez toplandı. Verilerin toplanmasında ön test olarak sosyodemografik ve kültürel duyarlılıkla ilişkili özelliklerini tanımlayan sorular ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği (KDÖ); son test olarak ise sadece KDÖ uygulandı. Etik kurul (2011-KAEK-27/2016-E.69330), kurum izinleri ve öğrencilerden yazılı onam alındı. Verilerin değerlendirilmesi SPSS 16'da tanımlayıcı, Mann-Whitney U, Kruskall Wallis ve bağımsız gruplarda t testi kullanılarak yapıldı. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin çalıştay öncesinde 94,22±9,41 olan KDÖ puan ortalamaları çalıştay sonrasında 99,14±9,41'e yükseldi, puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (t=2,60, df=92, p=,011) ve araştırma hipotezi kabul edildi. Çalıştay sonrasında çalışma grubunda KDÖ alt boyutlarından sadece iletişimde sorumluluk boyutu puan ortalaması 28,68±3,58'den 30,29±3,35'e yükseldi ve aradaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (t=-2,504, df=40, p=,016). Diğer alt boyut puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı olmamakla birlikte çalışma grubunda artış saptandı.Sonuç olarak hemşirelik öğrencilerinde çalıştay yoluyla KDÖ puan ortalamalarında artış sağlandı. Bu sonuç doğrultusunda çalıştay programlarının hemşireler ve hemşirelik öğrencileri arasında yaygınlaştırılması önerilmektedir.Anahtar Sözcükler: Kültürel duyarlılık, Kültürel duyarlılığı geliştirme, Çalıştay, Hemşirelik öğrencileri
dc.description.abstractThis study aims to develop the cultural sensitivity of nursing students through cultural sensitivity workshops. The study was randomized control group study (RCS), and the population of the study consisted of 131 freshman students enrolled in the 2016-2017 academic year. Sample selection was not performed, and all the students were included in the study. Of the students, 65 were assigned to the experimental group, and 66 were assigned to the control group using basic random sampling. The students in the experimental group were included in the study using a message sent to their phones. A total of 44 students participated in the study. The study was fully completed with 94 students, 41 from the experimental group and 53 from the control group who fully completed the pretests and posttests. The data were collected by researcher in the classroom once in eight months. Descriptive questions identifying the characteristics related about cultural and socio-demographic characteristics and the Intercultural Sensitivity Scale (ISS) was used as pretest and posttest to collect data. Ethical committee (2011-KAEK-27/2016-E.69330) approval, institutional permissions and written consent from the students were obtained. The data were analyzed using SPSS 16 software using descriptive analyses, the Mann-Whitney U test, the Kruskall-Wallis test and the t-test for independent groups. As a result of the study, the cultural sensitivity mean score of the students was 94.22±9.41, and it rose to 99.14±9.41 after the workshop. The difference between mean scores was statistically significant (t=2.60, df=92, P=.011) and accepted as the research hypothesis. After the workshop, only the interaction engagement sub-scale among ISS mean score increased from 28.68±3.58 to 30.29±3.35, and the difference was statistically significant (t=-2.504, df=40, P=.016). A statistically non-significant increase in study group was found in other sub-scale mean scores.In conclusion, the cultural sensitivity mean score of the nursing students was increased by the workshop. In line with this result it is recommended to popularize workshop programs among nurses and nursing students.Keywords: Cultural sensitivity, Developing cultural sensitivity, Workshop, Nursing studenten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleHemşirelik öğrencilerinde çalıştay yoluyla kültürel duyarlılığın geliştirilmesi
dc.title.alternativeDeveloping the cultural sensitivity of nursing students with a cultural sensitivity workshop
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-21
dc.contributor.departmentHemşirelik Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmEducation-nursing
dc.subject.ytmCulture
dc.subject.ytmCultural sensivity
dc.subject.ytmWorkshop
dc.subject.ytmStudents-nursing
dc.identifier.yokid10182934
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid493204
dc.description.pages72
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess