dc.contributor.advisor | Tanrıverdi, Gülbu | |
dc.contributor.author | Gülyenli, Nursel | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T10:43:47Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T10:43:47Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-04-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/614539 | |
dc.description.abstract | Araştırma, Suriyeli üniversite öğrencilerinde kültürel bakımın Leininger'ın Gündoğumu Modeliyle tanımlanması amacıyla nitel araştırma olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini 68 Suriyeli lisans öğrencisi oluşturdu. Evrenden örnekleme gidilmedi. Türkçeyi anlayan ve konuşabilen, gönüllü olan 19 öğrenciyle araştırma tamamlandı. Veriler Leininger'ın Kültürel Bakım Değerlendirme Rehberi doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile Ekim 2017- Mart 2018 tarihleri arasında derinlemesine görüşme yöntemiyle toplandı. Görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıt edildi. Araştırmaya başlamadan önce etik kurul, kurum ve birey izinleri alındı. Veriler betimsel analiz yöntemiyle değerlendirildi. Bulgular Leininger'ın Kültürel Bakım Değerlendirme Rehberi doğrultusunda 12 başlık altında ele alındı. Öğrenciler bütün insanların eşit olduğu ve adaletli bir yaklaşımın önemli olduğunu; ailenin kendileri için önemli ve ihtiyaç durumunda ilk başvuracak yer olduğunu; toplumda saygının, misafirperverliğin, kötülük yapmamanın, mahremiyetin ve selam vermenin önemli olduğunu; sağlık üzerinde paranın, eğitimin, teknolojinin, sağlık politik ve yasal faktörlerin etkili olduğunu ifade ettiler. Öğrenciler yaygın olarak profesyonel bakımla birlikte eş zamanlı dini bakım almak istediklerini; iletişim kurmada en büyük engelin dil bilmemek olduğunu; çoğunun halk tedavilerini güvenilir bulmadığını; kültürlerinde ki yasakların din temelli olduğunu; bakımın kültürlerinde olumlu, güzel bir eylem olduğunu ve gönüllü olarak yapıldığını; bakım veren kişinin dine uygun şekilde bakım vermesi gerektiğini ifade ettiler. Sonuç olarak öğrenciler kültürel bakım üzerinde dünya görüşü, eğitim, teknoloji, politik ve yasal faktörler, aile ve akrabalık ilişkileri, dil, din, kültürel değerler, ekonomi, etik ve emik uygulamaların etkili bir faktör olduğunu ifade ettiler.Anahtar Kelimeler: Suriye, ‹niversite ÷çrencisi, K¸lt¸rel Bakm, Leiningerín G¸ndoçumu Modeli, Hem$irelik | |
dc.description.abstract | The qualitative study was carried to define the cultural care of Syrian university students using Leininger's Sunrise Model. The population of the study included 68 Syrian undergraduates. No sampling method was used. The study was completed with 19 voluntarily participating students who can understand and speak Turkish. The data were obtained using a semi-structured interview form based on Leininger's Cultural Care Assessment Guide through in-depth interviews held from October 2017 to March 2018. The researcher recorded the interviews with a tape recorder. Ethical committee, institutional and individual approvals were obtained before the study. The data were assessed using descriptive analysis. The findings were assessed in 12 categories based on interview form. The students said that all humans are equal, and fair attitudes are needed; family is significant and is the first place for them to consult, if needed; respect, hospitality, good conduct, privacy and greetings are important in society; money, education, technology, health policies and legal factors affect health. The students said that they want to receive religious care along with professional care. The main obstacle to communication is not knowing Turkish. Most of them do not trust public treatment facilities. The prohibitions in their culture are religion-based. Care is a positive action and is provided voluntarily in culture. Caregivers should provide care according to Islam. In conclusion, the students said that their conception of the world, education, technology, political and legal factors, family and kinship relationships, language, religion, cultural values, financial factors, emic and ethic practices affect cultural care.Keywords: cultural care, Leiningerís Sunrise Model, nursing, Syria, university student | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Halk Sağlığı | tr_TR |
dc.subject | Public Health | en_US |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Suriyeli üniversite öğrencilerinde kültürel bakımın leininger`ın gündoğumu modeliyle tanımlanması | |
dc.title.alternative | Determination of culture care in syrian university students with the sunrise model of leininger | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-04-12 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Syria | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Culture | |
dc.subject.ytm | Migrations | |
dc.subject.ytm | Syrians | |
dc.subject.ytm | Cultural difference | |
dc.subject.ytm | Cultural characteristics | |
dc.identifier.yokid | 10209422 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 516683 | |
dc.description.pages | 150 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |