Sporun öğretilebilir zihinsel engelli çocukların sosyalleşmeleri üzerine etkisinin araştırılması
dc.contributor.advisor | Özdilek, Çetin | |
dc.contributor.author | Demirdağ, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:27:17Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:27:17Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/611976 | |
dc.description.abstract | Gerek zihinsel engelliler, gerek diğer engelli vatandaşlarımız toplumun duyarlılığını ve birbirleri ile olan iletişim, dayanışma gibi sosyal olgularının kuvvetini gösteren ve sadece ebeveynlerin değil, aynı zamanda tüm toplumun sorumluluğunda olan bireylerdir. Günümüzde bir ülkenin çağdaşlığı, sahip olduğu ekonomik değerlerle değil, engelli vatandaşlarına verdiği değerle ölçülmektedir. Bir ülkenin geleceği olan çocuklarda engelliliğin varlığı ise durumun önemini bir kat daha arttırmaktadır. Sporun bireylerin sosyalleşmesi üzerindeki etkileri günümüzde pek çok akademik araştırmanın temel konusunu oluşturmaktadır. Günümüzde özellikle rehabilitasyon ve psikolojik bir tedavi olarak ta kullanımı üzerinde araştırmalar yapılan sporun, öğretilebilir zihinsel engelli çocukların sosyalleşmesi üzerindeki etkileri bu araştırmanın temel konusunu oluşturmaktadır. Araştırmada Kütahya ilinde bulunan, antrenmanlara katılmayan ve spor yapmayan 17 öğretilebilir zihinsel engelli çocuk ile antrenmanlara katılan ve spor yapan 15 çocuğun velisi ile anket uygulaması yapılmış, sporun etkilerinin araştırılması için ayrıca spor yapan çocuklarımızın aileleri ile antrenmanlar öncesi ve sonrasında da bir anket uygulaması yapılarak çocukların sosyalleşmesinde, antrenmanlara katılmanın rolü ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre sporun çocukların sosyalleşmeleri üzerinde etkili olduğu ve spor ile sosyalleşme arasında manidar bir ilişkinin olduğu gözlemlenmiştir. Çocukların sosyalleşmesine yönelik velilerin verdikleri yanıtlar arasında çocuğun kendini tanıtabilmesi; özür dileme ve teşekkür becerilerine sahip olması ve liderlik becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Ailelerin spora bakış açıları konusunda sporun ifade yeteneğini arttırması ve sporun kaynaştırıcı özelliği konusunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Sporun olumlu etkileri konusunda ise sporun gerekliliği; mutluluk duygusu vermesi; güven duygusu vermesi; kurallı yaşam becerisi vermesi ve arkadaş grubu başlıklarına göre velilerin verdikleri yanıtlar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05).Anahtar Kelimeler: Zihinsel Engelli, Spor, Sosyalleşme, Sporun Katkıları, Sosyo-Ekonomi | |
dc.description.abstract | Both our mental disabled and other disabled subjects show responsibility, cooperation and power of social concepts of a sociality, and they are not only in responsibility of their parents, but also they are in responsibility of all sociality. Nowadays, modernity level of a country does not predicted by looking of its economic values, it is depented on how they care to their disabled people. In the case of children who are future of a country, this issue becomes more important. Effects of sport on socialization of individuals have been basic topic of many researches. Effects of sport which is subjected to many research aimed to use it to rehabilitation and a method for physcological treatment on socialization of mental disabled children is subject of this research. In the research, 17 parents of educatible mental disabled children who are attempted to sport activities and 15 parents of educatible mental disabled children not attempting to sport activities are subjected to survey, and also in order to research effects of sport, another survey on children before and after sport activities were performed and it is aimed to evaluate effects of sport on children?s socialization. According to results of research, sport has effects on socialization of children and there is a significant relation between sport and socialization (p<0.05). Statically a significant difference between answers given to introduction of children itself; having apoligizing and thanking abilities and leadership abilities included socialization of children were found (p<0.05). In the answers related to view of parents to sport, there was a significant difference between answers on topoics of profits of sport to expression ability of child and socialization property of sport (p<0.05). In positive effects of sport, requiring of sport; it?s giving of happiness; giving ruled life and friendship topics were found (p<0.05).Key Words: Mental Disorders, Sport, Socialism, Additions of sport, Social-echonomy | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Sporun öğretilebilir zihinsel engelli çocukların sosyalleşmeleri üzerine etkisinin araştırılması | |
dc.title.alternative | A research on effects of sport on socialization of educatible mental disabled children | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Sports | |
dc.subject.ytm | Mental retardation | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Socialization | |
dc.subject.ytm | Socio-economic factors | |
dc.identifier.yokid | 373679 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 289039 | |
dc.description.pages | 173 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |