Show simple item record

dc.contributor.advisorKalkavan, Arslan
dc.contributor.authorGülaç, Meryem
dc.date.accessioned2021-05-07T09:27:03Z
dc.date.available2021-05-07T09:27:03Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/611918
dc.description.abstractBu çalışmada anaokuluna giden 3, 4 ve 5 yaşındaki çocukların temel motor beceri düzeylerinin, yaş, cinsiyet ve beden kitle indeksine göre araştırılması amaçlanmıştır. 2013 güz döneminde Kütahya il merkezinde bulunan 12 ve ilçe merkezlerinde bulunan 10 anaokulunda eğitim gören 1511 öğrenciden ölçüm alınmıştır. Ölçüm yöntemi olarak temel motor özellikleri ölçmede yaygın olarak kullanılan TGMD-II Testi uygulandı. Beden kitle indeki için ise çocukların boy ve kilo öçümleri alındı. Çalışmaya 3 yaşında 301 çocuk (147 kız,154 erkek), 4 yaşında 546 çocuk (254 kız,292 erkek) ve 5 yaşında 664 çocuk (307 kız,357 erkek) katılmıştır. Çalışmaya katılan çocukların beden kitle indeksine göre; 122 çocuk zayıf, 1006 çocuk normal kiloya sahip, 160 çocuk fazla kilolu ve 223 çocuk obez olarak sınıflandırılmıştır.İstatistik yöntem olarak çocukların yaş, cinsiyet ve beden kitle indeksine bağlı olarak temel motor gelişim düzeyi ölçüm derecelerine (TGMD-II testi) öncelikli olarak homojenlik testi uygulandı. Homojenlik testinden sonra, çocukların yaş, cinsiyet ve Beden Kitle İndeksine bağlı olarak temel motor gelişim düzeyleri arasında bir fark olup olmadığını belirlemek için α= 0.05 anlamlılık düzeyinde çift yönlü varyans (Two Way Anova) testi uygulandı. Yaş grupları ve Beden Kitle İndeksi arasındaki farkı belirlemede ikinci seviye testi olarak Tukey's (HSD) testi uygulandı. Test sonuçları, 3,4, ve 5 yaş grubu çocukların TGMD-II lokomotor toplam puanları (p<0.05), TGMD-II obje kontrol toplam puanları (p<0.05) ve TGMD-II toplam puanları (p<0.05) arasındaki farkın anlamlı olduğunu gösterdi. Cinsiyete bağlı olarak da çocukların TGMD-II lokomotor toplam puanları (p>0.05), TGMD-II obje kontrol toplam puanları (p<0.05) ve TGMD-II toplam puanları (p>0.05) arasındaki farkın sadece TGMD-II obje kontrol toplam puanında anlamlı olduğu görüldü. Beden kitle indekine bağlı olarak da çocukların TGMD-II lokomotor toplam puanları (p<0.05), TGMD-II obje kontrol toplam puanları (p<0.05) ve TGMD-II toplam puanları (p<0.05) arasındaki farkın anlamlı olduğunu gösterdi. Bu çalışma sonuçları yaşa ve beden kitle indeksine bağlı olarak temel motor becerilerde gelişme farklılıkları olduğunu göstermektedir. Yaş artıkça temel motor becerilerde de bir artış görülmektedir. Beden kitle indeksi göre zayıf ve normal kiloya sahip çocukların fazla kilolu ve obez çocuklara göre temel motor becerileri daha yüksek bulunmuştur. Fazla kilolu ve obez çocukların zayıf ve normal kiloya sahip çocuklara göre günlük yaşamlarında daha hareketsiz olduklarından kaynaklandığı düşünülmektedir.
dc.description.abstractIn this study we have intended to research the basic motor skills of kindergartners aged between 3 and 5 according to their age, sex and body mass index. We have taken samples from total 1511 students including 12 kindergartens in Kütahya and 10 kindergartens in other provinces in autumn 2013 term. We used TGMD-II Test which is available for measuring basic motor skills as measuring method. We have measured heights and weights of the children for body mass index. 3 years of age 301 children (147 girls, 154 boys), 4 years of age 546 children ( 254 girls, 292 boys) and 5 years of age 664 children (307 girls, 357 boys) have been participated to this study. According to the body mass index of these children the classification is like; 122 children are weak, 1006 children are normal, 160 children are overweight and 223 children are obese.As a statistical method a homogeneity test has been applied to the development measurements of basic motor skills according to their age, sex and body mass index. After the homogeneity test a bidirectional variant test has been applied at α= 0.05 value for determining whether there is a difference between basic motor skill development levels according to the age, sex and body mass index of the children. Tukey's (HSD) test has been applied as a second test for determining the difference in different age of children who have various body mass indexes. The test results showed us that the difference between TGMD-II locomotor total scores (p<0.05), TGMD-II object control total scores (p<0.05) and TGMD-II total scores (p<0.05) for children aged between 3 and 5 is significant. According to the sex the difference between TGMD-II locomotor total scores (p>0.05), TGMD-II object control total scores (p<0.05) and TGMD-II total scores (p>0.05) is significant only for TGMD-II object control total scores. According to the body mass index the difference between TGMD-II locomotor total scores (p<0.05), TGMD-II object control total scores (p<0.05) and TGMD-II total scores (p<0.05) is significant. The result of this study shows us there are differences for basic motor skill development according to age and body mass index. When the children grow we can see in increase for motor skills, too. It has been found that the basic motor skills is better for weak and normal children according to over weighed and obese children according to body mass index. The reason of that may be the lack of sufficient movement of over weighed or obese children according to weak or normal children.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleKütahya`da anaokuluna giden 3-5 yaş grubu çocukların temel motor beceri düzeylerinin araştırılması
dc.title.alternativeResearch for the level of motor skills of 3-5 years old kindergartners
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmKütahya
dc.subject.ytmKindergartens
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmMotor skills
dc.subject.ytmMotor skills tests
dc.subject.ytmBody mass index
dc.identifier.yokid10012417
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid412650
dc.description.pages191
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess