dc.description.abstract | 101 ÖZET Bu çalışmada Emile Zola'nm Rahip Mouret'nin Günahı adlı romanında natüralizm dışı öğeleri, yani roman tik, sembolist »realist ve sürrealist öğeleri incelemeye ça lıştık. Roman, geniş bir imgelem gücüyle ve iç sıkıntısı, kırgınlık, umutsuzluk duygularıyla romantiklere yakınlık gös terir. Derin bir duygusallık, coşku, düş, doğa, aşk, heyecan, acı, benzetme ve abartmalar romana romantik bir renk katar ve Zo la' yi son romantik şairler arasına s okar.Z ola, romantik satır ları kaleme alırken özellikle Mm e de Staöl, Chateaubriand, Hugo, Lamartine ve Rousseau' nun etkisinde kalmıştır diyebiliriz. Zola, nesnelerin gizil yanlarını ve aralarındaki gizli ilişkilerini görerek evren ile insan arasındaki benzer liği, düşünsel evrenle maddi evren arasındaki uyumu sezgi gü cüyle yakalamış t ir. Aynı zamanda, imgelem ve düş gücüyle, görü nen nesnelerin gerisindeki gerçekle, imgelerle, müziksel bir anlatımla saf şiiri yaratmış t ir. Düşüne eler ini ve duygularını doğrudan açıklamak yerine çeşitli imgeler kul lanmış t ir. Roman- ' da sembolizmin etkilerini yarattığı kahramanlarda, çizdiği hayvan ve doğa görüntülerinde görmek olasıdır. August e Gomte'un pozitivizmi,Taine' in tüm küçük olguların ayrıntılı bir şekilde not edilme.si yöntemiyle ro manda realizme dönüşmüştür.ince bir gözlem, gerçek sevgisi, onun hareket noktasını oluşturmuştur. Rahip: Mouret'nin Günahı, olay örgüsüyl e, kahramanlarıyla -özellikle doktor Pascal, Frere Yükseköğretim Kurulu Dokümantasyon Merkezi102 Archangias ve jeanbernat~,insan ilişkileriyle ve çevre be timlemeleriyle gerçeğe uygunluk gösterir. Son olarak, romanda bazen ortaya çıkan düş san rıları, olağandışılık, ger çekle imgeselin, gelecekle geçmişin birleştirilmesi, içten geldiği gibi ya2ma,hep sürrealizmin belirtileridir. Kısaca, Z ola, romanda Rougon-Mac quart ailesinin soy ağacının dallarından bir edebiyat ağacı yetiştirmiştir diyebiliriz. | |