Sivas`ta paşa topluluğunun aile yapısı
dc.contributor.advisor | Erkul, Ali | |
dc.contributor.author | Önder, Erdoğan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:25:01Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:25:01Z | |
dc.date.submitted | 1992 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/611531 | |
dc.description.abstract | -159- ÖZET Bu araştırmanın konusu, Sivas'ta bulunan `Posa` topluluğunun aile yapısını içermektedir. `Posalar` yaklaşık 100 hane ve 525-700 nüfusa sahip marjinal bir topluluktur. Sivas'ta `Posa` kavramı, sele- sepet yapan ve çalgıcılıkla uğraşan kişiler için kullanılmaktadır. Bunlara neden `Posa` adı verildiği konusunda çeşitli rivayetler bulun maktadır. Bu rivayetlerden birisi, topluluğun giyim-kuşamıyla ilgilidir. `Puşi` denen giysinin bu toplulukta çok kullanıldığı, yöre halkı tarafından `Poşululur` dendiği; samanla bu kavramın `Posalar` haline dönüştüğü söylenmektedir. Bu topluluk genel olarak şu özelliklere sahip bulunmaktadır, Birincisi, bu topluluk kapalı toplum yapısına sahiptir. Topluluk içerisindeki ilişkiler, kent sosyal yapısından farklı, kendine has bir takım özellikler göstermektedir. Topluluğun devamını sağlayan 3osyal çatışmalardır. Aileler arasında kavgaların yoğun olarak devam ettiği gözlenmiştir. Bu çatışmaların temel nedenlerinden birisi, bütün topluluk üyelerinin aynı meslek grubuna (çalgıcılık) mensup olmasından kaynaklanmaktadır. Toplulukta en yaygın gelir kaynağı çalgıcılıktır. Bu durum yoğun bir rekabet ortamı oluşturmaktadır. Ayrıca, toplulukta geleneksel ilişkiler hala yoğun olarak devam etmektedir. Aile yapısıyla ilgili verilerden, çekirdek aile ile geleneksel geniş aile eşit oranda ortaya çıkmıştır. Bu geleneksel geniş aile içerisinde, geçici geniş aile de yer almaktadır. Aile reislerinin ve eşlerinin evlenme yaşı, modem toplumlarda görülen evlenme yaşından küçüktür. Ancak, aile reisleri çocuklarını daha büyük yaşta evlendir meyi düşünmektedir. Bu açıdan bir suiniyet değişiminden söz edilebilir. Toplulukta eğitim seviyesinin çok düşük olduğu belirlenmiştir. Aile de otorite bakımından erkeğin bir üstünlüğü olmasına rağmen, kadının statüsünde de kısmen bir değişme olduğu ortaya çıkmıştır. Komşuluk iliş kileri ve dayanışma bakımından geleneksel ilişkilerin devam ettiği görülmektedir. Kısaca, topluluğun geleneksel yapısının kısmen de olsa çözülme ye başladığı belirtilebilir. | |
dc.description.abstract | -160- SUMMARY The subject of this research focuses on the family structure of the `Posa` community in Sivas The `Posa` community is a marginal one with a population of 625-700. İn Sivas the Poza concept is uset to refer to people who are absorbed in onusic and in making `Sele- sepet` (basket and the like). There are vanous numars abaut vhy the community is colled `Posa` one being abaut the apparel of the people: the apparel colled `Puşhi` has been worn by tha people and thus they have gradually been dubbed Pozas. This cummunity has the following general chorocteristics. First it has an isolated communal structure The affiliations in the community are different from those in urban arean and exhibit idiosyncracies specific to it. That maintains the continuity of the community are the communal strifes It has been observed that the strifes between the members df families cotinue in tensively. One of the couses of these strifes is the t althoug members of the community are of the same guild (music playing), the most vi- despread income source which couses rivalry besides troditionai rela tions do still prevail in the community. Accondihg to the on their family structure, the nuclear and the troditioral families are even. Taking place in this traditional bio- family is she temporary big family. The montal age of both the breod -.Tinners and their spouses is amaller than that in modern -so cieties. Nevertheless, the bread winners of the families consider they had better marry of their children at an older age. I?roni this perspective, there is a change in mentality. Also observed is the Schooling level in the familieis is very low. Though males are o- tominant in the family, there is a partial change in the status sfff females. With, respect to the neighboring, relations and sdidarity, it has been observed that traditional relations have gone on. Conseqvently the troditionai structure of the community has, if partially, gone loose. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.title | Sivas`ta paşa topluluğunun aile yapısı | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Paşa Society | |
dc.subject.ytm | Family structure | |
dc.subject.ytm | Sivas | |
dc.identifier.yokid | 20951 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 20951 | |
dc.description.pages | 165 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |