dc.description.abstract | Viktorya döneminden önce uzun bir süre genelde statik bir yapıya sahip olan Viktorya dönemi toplumu çeşitli büyük sosyal ve endüstriyel değişikliklerin devreye girmesiyle büyük devinimlerle karşı karşıya kalır. Halihazırda Fransız Devriminden sonra özgürlük ve eşitlik kavramları da gündeme gelmiştir. Ondokuzuncu yüzyılda kiliseye duyulan güvende çeşitli sebeblerden dolayı azaldı. Aynı zamanda üst sınıfların pozisyonundaki materyalistik rahatı farkeden orta sınıf orta sınıf onlara yetişebilmek için `Laises-faire` doktrinini bir fırsat bildi. Ticari girişimler üzerindeki kısıtlamaları kaldıran bu doktrin orta sınıf girişimcilerinin işine yaradı. Öteden beri sahip oldukları bir çok değerler açısından bir boşluk yaşayan toplum, sarılabileceği yeni değerler aramaya başladı. Yerleşik değerler açısından boşluk içine düşen toplumda yeni hayat felsefeleri yeni doktrinler ortaya çıktı. `UtiUtarianism` ve Evingelicalism topluma kendi felsefelerine göre yeni bir motivasyon kazandırmaya çalışan iki doktrindir. Her ikisinin ortak yönü 'üretim' kavramım gündeme getirmeleri ve 'işi' kutsal saymalarıydı. Ancak aklı ön plTna koyan utilitarianism'in çeşitli insancıl değerleri yok ettiği gerekçesiyle eleştirilere uğradı ve aşırı maddeci olduğu ileri sürüldü. Evingelicalism, Pürütanism kökenli birtakım kavramları toplum hayatına sokmaya çalıştı. Böylece 'tutumluluk', 'ağırbaşlılık' ve işin kutsallığı kavramları devreye girdi. Böylece toplumda baskın ve genel motivasyon (yönü) teşebbüs, iş ve üretim kavramlarına yöneldi. Ancak toplum bu ani ve yeni hareketlenmeye hazır mıydı, onu hazmedebilecek miydi? Kuşkusuz bu serbest ve hareketli aynı zamanda belirsizliklerle dolu ortamı fırsat bilen bir çok sonradan görmeler hem üst hem alt sınıflardaki 74fetleri hazırlıksız yakalayıp kendi amaçları için kullandılar. Böylece her devirde farklı kimliklerde ortaya çıkan bu zaman adamlarını yada fırsatçıları Charles Dickens, hassas bir tıp doktorunun hasta vücudundaki mikrobu teşhis etmesi gibi başarıyla teşhis ediyordu. Compeyson'un tasvirinde bu açıkça görülebilir. Aynı zamanda bunların tuzağına yakalanan üst yada alt sınıflar-dan olan kişilerin sosyal analizlerini de başarılı bir şekilde tasvir ediyordu. Magwitch alt sınıflardan kimliksiz sayılabilecek bir insandır. Hem oldukça fakir hemde kimsesizdir. Ten endişesi günlük yiyeceğini bulabilmektir. Ancak kendinden farklı konumda olanları farkeder ve onların dış görünüşlerinden oldukça etkilenir. Aslında usta bir dolandırıcı olan olan Compeyson'la bir beyefendi görünümde karşılaşır ve çok etkilenir. Compeyson Magwitch'in bu hassa durumunu farkeder ve onu çeşitli kirli işlerinde kullanır. Magwitch onu gerçek kimliği ile tanıdığında çoktan iş işten geçmiştir. Kendini hapsanede bulur. Bayan Havisham üst sınıflardan zengin bir hanımdır. Oda Magwitch gibi Compeyson'un dış görünüşüne aldanır ve bu onun tuzağına düşer. Compeyson'un asıl niyetinin onun parası olduğunu bu yüzden ona evlenme vaadinde bulunduğunu anlar ama çok geçtir. Compeyson onu tam düğün gününde terk eder. Ortaya iki yaralı ve düş kırıklığına uğramış figür çıkar. Birisi erkek ırkına tamamen düşman olan ve İntikam almaya karar veren Mİss Havisham, diğeri Compeyson'un yüzünden hapse düşdükten sonra son derece öfkelenen ondan intikam almaya karar veren bu arada da beyefendilik kavramına çok üstün payeler atfeden Magwitch. İşte romanın asıl kahramanı Pip bu iki insanın kendi dünyalarına ait emellerine alet olacaktır. Charles Dickens başlangıçta Pip'i tasvir ederken onu 75kendisinden çok şey bekleyen ve her an keşfedileceğini düşünen bir genç olarak çizer. İşte bu beklentiler onu diğer insanların tuzağına yaklaştıracaktır. Gerçekten bayan Havisham genç ve güzel Estella'yı Pip'i aşağılamakta kullanır. Magwitch ise hapishaneden kaçma teşebbüsü sırasında ona yardım eden tek kişi olan Pip'e sürgüne gönderildikten sonra zengin olduğu yerden yüklü bir servet gönderir. Avukat Jaggers vasıtası ile Pip bundan yararlanır. Pip sanki başkalarının hayatını yaşar gibidir ve tamamen kullanılan bir insan fonksiyonundadır. Bu serveti kendisine daha sonra Estella ile evlendirilmek üzere bayan Havisham'ın sağladığını düşünür. Küçük yanılgılar romanda bu noktada had safhaya varırlar. Bu tür çarpık sosyal ilişkileri verirken, Dickens toplumda henüz oturmamış halde bulunan sosyal değişikliklerin ayrı sınıflardaki fertlerin, hayatma nasıl yansıyabileceğini gösterir. Çevrelerini yeterince teşhis edemeyen ve sorgulanmamış bir takım heveslerin ve dış görüntülerin etkisinde kalan insanları tam olarak birer kurban görünümünde tasvir eder. Gerçekten bayan Havisham şiddetli intikam duygusuyla hayatını harap eder. Magwitch hapishanede ölür. Pip'in tam bir beyefendi olduğunu sanır. Oysaki Pip bu suni beyefendilikte aradığım bulamamış ayrıca Magwitch'den kalan mirasada yetkililer tarafından el konulmuştur. Beyefendi olmak için çıktığı köydeki insanlara Joe ve Biddy'e uzun bir süre tepeden bakan Pip nihayet yanlışını anlar. Aradığı huzuru beyefendi olduktan sonrada bulamaz. Üstelik, para ve beyefendilik, Estella'ya kavuşmasını da kolaylaştırmaz. Böylece Pip özenti ve dış etkilerden arınmış samimi sevginin kıymetini kavrar. Ona karşılıksız bir çok kez yardım eden, Joe ve Biddy'nin kişiliklerindeki saf sevginin kıymetini anlar. Pip'in dönüşü sevgiyedir. 76 | |
dc.description.abstract | Man is a being who has a lot of aspirations and even ambitions. These aspirations and ambitions, though they show some slight differences in every age, centre upon the similar aims. In the Victorian period, concept of 'proggres' is more important than ever in that it is associated with gentility, respectability, comfort and money. The new parole in society is 'forward'. Yet, owing to variety of social conditions, the efforts for betterment and progress is subject to diversion and deflection, which we have studied clearly in the personalities of Miss Havisham and Magwitch. In the 19th century, the variety of social values is replaced only by social eagerness for progress. Yet, the lack of social values of which persons can make use mean a dangerous freedom for some and confinement for some. It encourges some persons to abuse people around them while it leads to seclusion and submission in the lives of some. Social atmosphere which gives the opportunity to Compeyson to abuse Miss Havisham's love for in his interests confines the life of Magwitch to exile. This is a contradiction related both to social environment and social institutions. Perhaps, for that reason, it brings new dimensions to the ciriticism of Charles Dickens. In this system, everybody is wounded for some reason or another. Yet, Dickens depicts some typical persons who can resist such a kind of social fabric. Jaggers, a lawyer, continually washes his hands to get rid of some personal disturbances. He is completely deprived of, and away from, sentimental 71reactions. It is enough for him to perform judical necessities. The method of Wemmick, his clerk, is a bit different from that of his. He gets rid of the tension of the events around him by retreating into a symbolical castle which is connected to the outside world only with a wooden bridge. Pip, at the beginning, under the influence of his own expectations, gets into a lot of troubles. Later on, he understands that the only place where he can find peace is the little village where Joe and Biddy live. The reason for that is the sincere love shown by them for him. Wordsworth, during his troublous times, retreates into the lake District, and Rousseau advises that we must return to nature to find pure state peculiar to human being. Dickens too makes Pip return to the rustic life. Yet, he puts a greater emphasis on love and sincerity. So, his message gains a universal dimension. Besides, in his return to Estella, love is the main reason, but this time Pip's love is free from emulation and snobbery. Money in Dickens's works repsents the whole materialistic values and also is important in that a lot of things especialley peculior to the Victoran period is easily obtained by means of it. In Great Expections,the conflict between money and love is highly severe and even leads to many deaths. So Pip understands the superiority of love over materialistic values. Perhaps Dickens complains implicitly that all shattered values is replaced only by love. Miss Havisham expects especially love from the last person whom she values. Magwitch returns from Australia to Pip only for his love for him. In spite of all disappointments and adversities, love plays it's role in their lives whether they know this or not. 72Pip, acting out of materialistic aspirations, understands this indispesible function of love in human life. Though Pip knows because he loves Estella, his love for Estella is only an admiration and her physical attraction. His love lacks depth. His ingratitude for Joe and Biddy shows that he is in fact deprived of true sense of love and affection which he must feel for other persons around him. Whereas, Joe pays all Pip's debts after Pip's losing his fortune and looks after Pip during his illness following his sad experrences and schocks has undergone with Miss Hawisham and Magwitch. By means of love, Pip has a deep insight into his personal illusions. Love solves a lot of problems which money fails to solve. We witness this during Pip's illness under the service of Joe and Biddy. And finally, Estella and Pip reunites on the ruined remnants of the Satis House which once represented especially materialistic wealth. 73 | en_US |