Show simple item record

dc.contributor.advisorÇoban, Ahmet
dc.contributor.authorBaydemir, Gözde
dc.date.accessioned2021-05-07T09:21:07Z
dc.date.available2021-05-07T09:21:07Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/609753
dc.description.abstractEğitim sisteminin temel ve en önemli konusu iyi bir öğretmen yetiştirme sistemi kurmak olmalıdır. Öğretmen yetiştirme, genel eğitimin her düzeyinde önemli olduğu kadar, ülkemizde yeni yapılanan, şu günlerde temel eğitime dâhil edilmesi düşünülen okulöncesi eğitim için de çok önemli bir konudur.Öğretmen yetiştirme sistemi, eğitim sisteminin en önemli boyutlarından birini oluşturmaktadır. Öğretmen yetiştirme programlarını ise Yüksek Öğretim Kurulu geliştirir. Bu programların bir defaya mahsus olmak üzere geliştirilmesi uygun olmadığından, sürekli olarak değerlendirilip geliştirilmesi gerekmektedir. Bu araştırmada özellikle, öğretmen yetiştirme programlarında bulunması gereken içerik kategorilerinin ağırlığı ve düzeni okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme programları açısından incelenmiştir.Bu araştırmanın amacı; Türkiye'de okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme lisans programlarında yer alan dersler ile ilgili tüm içerikleri, çeşitli kategoriler boyutunda incelemek, okulöncesi öğretmeninin nasıl bir eğitim sürecinden geçirildiğini programın içerik boyutunda saptamaktır.Araştırma, tarama modeline dayalı, belgesel tarama yolu ile yapılandırılmış nitel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'de günümüze kadar uygulamaya konulan tüm okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme programları oluştururken, örneklemini ise; üniversitelerin Yüksek Öğretim Kuruluna devredilmesinin ardından, eğitim fakültelerinin okulöncesi öğretmenliği bölümleri için oluşturulan 1998/1999 Eğitim-Öğretim yılında uygulamaya konulan eski program ve en son geliştirilerek 2006/2007 Eğitim-Öğretim yılında uygulanmaya konulan yeni okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme programları oluşturmaktadır.Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulardan bazıları şunlardır;1- 1998/1999 ve 2006/2007 Eğitim-Öğretim yıllarında uygulamaya konulan okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme programlarında ?Öğretmenlik Meslek Bilgisi? ders kategorisinde yer alan derslerin toplam kredi sayıları arasında bariz bir fark bulunmamakla birlikte 2006/2007 okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme programında ?Öğretmenlik Meslek Bilgisi? derslerinin teorik kredi sayıları artırılıp uygulama kredi sayıları azaltılmıştır.2- 2006/2007 Eğitim-Öğretim yıllarında uygulamaya konulan okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme programında ?Alan Bilgisi? ders kategorisinde yer alan derslerin toplam kredi ile teorik ve uygulama kredi sayılarının artırıldığı tespit edilmiştir.3- 2006/2007 Eğitim-Öğretim yıllarında uygulamaya konulan okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme programında, Genel Kültür derslerinin uygulama, teorik ve toplam saat sayısı ile kredi sayılarının artırıldığı saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Öğretmen Yetiştirme, Okulöncesi eğitime öğretmen yetiştirme, Program değerlendirme.
dc.description.abstractThe main and the most important matter of education should be to set up a good system of training teachers- as important as on every level of liberal education- is an important matter for pre-school education that has been structured and thought to be included in primary education these days.The system of training teachers constitutes one of the most important dimensions of system of education. Turkish Council of Higher Education develops programs of training teachers. As it is not suitable to develop these programs once, it is necessary that they be constantly evaluated and developed. In this study, especially, the order and weight of the content categories in the programs of teacher training have been examined in terms of teacher training for pre-school education.The aim of this study is to examine all contents of lessons in the undergraduate programs of teacher training for pre-school education in Turkey in the dimension of various categories and determines what kind of educational process a pre-education teacher has in the content dimension of the program.This survey is a qualitative survey based on scanning model and structured by scanning. The universe of the survey consists of all of the programs of teacher training for pre-school education in Turkey put into practice up to now and sample of the survey consists of the old program constituted for pre-education departments of faculties and put into practice in 1998/1999 after universities were turned over to Council of Higher Education and the new programs of teacher training for pre-education put into practice in 2006/ 2007.The some of the findings obtained at the end of the survey are as follows:1-There isn?t a significant difference among the total credit number of lessons in the category of ?The Knowledge of Profession of Teaching? that takes part in the program of teacher training put into practice in 1998/1999 and 2006/2007. Besides, in 2006/2007 the teoric credit numbers of lessons related to knowledge of profession of teaching that takes part in the programs of teacher training for pre-school education have been increased and their practice credit numbers have been decreased.2-It is determined that in the programs of teacher training program for pre-school education put into practice in the universities of Turkey in 2006/ 2007, the total ,teoric and practice credit numbers of lessons taking part in the category of ?Knowledge of Profession? have been increased.3- It is determined that in the programs of teacher training program for pre-schoool education put into practice in the universities of Turkey in 2006/2007, the total, teoric and practice credit numbers of lessons taking part in the category of ?General Culture? have been increased.Key Words: Teacher Training, Teacher Training for Pre-school Education, Evaluation of Program.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkiye`de okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme programlarının değerlendirilmesi
dc.title.alternativeThe evaluation of teacher training programs for pre-school education in Turkey
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid352211
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityCUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid239714
dc.description.pages150
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess