Okul öncesi eğitime devam eden çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye yönelik eğitim programının etkililiğinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Temur, Turan | |
dc.contributor.author | Yavuz, Kudret | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:14:22Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:14:22Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608458 | |
dc.description.abstract | Çocuklarda dikkat problemleri, okulöncesi eğitimin yaygınlaşması ile artık erken gelişim yıllarından itibaren fark edilmeye başlanmıştır. Okulöncesi dönemde dikkat becerilerinin güçlendirilmesine yönelik çalışmaların yapılmaması durumunda çocuklarda, ilkokula başlama ile birlikte akademik başarısızlık ve olumsuz benlik algısı oluşabilir. Etkili öğrenmenin şartlarından olan dikkat becerilerinde yaşanan sorunlar kolaylıkla fark edilebilmesine rağmen, dikkatin nasıl geliştirilebileceğinden ziyade, bu durum özel eğitimin bir konusu olarak değerlendirilmekte ve dikkat sorunu olmayan çocukların dikkat becerilerinin geliştirilmesi konusu birkaç öznel çalışmadan öteye gidememektedir. Dikkat becerilerinin geliştirilmesi ve güçlendirilmesi bütün çocukların dikkat kapasitelerini tam olarak kullanabilmeleri açısından önemlidir. Bu çalışma, dikkatin `geliştirilebilirliği` ilkesinden hareketle, dikkat geliştirici etkinlikler aracılığıyla ilgili alan yazın bilgilerinden yola çıkılarak objektif ve bilimsel bir program geliştirebilme ve programın etkililiğini inceme açısından önemlidir. Dikkat eğitim programının etkililiğini test etmeyi amaçlayan bu çalışma deneysel niteliktedir. Araştırmanın çalışma evrenini Kütahya il merkezinde bulunan özel bir ana okulu'nun öğrencileri oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden okul olgunluk testi uygulanan 22'si deney 22'si kontrol gurubunda olmak üzere 44 öğrenci ile araştırma yürütülmüştür. Araştırmada dikkat düzeylerini tespit amacıyla `FTF-K 5 Yaş Çocukları İçin Dikkat Testi` ve `Frostig Görsel Algı Ölçeği`, `Demografik Bilgi Formu` kullanılmıştır. İstatistiksel analiz ve değerlendirmede, ön test-son test ve izlem testi gruplararası farkın anlamlılığına bakılırken, bağımlı gruplar için varyans analizi (Repeated Measures of ANOVA) kullanılmıştır.Araştırmada `Dikkat Eğitim Programı'na katılan deney grubunda yer alan çocukların, programa katılmayan kontrol grubundaki çocuklara göre, dikkat becerilerinde olumlu yönde ilerlemelerin olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Okulöncesinde dikkat toplama ve dikkat eğitimi | |
dc.description.abstract | Children's attention problems have started to be noticed at early development stages thanks to the spread of preschool educations all over the world. The lack of studies for developing attention skills of pre-school children may create academic failure and negative sense of self in their primary school period. Although problems regarding attention skills, which are the fundementals of efficient learning, can be recognized easily, in stead of developing these skills, This issue is considered as a matter of special education and the development issue of children without an attention problem does not go beyond a few subjective study. The strenghthening and developing of attention skills is important for all children to make them used their capacities in full.This is an empirical study aiming at testing the effectiveness of an attention education program. The target population of the study is the students of a private nursery located at the city of Kütahya. A school maturity test has been applied to 44 students in total; the twentytwo of these students were from the test group and the rest were from the control group. Three tools which are `FTF-K Attention Test for 5 Year-old Kids`, `Frostig Visual Perception Scale` and `Demographic Information Sheet` have been used to measure children's attention levels. Statistical analysis including pre-test, post-test and monitoring test have been taken to see the significancy of differences between the two different groups variance analysis (Repeated Measures of ANOVA) has been used for dependant groups. Findings show that children's attention skills who attended our `attention education program` in the test group improved more than children's attention skills who are in the control group and have not attended to the program. Keywords: Attention and attention education for preschool children. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi eğitime devam eden çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye yönelik eğitim programının etkililiğinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining the effectiveness of an education program developed and applied for improving attention skills of preschool children | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Attention | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.identifier.yokid | 10046872 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 381230 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |