Show simple item record

dc.contributor.advisorErdem, Ali Rıza
dc.contributor.authorUyanik, Fatma
dc.date.accessioned2021-05-07T09:14:19Z
dc.date.available2021-05-07T09:14:19Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-12-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608439
dc.description.abstractBu çalışma da, Okul Öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-60 ve 61-72 ay grubu çocukların görsel algı gelişim düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeline göre tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili ilçe merkezlerinde, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet 200, özel 200 olmak üzere toplam 400okul öncesi öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin görsel algı gelişim düzeylerini belirlemek üzere Dr. Marianna Frostig tarafından geliştirilmiş Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi uygulanmıştır. Frostig Görsel Gelişimsel Algı Testinde görsel algı becerileri, el-göz koordinasyonu,şekil-zemin algısı, şekil sabitliği algısı ,mekânda konum algısı ve mekânsa l ilişkiler algısı başlıkları altında incelenmiş ve çocukların ilkokula hazır bulunurluk düzeyleri belirlenmiştir. Frostig görsel algı gelişim testi sonucunda, 48-60 ay yaş gurubu çocukların görsel algı gelişim düzeyinin 61-72 ay gurubu çocukların görsel algı gelişim düzeyinden anlamlı derecede düşük çıktığı gözlenmiştir. Günümüzde okula başlama yaşının da geriye alındığı düşünüldüğünde okula erken başlayan çocukların okula tam anlamıyla hazır olmadıkları sonucuna ulaşılabilir. Bu açıdan değerlendirildiğinde, Okul Öncesi dönemde görsel algı becerilerinin kendiliğinden gelişmesini beklemek yerine, bu becerileri destekleyici programların uygulanmasına ivedilikle ihtiyaç duyulmaktadır.Anahtar Kelimeler: Frostig Görsel Algı, Okul Öncesi.
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to investigate the development level of visual perception of 48-60 and 61-72 month groups of children following preschool education programs. The research sample designed based on descriptive model included 200 from official schools and 200 from private schools which are bonded to The Ministry of Education in 2014-2015 education year, totally 400 preschool students at the centers Istanbul. To determine development level of visual perception of students, Frostig Developmental test of visual perception was developed by Dr. Marianna Frostig were applied. In Frostig developmental test of visual perception, visual perception skills were analyzed under the headings of hand- eye coordination, figure- ground perception, shape stability of perception, the perception of the venue location and the perception of spatial relationships and the school readiness levels of children were determined. In the result of Frostig visual perception test, it was observed that the scores of children group of 48-60 months are significantly lower than the scores of children group of 61-72 months. It was found that 48-60 months group of children were not ready for school compared to the group of 61-72 months. When it is thought in this perspective, instead of waiting for the spontaneous development of the visual perception skills in preschool period, the applications of supportive programs at these skills are promptly needed.Keywords: Frosting Visual Perception, Preschool.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48 - 60 ve 61 - 72 ay grubu çocukların görsel algı gelişim düzeylerinin incelenmesi: İstanbul örneği
dc.title.alternativeThe Visual perception development study of 48 - 60 and 61 - 72 month - old children following preschool education program: Istanbul sample
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-12-01
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmPreschool period
dc.subject.ytmEducation establishments
dc.subject.ytmVisual perception
dc.subject.ytmVisual sensitivity
dc.subject.ytmPerception
dc.subject.ytmChild development
dc.identifier.yokid10054163
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid421611
dc.description.pages91
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess