Show simple item record

dc.contributor.advisorBayındır, Nida
dc.contributor.authorElcik, Fatih
dc.date.accessioned2021-05-07T09:14:18Z
dc.date.available2021-05-07T09:14:18Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608434
dc.description.abstractBu araştırmada, üstün yetenekli öğrencilerin çevresinden algıladıkları sosyal destek düzeyi ile sosyal-duygusal becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın evreni Ankara ilindeki 5, 6, 7 ve 8. sınıfa devam eden tanılanmış 378 üstün yetenekli öğrencidir, örneklemi ise 94 kız ve 98 erkek olmak üzere 192 üstün yetenekli öğrencidir. Çalışmada ilişkisel tarama ve karma araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak; Kabakçı (2006) tarafından geliştirilen Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği (SDÖBÖ), Yıldırım (2004) tarafından geliştirilen Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ASDÖ-R), demografik özellikleri içeren kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. SDÖBÖ ölçeği 40 cümleden ve dört alt ölçekten oluşmaktadır. Ölçeğin KMO değeri .88 olarak bulunmuştur. ADSDÖ-R ölçeği ise 50 cümleden ve üç alt ölçekten oluşmaktadır. Yıldırım, ölçeğin alt boyutlarına ilişkin KMO değerlerini .85 ile .94 arasında çok yüksek olarak bulgulamıştır.Niceliksel verilerin analizinde, t-testi, tek yönlü (one way) Anova testi, Tukey Post-Hoc testi kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi, yordama seviyesi ise regresyon analizi ile test edilmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, algılanan sosyal destek düzeyi ile sosyal-duygusal beceriler arasında pozitif yönlü doğrusal bir ilişki vardır. En yüksek sosyal destek aileden, en az sosyal destek ise öğretmenden algılanmıştır. Kız öğrencilerin sosyal-duygusal beceri puanları erkeklerden yüksek çıkmıştır. Kendilik değerini artıran beceri puanları stresle başa çıkma beceri puanlarından yüksek çıkmıştır. Sosyo-ekonomik düzey (SED) sosyal-duygusal beceriler üzerinde etkili olmamıştır. Anne baba birlikteliği, algılanan sosyal destek üzerinde pozitif etki yapmıştır. Diğer demografik özelliklere göre yapılan karşılaştırmalar istatistiksel olarak anlamlı bulgulanmamıştır. Özetle, Türkiye'de üstün yetenekli öğrencilerin sosyal-duygusal ihtiyaçlarının yeterince karşılanmadığı sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Algılanan sosyal destek, sosyal-duygusal öğrenmebecerileri, üstün yetenekli öğrenci
dc.description.abstractThis research examines the relationship between the perceived social support level of gifted students and their social emotional skills. The study population consists of 378 identified gifted students of 5th, 6th, 7th and 8th grades in Ankara. The sample is obtained from chosen 192 participants, 94 females and 98 males. Relational screening and mixed research methods are elaborated in the present study. As for data collection tools, the Social-Emotional Learning Skills Scale (SELSS) developed by Kabakçı (2006) , the Revision of Perceived Social Support Scale (PSSS-R) developed by Yıldırım (2004), a personal information form containing demographic characteristics and semi-structured interview form are used. SELSS scale consists of 40 sentences and four subscales. The KMO value of the scale is 0.88 . The PSSS-R scale consists of three subscales and 50 sentences. Yıldırım (2004) detected KMO subscales' values very high between 0.94 and 0.85.In the analysis of quantitative data, t-test, one way ANOVA test, Tukey Post-Hoc test was used. The relationship between the variables of the study were tested by Pearson correlation analysis, the effect level was tested by the regression analysis.According to the findings obtained from this study, there is a positive linear relationship between perceived social support level and social-emotional skills. Highest social support is perceived from the family, while the lowest social support is perceived from teachers. Social-emotional skills' scores of female students are higher than those of male students. The points of skills that increase the self-esteem are higher than the points of stress coping ability. Socia-economic status (SES) values have no effect on social-emotional skills. Parental unity, on the other hand, makes a positive impact on perceived social support. Comparisons made by other demographic variables are detected statistically insignificant. In summary, it was concluded in Turkey are not met enough of the social-emotional needs of gifted students.Keywords: Perceived social support, social-emotional learning skills, giftedstudentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜstün yetenekli öğrencilerin çevresinden algıladıkları sosyal destek düzeyi ile sosyal duygusal becerileri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between the perceived social support level of gifted students and their social emotional skills
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSocial-emotional skills
dc.subject.ytmPerceived social support
dc.subject.ytmSocial support
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmEmotional skills
dc.subject.ytmSocial-emotional skills
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid10014260
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid395041
dc.description.pages187
dc.publisher.disciplineSosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess