dc.contributor.advisor | Sarıçam, Hakan | |
dc.contributor.author | Kacar, Mevlüt | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:14:16Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:14:16Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608411 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada sınıf öğretmeni adayların üstbiliş farkındalıkları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca sınıf öğretmeni adayların üstbiliş farkındalıkları ve matematik kaygı düzeyleri üzerinde cinsiyetin, öğrenim görülen üniversitenin, sınıfların, mezun olunan lise türünün ve mezun olunan alanın etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim öğretim yılı itibariyle Dumlupınar Üniversitesi, Uşak Üniversitesi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Sınıf Öğretmenliği ABD'da öğrenim görmekte olan sırasıyla 171,164, 82, 101 ve 98 3. ve 4. sınıf lisans öğrencisi olmak üzere toplam 616 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla ilk kez 1997'de Cartwright-Hatton ve Wells'in geliştirdiği orijinal adı Meta-Cognitions Questionnaire (MCQ) olan, 2004'te Wells ve Cartwright-Hatton tarafından 30 maddelik kısa form haline getirilen, Türkçe uyarlaması Tosun ve Irak (2008) tarafından yapılan Üstbiliş Ölçeği-30 (ÜBÖ-30) ile Üldaş (2005) tarafından geliştirilen Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö) kullanılmıştır. Ayrıca araştırmacı tarafından oluşturulan `Kişisel Bilgi Formu` uygulanarak da çalışma grubuna ait farklı demografik veriler elde edilmiştir. Elde edilen sayısal verilerin kendi aralarında ilişkilerinin incelenmesinde Pearson-Moment Çarpım Korelasyon analizi ve Regresyon analizi, sayısal verilerin farklı demografik değişkenlere göre farklılaşmalarının incelenmesinde ise Mann Whitney U- testi, Kruskal-Wallis H testi ve t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sınıf öğretmeni adaylarının üstbiliş farkındalık düzeyleri ile matematik kaygı düzeyleri arasında anlamlı ilişki olduğu, olumsuz üstbiliş düzeyi arttıkça matematik kaygısınında arttığı yani olumsuz üstbiliş ile matematik kaygısı arasında pozitif yönde ilişkinin olduğu gözlemlenmiştir. Olumsuz üstbiliş düzeyi cinsiyete göre değişmekte, kadınların olumsuz üstbiliş düzeyleri erkeklerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öte yandan sınıf öğretmeni adaylarının üstbiliş farkındalıkları öğrenim gördükleri üniversite, sınıf, mezun olunan alan ve mezun olunan lise türü değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı gözlemlenmiştir. Ayrıca çalışma grubunun matematik kaygı düzeyleri cinsiyet, sınıf ve mezun olunan lise türü değişkenlerine göre farklılaşmadığı, öğrenim görülen üniversite ve mezun olunan alan türüne göre anlamlı farklılık gösterdiği gözlemlenmiştir. Araştırma bulguları ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.Anahtar kelimeler: Kaygı, matematik kaygısı, üstbiliş | |
dc.description.abstract | In this study, the relationship between metacognition awareness of pre-service primary school teachers and math anxiety levels was analyzed. The effects of gender, of the university programmes and departments that are attended, of the qualification of the high school that is graduated from and lastly of the department on pre-service primary school teachers metacognitive awareness and math anxiety. The research group of the study consisted of 616 pre-service primary school teachers in Dumlupınar University, Usak University, Agrı Ibrahim Cecen University, Kilis 7 Aralık University, Ataturk University -Department of Primary School Teaching- totally of 171, 164, 82, 101 and 98 3rd and 4th grade undergraduate students respectively as from 2013-2014 year of study. In the study, for data collection, The Mathematics Anxiety Scale towards Teachers and Teacher Candidates (MAS-T) and Meta-Cognition Questionnaire (MCQ) were used. MAS-T was developed by Uldas (2005). MCQ which was first developed by Cartwright Hatton and Wells in 1997 and formed shortly in 30 items by Wells and Cartwright Hatton in 2004 were used. In addition to this, the Meta-Cognition Scale (MCS-30) which was adapted to Turkish by Tosun and Irak (2008). Also, various demographic data concerning the research group was gathered by applying `Personal Information Form`. Pearson's Product-Moment Correlation Analysis and Multiple Regression Analysis were used for analyzing the relationships of the numeric data. Mann Whitney U test, Kruskal Wallis H test and t-test were applied for the analysis of the differentiation of numeric data according to demographic variables. According to research results, it was observed that there is a positive relationship between the metacognitive awareness and math anxiety in pre-service primary school teachers. Negative metacognition differed according to gender and negative metacognition levels for women were higher than those for men's. On the other hand, metacognitive awareness did not differ according to their university department, grade, or their high school. Also, the math anxiety did not differ according to their gender, grade or their high school, but it differed significantly according to their university and high school. The findings were discussed in relation to previous research.Key words: Anxiety, math anxiety, metacognition | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmeni adaylarının üstbiliş farkındalıkları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The examination of the relationship between metacognitive awareness and math anxiety levels of the pre-service primary school teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Metacognitive skills | |
dc.subject.ytm | Matacognitive awereness | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Mathematical skill | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.identifier.yokid | 10031495 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 395053 | |
dc.description.pages | 149 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı | |