Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu
dc.contributor.advisor | Yalçın, Alemdar Mustafa | |
dc.contributor.author | Deniz, Kemalettin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:14:15Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:14:15Z | |
dc.date.submitted | 2000 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608408 | |
dc.description.abstract | ÖZET Dünyada birçok şekilde kendini gösteren ikili yapı sorunu, ülkemizde de köy ve kent şeklinde belirginleşmektedir. Cumhuriyet ile birlikte pek çok alanda görülen gelişme ve değişmelerden biri de sosyo-ekonomik gelişmelere paralel olarak ortaya çıkan hızlı kentleşmedir. Cumhuriyet'in ilk yıllarında ağırlıklı olan köy nüfusu oranı bugün % 35 seviyelerine inmiştir. Kentleşmede görülen hızlı gelişme ve köy nüfusunun azalması, eğitim öğretim alanında da etkili olmuştur. Köy ve kentin kendine özgü yaşam şekli, buralarda yaşayan insanların sosyo ekonomik düzeyleri ve eğitim öğretim hizmetlerinden yararlanabilme imkânları arasında farklar vardır. Bu fark, kent lehine gün geçtikçe artmaktadır. Belirtilen sebeplerden dolayı eğitim öğretimde ortaya çıkan farklılıkların giderilmesi, demokratik toplumun bir gereği olarak bütün fertlere eşit eğitim öğretim imkânlarının sağlanması gerekir. Yukarıda ifade edilen hususlardan hareket edilerek yapılan bu araştırmada, köy ve kentte yaşayan öğrencilerin yazılı anlatım beceri seviyelerinin tespit edilmesi, köy ve kent yaşamının bu beceri üzerindeki etkileri; ailenin sosyo- ekonomik durumu, öğrencinin sosyal hayat ve okuldaki durumu, öğrenci ile ailesi arasındaki ilişkiler, çevre ve okul çerçevesinde, ilköğretim 5. sınıf öğrencileri üzerinde ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırma sonunda, köy ve kent öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri arasında anlamlı derecede bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Yazılı anlatım (kompozisyon) çalışmasının değerlendirilmesi sonucunda, köy öğrencilerinin aritmetik ortalaması 40, kent öğrencilerinin aritmetik ortalaması 48 puan olarak tespit edilmiştir. İki grup arasında belirgin bir fark olmasına rağmen her iki grubun da % 50'lik orta basan seviyesine ulaşamadıktan görülmektedir. Türkçe programından hareketle hazırlanan yazılı anlatım değerlendirme ölçeğindeki 27 davranışın 22'sinde kent öğrencileri, anlamlı basan farkı gösterirken köy öğrencileri sadece 2 davranışta ileri seviyededirler. 3 davranışta ise köy ve kent öğrencileri arasında anlamlı düzeyde bir basan farkı yoktur.Bu başarı farklılığından hareketle, öğrencilere anket aracılığıyla yöneltilen soruların cevaplarına bakıldığında, birçok açıdan kent öğrencilerinin köy öğrencilerine göre daha avantajlı ve ileri seviyede olduğu görülmektedir. Köy ve kent öğrencileri arasında yazılı anlatım becerisi bakımından, kent lehine anlamlı düzeyde bir basan farkı vardır. Bunda, yaşanılan yerin öğrenciye ve ailesine sunduğu çeşitli sosyo-ekonomik ve kültürel durumların etkisi vardır. | |
dc.description.abstract | m ABSTRACT The double social structure problem, which is a very common problem in every part of the world, reveals itself as a remarkable difference between urban and rural structure in our country. One of the developments and changes that have been noticed in many fields as Turkish Republic declared independency is rapid urbanisation, which has been revealed in parallel to the social and economical developments. The rural population, which once dominated the nation, today swings around 35%. The rapid development in cities and the decreasing population in rural areas affected the field of education as well. There are differences between life styles, social and economical levels and educational opportunities of the urban and rural areas. These differences increase day after day, giving the advantage to urban life. Thus, the gap between the education levels should be removed and equal educational opportunities should be provided to all citizens. The research, which takes the points mentioned above as its starting point, aims to determine the writing skill levels of children living in cities and villages, the effects of urban and rural lives on this skill. Social and economic conditions of the family, the social and school lives of the student and family relations are measured on 5th year students, in context of the environment and school life. The research has determined that there is a remarkable difference between the writing skills of the students living in urban and rural areas. The evaluation of composition skill studies has determined the average grade of the students in rural areas as 40, while it is 48 in urban areas. Although there is an obvious difference between the two groups, both could not achieve the average standard, which is 50%. While the students in urban areas have been remarkably more successful in 22 of the 27 behaviour that is listed in writing skills evaluation scale, the students in rural areas have been determined to be in an advanced level only in 2 behaviours. On the other hand there is not an obvious gap between the two groups in 3 behaviours. Moreover the answers to the survey questions points out that the students living in cities have more opportunities than those living in villages and the former ones have a more advanced level than the latter.IV There is an important difference between writing skills of the students living in rural and urban areas, which is determined by the social, economical and cultural conditions that are provided to the student and the family. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Turkish Language and Literature | en_US |
dc.title | Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu | |
dc.title.alternative | The Situation of 5 th grade students living in cities and villages in respect of writing composition skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Writing skills based | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.identifier.yokid | 100445 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 99635 | |
dc.description.pages | 181 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |