Kant ve Rousseau`nun insan doğası ve eğitim anlayışları
dc.contributor.advisor | Biçer, Baykal | |
dc.contributor.author | Kolay, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:14:12Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:14:12Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608385 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma, 18 yüzyıl Aydınlanma filozofu olmalarına rağmen çağımızın sorunlarına ışık tutan, düşünce tarihinde önemli etkiler bırakmış ve halen bunu devam ettiren iki büyük düşünür Rousseau ve Kant'ın felsefelerinde insan doğası ve eğitim arasındaki ilişkileri ortaya koymayı, yeri geldikçe de karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda araştırma, literatür incelemeye dayalı basılı, yazılı kaynaklardan yararlanarak gerçekleştirilmiştir. Kant ile özgürlük hakkındaki aykırı görüşleriyle birçok çevrede tepkiyle karşılanan Rousseau'nun en önemli ortak noktası, her iki düşünürün ilk olarak insanın doğuştan saf, temiz ve iyi olduğunu öne sürmeleridir. Fakat toplum ve siyaset hakkındaki görüşlerinin farklılığı gerek etik alanda gerekse eğitim alanında farklı sonuçlara ulaşmalarına neden olmuştur. Bu bağlamda Rousseau, insanın doğal gelişimine, doğaya ve doğallığa uygun olarak şekillenen bir eğitim verilmesi gerektiğini savunurken Kant, aklı kendisine inceleme konusu yaparak ideal bir eğitimi, insanın arzu ve eğilimlerine göre değil, aklın ilkelerine diğer bir ifadeyle ahlak yasasına uygun bir şekilde yetiştirilmesinde görür. Dolayısıyla Kant, gerçek eğitimi, insan doğasını disiplineetmek suretiyle onu kültürleme, medenileştirme ve ahlâkileştirme süreci olarak değerlendirmesiyle Rousseau'dan ayrılır.Anahtar Kelimeler:Eğitim, İnsan Doğası, Kant,Rousseau | |
dc.description.abstract | Kant andRousseau'sunderstanding of humannatureandEducationThisstudyaimsto set forthandcompare –whennecessary-therelationsbetweenhumannatureandeducation in thelight of thephliosophies of twogreatphilosphers, Rousseuand Kant whohaveleftimportanteffects in thehistory of philosophyandshedlighttoeventoday'sproblemsdespitebeingthephilosophers of Age of Enlightenment in the 18th century. Theresearch, in this sense, is performed as a literaturereviewbased on thetheprintedresources.Themostimportantcommonpointbetween Kant andRousseu, who has beencriticised in manyenvironmetregarding his ideaasaboutfreedom, is thatbothphilosophersclaimhumannatureto be pure, cleanandgood. However, thedifferences of ideasaboutsocietyandpoliticshaveledtodifferentresultsboth in ethicalandeducationalfields. Withinthisconcept , whileRouuseusupports an educationwhich is compatibletohumansnaturaldevelopment, natureandnaturality, Kant, makingthereason a researchsubject, seesthe ideal education not byhuman'snaturaldesiresandtendencies but bymindandethicrules. Therefore, Kant is distinguishedfromRouuseaubydefiningthe ideal education as takinghumannatureunderdisciplinebydomestication, civilizationandethics.Keywords:Education, Human Nature, Kant, Rousseau | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | Kant ve Rousseau`nun insan doğası ve eğitim anlayışları | |
dc.title.alternative | Kant and Rousseau'sunderstanding of human nature and education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Philosophy | |
dc.subject.ytm | Kant, Immanuel | |
dc.subject.ytm | Rousseau, Jean Jacques | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Human nature | |
dc.identifier.yokid | 10064901 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 381237 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı |