Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuma ve anlama becerilerinin tekrarlı ve renkli metinlerle okuma yöntemiyle geliştirilmesi: Bir eylem araştırması
dc.contributor.advisor | Sarıçam, Hakan | |
dc.contributor.author | Gevrek, İsmet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:14:01Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:14:01Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-04-02 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608295 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuma ve anlama becerilerinin tekrarlı ve renkli metinlerle okuma yöntemiyle geliştirilmesi hedeflenmiştir. Çalışma nitel araştırma türlerinden eylem araştırması deseninde hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, araştırmacının çalıştığı okulda uygun örnekleme ile seçilmiş hafif düzeyde zihin engeli bulunan 2 özel eğitim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin performanslarının ölçümü için okuduğunu anlama becerisi ölçeklerini oluşturan Ses, Hece, Kelime, Cümle, Paragraf Ölçeği (Obalar, 2009) ve Okuma Becerisi Ölçeği (Obalar, 2009) kullanılmıştır. Öğrencilerin okuma hızlarının ölçümü için ise süre ölçer kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerle ve eylem çalışması ile ilgili uzman görüşü, gözlem formu, ses ve görüntü kaydı gibi toplanan nitel veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Frekans tabloları verilmiş ve grafiklerin yorumlamaları yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda tekrarlı okuma yönteminin hafif düzey zihin engeli olan öğrencilerin okuma becerilerini geliştirdiği, okuduğunu anlamalarını artırdığı ve okuma hızlarını artırdığı bulunmuştur. Renkli metinlerle okuma yönteminin de hafif düzey zihin engeli bulunan öğrencilerin okuma becerilerini geliştirdiği, okuduğunu anlamalarını artırdığı ve okuma hızlarında artış sağladığı bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Okuma, özel eğitim, renkli metinlerle okuma, tekrarlı okuma, zihin engelliler | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to improve mild intellectual disabled students reading and understanding skills through the method reading texts with repetitions and colored texts. This study was conducted by using action research method which is one of the qualitative research methods. The participants of this research are 2 mild intellectual disabled students that were chosen using convenience sampling from the school where the researcher working. The data collection instruments for this action research are `Sound, Syllable, Word, Sentence, and Paragraph Scale` (Obalar, 2009) and Reading Ability Test (Obalar, 2009). A stopwatch was used to record the time spent by students while reading the texts. Qualitative data such as expert opinions, observation forms, voice and video records, that was collected during this research was analyzed using content analysis. Frequency tables and graphs generated from the data interpreted by the researcher. The findings suggest that the method of reading texts with repetitions help mild intellectual disabled students to improve their reading and understanding abilities and improve their reading speed. Moreover, the method of reading texts with colored texts also has the similar effects with slightly different outcomes.Keywords: Intellectual disability or mentally retarded students, reading, special education, reading with colored texts, reading with repetitions | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuma ve anlama becerilerinin tekrarlı ve renkli metinlerle okuma yöntemiyle geliştirilmesi: Bir eylem araştırması | |
dc.title.alternative | Improving mild intellectual disabled students reading and understanding abilities through the method of reading texts with repetitions and reading colored texts: An action research | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-04-02 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mentally retardation | |
dc.subject.ytm | Mentally retarded children | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Reading texts | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10139497 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 501974 | |
dc.description.pages | 312 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |