Ortaokul öğretmenlerinin dijital vatandaşlık davranışlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Biçer, Baykal | |
dc.contributor.author | Türküresin, Kerem | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:13:55Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:13:55Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608241 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada ortaokul öğretmenlerinin dijital vatandaşlık davranışlarını çeşitli değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi, tarama modellerinden biri olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kütahya ili merkez ilçesinde ortaokul düzeyinde öğretmenlik yapan 350 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen `Öğretmenlere Yönelik Dijital Vatandaşlık Ölçeği` kullanılmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılan ölçek 20 madde ve `Eğitim ve İletişim`, `Saygı` ve `Korumak` olmak üzere 3 boyuttan oluşmaktadır. Üç alt faktör tüm varyansın %44.9'unu açıklamaktadır. Ölçeğin Kaiser- Meyer-Olkin (KMO) katsayısı 0.83, Barlett Testi anlamlılık değeri 0.00 bulunmuştur. Öğretmenlere Yönelik Dijital Vatandaşlık Ölçeği'nin güvenirliği için Cronbach alfa iç tutarlılık katsayıları ve madde toplam puan korelasyonu tekniklerinden yararlanılmıştır. Ölçeğin bütünü için Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı .82'dir. Doğrulayıcı faktör analizi kapsamında x2/df (ki kare/serbestlik derecesi) değeri 1.64 olarak bulunmuştur. Bu modelin iyi uyuma sahip olduğunu göstermektedir. Modelin RMSEA değeri 0.052; AGFI değeri 0.87; SRMR değeri 0.057; IFI değeri 0.91; NNFI değeri 0.90 ve CFI değeri 0.91'dir. Yapılan geçerlik-güvenirlik analizleri ve sonrasında yapılan istatistiksel analizler sonucunda ortaokul öğretmenlerinin dijital vatandaşlık düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet ve medeni durum değişkenine göre öğretmenlerin dijital vatandaşlık davranışları arasında anlamlı farklılık bulunmazken; branş, mesleki kıdem ve internet kullanım sıklıkları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Söz konusu farklılıklar branş değişkeninde Türkçe ve İngilizce öğretmenlerinin, mesleki kıdem değişkeninde yeni göreve başlayan öğretmenlerin ve internet kullanım sıklığı değişkeninde sık internet kullanan öğretmenlerin lehinedir. | |
dc.description.abstract | In this study it's aimed to study the digital citizenship behaviours of middle school teachers in terms of random variables. The descriptive survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The study was carried out with 350 teachers who were teaching in middle school level in the central district of Kütahya Province in 2017-2018 academic year. In this study,`Digital Scale for Teachers`- developed by the researcher- was used as the data collection tool. The scale, exploratory and confirmatory factor analysis' were made, consists of 20 items and 3 dimensions: Education and Communication `,` Respect `and` Protecting` . Three sub-factors explain 44.9% of all variance.Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) coefficient of the scale is 0.83, Barlett Test significance value of the scale was found as 0.00. Cronbach alpha internal consistency coefficients and total item correlation techniques were used for the reliability of the Digital Scale for Teachers. The Cronbach alpha internal consistency reliability coefficient for the whole scale was .82. In the context of confirmatory factor analysis, x2 / df (chi-square /degree of freedom) value was found as 1.64. This shows that the model has a good fit. The model's RMSEA value is 0.052; AGFI value is 0.87; SRMR value is 0.057; IFI value is 0.91; NNFI value is 0.90 and CFI value is 0.91 . As a result of the validity-reliability analyzes and subsequent statistical analyzes, it was concluded that the level of digital citizenship of secondary school teachers was high. Whereas there is no significant difference between teachers' digital citizenship behaviors based on their gender and marital status, there is a significant difference between teachers' digital citizenship behaviors based on their branch, professional seniority and frequency of internet usage. These differences are in favor of teachers who teach Turkish and English in the branch variable, new teachers in the seniority variable, and teachers who frequently use the internet in the frequency of internet usage variable. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul öğretmenlerinin dijital vatandaşlık davranışlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of digital citizenship behaviors of middle school teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-18 | |
dc.contributor.department | Sosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10139971 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 575497 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı |