5E modelinin ortaokul öğrencilerinin dil bilgisi başarısına etkisi
dc.contributor.advisor | Karakuş Tayşi, Esra | |
dc.contributor.author | Aykaç, Engin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:13:54Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:13:54Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-06-04 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608235 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, Türkçe dersi 7. sınıf öğretim programında bulunan dil bilgisi konularının yapılandırmacı yaklaşıma dayanan 5E öğrenme modeli ile öğretilmesinin öğrenenin öğrenmedeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmada yapılandırmacı 5E öğrenme modeliyle ders işlenen deney grubunda yer alan öğrencilerle, mevcut öğretim yöntemiyle ders işlenen kontrol grubundaki öğrencilerin başarı düzeyleri arasındaki farkı ortaya çıkarmak amacıyla kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Bu araştırmanın bağımsız değişkenini ortaokul 7. sınıf öğrencilerine uygulanacak yapılandırmacı 5E öğrenme modelinin uygulandığı dil bilgisi konularının işlenişi oluşturur. Bağımlı değişken ise öğrencilerin başarı düzeyleridir.Araştırmada öntest ve sontest geçerliği ve güvenirliği tespit edilmiş (Croanbach-alfa=0.85) 20 sorudan oluşan Dil Bilgisi Başarı testi (DBBT) kullanılmıştır. Testlerden elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programıyla analiz edilmiştir.Çalışmanın örneklemini Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Kütahya ilinde bulunan bir devlet ortaokulunda bulunan sınıfların iki şubesindeki toplam 40 öğrenci oluşturmaktadır. 2018-2019 öğretim yılında Atatürk Ortaokulu'nda bulunan 6 tane 7. sınıfa uygulanan DBBT sonuçları dikkate alınarak birbirine denk iki sınıf seçilmiştir. Bu sınıflardan birisi yapılandırmacı 5E öğrenme modelinin kullanıldığı deney grubunu diğeri ise mevcut öğretim yöntemlerinin uygulandığı kontrol grubunu oluşturmaktadır.Araştırma dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kuramsal çerçeve, ilgili alanyazın, tanımlar, problem durumu, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, problem cümlesi, alt problemler ve sınırlılıklara yer verilmiştir. İkinci bölümde araştırmanın yöntemi, araştırmanın modeli, araştırmanın evren ve örneklemi, veri toplama araç ve teknikleri, verilerin toplanması ve verilerin analizine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde bulgulara yer verilmiştir. Dördüncü bölümde ise sonuç, tartışma ve önerilere yer verilmiştir. Araştırma sonucunda, yapılandırmacı 5E öğrenme modelinin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin, mevcut yöntemin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerine göre başarı ortalamalarının daha yüksek çıktığı ve aradaki farkın anlamlı olduğu tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | In this study, the effect of teaching 7th grade Turkish class education curriculum grammar topics with constructivist approach based 5E learning model on the learning of the learner is researched.In the research, control group semi experimental model is used to reveal the difference between the success levels of experimental group students that are presented by constructivist 5E learning model and the control group students that are taught existing teaching method.The teaching of middle school7th grade grammar topics on which the constructive 5E model is applied constructs the independent variable of this research. The dependent variable is the success level of students.In the research, the pretest and final test validity and reliability of which approved (Croanbach-alpha=0.85) a 20-question Grammar Proficiency Test (DBBT) was used. The data collected from the tests were analyzed with SPSS 15.0 software pack.The sample of the study consists of a total 40 students in two classes of a public secondary school held by Ministry of Education and located Kutahya province. Two equivalent classes were chosen considering the results of DBBT that had been applied 6 number of 7th grade classes in 2018-2019 educational year. One of these classes forms the experimental group on which constructive 5E learning model is used and the other forms the test group on which the existing methods are applied.The research consists of four chapters. In the first chapter the theoretical framework, relevant literature, definitions, problem status, the objective of the research, the importance of the research, problem sentence, sub problems and limitations are placed. In the second chapter the method of research, the universe and sampling of the research, data collection tools and methods, data collection and data analysis are located. In the third chapter the findings take place. In the fourth chapter, the result, the argument and suggestions are located. As the result of the research it is revealed that the success averages of the constructive 5E learning model applied experimental group students are higher than the existing method applied control group students and this difference is meaningful. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 5E modelinin ortaokul öğrencilerinin dil bilgisi başarısına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect on language achievement of secondary school students 5E model | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-04 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10140075 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 622582 | |
dc.description.pages | 129 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı |