Show simple item record

dc.contributor.advisorYaylacı, Ali Faruk
dc.contributor.authorİşçimen, Emine Tuğba
dc.date.accessioned2021-05-07T09:13:49Z
dc.date.available2021-05-07T09:13:49Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-19
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608202
dc.description.abstractBu araştırmada, öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ile sinik davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemler birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunun örneklemi Kütahya il merkezindeki devlet liselerinde görev yapmakta olan 262 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunun çalışma grubu belirlenen üç farklı okul türünde görev yapmakta olan 30 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri, Psikolojik Sermaye Ölçeği, Örgütsel Sinizm Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ve sinik davranışları hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla betimsel istatistikler, karşılaştırmalar için Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis-H analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ile sinik davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman Rho Korelasyon Katsayısı kullanışmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenler yüksek düzeyde psikolojik sermaye algısına sahiptir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin psikolojik sermaye alt boyutları arasında katılım yoğunluğu sırası ile güven, özyeterlilik, umut, iyimserlik, psikolojik dayanıklılık ve dışadönüklük olarak gösterilebilmektedir. Öğretmenlerin psikolojik sermayelerine ilişkin görüşleri cinsiyet, yaş, kıdem, eğitim durumu ve okul türü boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı fark gösterirken; branş değişkenlerine göre istatistiksel anlamlı fark göstermemektedir. Araştırmaya katılan öğretmenler düşük düzeyde sinizm algısına sahiptir. Öğretmenlerin sinizm alt boyutlarına katılım yoğunluğu sırası ile Çalışanların Kararları Uygulamalara Katılımı, Performansı Düşüren Etkenler, Çalıştığı Kurumdan Uzaklaşma ve Okula Karşı Olumsuz Tutum olarak gösterilebilir. Çalışanların Kararları Uygulamalara Katılımı alt boyutundaki maddeler ters kodlanmıştır. Öğretmenlerin sinik davranışlarına ilişkin görüşleri kıdem, eğitim durumu ve okul türüne göre istatistiksel olarak anlamlı fark gösterirken; cinsiyet, yaş, branş değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı fark göstermemektedir. Öğretmenlerin psikolojik sermaye toplam puanları ile sinizm ile ilgili görüşleri arasında orta düzeyde, negatif yönlü ve anlamlı ilişki vardır.
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to determine the relationship between teachers' psychological capital and cynical behaviour. Quantitive and qualititive methods are used together in this study. The sample of the quantitive part of the study consists of 262 teachers who are working in high schools in the center of Kütahya. The working group of the qualititive part of the study consists of 30 teachers from 3 different sorts of schools. The data of this study is collected via The Psychological Capital Scale, The Organizational Cynicism Scale and Semi-structured interview form designed by the researcher. In the study, descriptive statistics, Mann Whitney- U test and Kruskal Wallis-H analysis were used in order to determine the views of teachers related to psychological capital and cynical behaviour. In order to determine the relationship between teachers' psychological capital and cynical behaviour Spearman Rho Correlation Coefficient was used.According to the findings obtained from the study; teachers have a high level of perception of psychological capital. Teachers who are participated in the study showed the highest participation to the sub-dimensions respectively; confidence, self efficiency, hope, optimism, resiliency and extroversion. Teachers' views related to their psychological capital show statistically significant differences in gender, age, seniority, educational status and school type variables, though they don't show statistically significant differences in branch variable. Teachers participated in the study have a low level of perception of cynicism. Teachers' participation of cynicism sub-dimensions can be put in order top-down as; employee involvement in practicing decisions, factors that reduce performance, disaffection toward work place and negative attitude toward school. Teachers' views related to cynicism show statistically significant differences in seniority, educational status and school type variables; however the results don't show statictically significant differences in variables such as gender, age and branch. It can be assumed that there is a negative, mid-level and significant relationship between teachers' total points of psychological capital and cynicism.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin psikolojik sermayeleri ile sinik davranışları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between teachers' psychological capital and cynical attitude
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-19
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCynicism
dc.subject.ytmOrganizational cynicism
dc.subject.ytmPsychological capital
dc.identifier.yokid10181446
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid578187
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess