Show simple item record

dc.contributor.advisorSözer, Mehmet Akif
dc.contributor.authorAksan, Nilgün
dc.date.accessioned2021-05-07T09:13:19Z
dc.date.available2021-05-07T09:13:19Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608057
dc.description.abstractÖZETBu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin epistemolojikinançları ile problem çözme becerileri arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemekve bunun fakülte, bölüm ve cinsiyetin ana etkisi ile fakülte ve bölümün cinsiyetleolan interaksiyon etkisi açısından durumunu ortaya koymaktır. Böylelikle,öğrencilere uygulanacak öğretim şekli, dolayısıyla eğitim programları ve psikolojikdanışma ve rehberlik hizmetlerinde dikkat edilmesi gereken hususlar açısından birfikir oluşturmaktır.Tarama yönteminin kullanıldığı araştırmada verilerin toplanması için,Heppner ve Peterson (1982) tarafından öğrencilerin problem çözme becerileriniölçmek maksadıyla geliştirilmiş ve Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafındangeçerlik ve güvenirlik çalışmaları gerçekleştirilmiş Problem Çözme Envanteri (PÇE)ile Schommer (1990) tarafından öğrencilerin epistemolojik inançlarını ölçmekmaksadıyla geliştirilmiş, Deryakulu ve Büyüköztürk (2002) tarafından geçerlik vegüvenirliği saptanmış Epistemolojik nanç Ölçeği (E Ö) kullanılmıştır. Toplam 208üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüş olan bu çalışmada, öğrencilerinepistemolojik inançları ve problem çözme becerileri üzerinde fakülte, bölüm vecinsiyetin ana etkisi ile fakülte ve bölümün cinsiyetle olan interaksiyon etkisinisaptamak amacıyla varyans analizi ve epistemolojik inançların problem çözmebecerileri üzerine etkisini belirlemek amacıyla regresyon analizi tekniği uygulanarakdeğerlendirmelere gidilmiştir. Gerekli analizler, SPSS 12.0 ve Jmp 5.0.1 paketprogramları kullanılarak yapılmıştır.Araştırmanın ortaya koyduğu sonuçlara göre, epistemolojik inançlarproblem çözme becerileri üzerinde anlamlı farklılaşmalara neden olmuştur.Öğrenmenin zaman içerisinde çabaya bağlı olarak gerçekleştiğine inanan öğrenciler,problem çözme sürecinde daha düşünen ve değerlendirici bir yaklaşım içerisinegirmektedirler. Bilginin bağlama göre değişebilen geçici doğru ya da yanlışlarbiçimde kabul edilmesi gerektiğine inanan öğrenciler ise problem çözme sürecindedeğerlendirici yaklaşımı daha fazla sergilemektedirler.
dc.description.abstractABSTRACTThe main purpose of this research is to determine the relationship(s)between epistemological beliefs and the problem solving skills of college studentsand to make clear the faculty, department and gender main effect and the interactionof gender on faculty and department. Thus to have an opinion about the instructionalstyle that is applied to students, and so education programmes and the importance ofpsychological counselling and guidance that will be given to them.The survey method is used, to obtain related data, two types of instrumentsare used. One is called Problem Solving Inventory (PÇE) which is developed byHeppner ve Peterson (1982) for measuring students? problem solving skills. Thevalidity and reliability studies of the instrument is conducted by Şahin, Şahin veHeppner (1993). The other one is called Epistemological Beliefs Questionnaire (E Ö)which is developed by Schommer (1990) to measure students? epistemologicalbeliefs. Tthe validity and reliability studies of this instrument is conducted byDeryakulu ve Büyüköztürk (2002). Subjects were 208 university students. At theresearch, variance analysis are used to find the faculty, department and gender maineffects and the interaction of gender on faculty and department on students'epistemological beliefs and their problem solving skills; and are applied thetechnique of regression analysis is used to determine the effects of students'epistemological beliefs on their problem solving skills. SPSS 12.0 and Jmp 5.0.1package programmes are used to analyze the data.The results provide significant differences on the problem solving skills interms of epistemological beliefs. The students who believe that the speed of learningis gradually become more thoughtful and have an evaluative approach during theproblem solving process. On the other hand the students who believe that thestructure of knowledge must be temporarily correct or incorrect suggest moreevaluative approach in the problem solving process.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between epistemological beliefs and the problem solving skills of college students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid150157
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid187309
dc.description.pages145
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess