Show simple item record

dc.contributor.advisorGeçgel, Hulusi
dc.contributor.authorAk, Nilsu
dc.date.accessioned2021-05-07T09:13:14Z
dc.date.available2021-05-07T09:13:14Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608031
dc.description.abstractÇocuk edebiyatı çocukların zevklerine, duygu ve düşüncelerine, büyüme vegelişmelerine katkı sağlamak amacı ile gerçekleştirilen ve ülkemizde yirminci yüzyılbaşından beri gündemde olan bir kavramdır.Tanzimat Dönemi'nde batıda ünlenmiş bazı kitapların çevirisiyle başlayan vezaman içerisinde önemi daha iyi kavranan bir edebiyat alanı olmuştur.Özellikle Cumhuriyet dönemi, çocuk edebiyatının gelişmesinde bir dönüm noktasıolmuş, çocuk ve çocuk edebiyatı daha çok önemsenmiş ve pek çok yazar bu alanda eservermeye başlamıştır.Bu yazarlardan biri de Aziz Nesin'dir. Nesin ?Çocuk? kavramına önem vermiş,eserlerinde bu kavram üzerine eğilmiştir. Yazarlık yaşamına Oya Ateş takma adınıkullanarak ?Monologlar? eseriyle başlar. Yetişkinler için pek çok öykü, roman ve oyunyazan; bunun yanında çocuk edebiyatını da ihmal etmeyip bu alanda doksan altı öykü ve birroman kaleme alan yazarın eserlerinde eğitim teması geniş bir yer tutar.Aziz Nesin; çocuklara her şeyin iyi ve güzel yanlarının anlatılmasını kabul etmeyip,çocukların küçük yaşlardan gerçekleri görmesi gerektiğini savunur. Bu düşünceyle yolaçıkan yazar, eserlerinde çocuklara çalışma, üretme, yardımlaşma, paylaşma, emeğe saygıduyma, düşünme, sorgulama, irdeleme, araştırma, eleştirme⦠gibi değerleri kazandırmayaçalışır.
dc.description.abstractChildren literature is a concept which has been developed so as to contribute to theinterests, feelings and thoughts, growth and development of the children and which hasbeen in the agenda of our country since the beginning of the century.In the Administrative Reforms Period, it started with the translation of some bookswhich became famous in the west and through the time its importance in literature has beenunderstood better.Especially the Republic Era was a turning point for the development of the childrenliterature; children literature and child were paid more attention to and numerous writersstarted to create works in this field.One of these writers is Aziz Nesin. He gave importance to the concept of ?child?and focused on this concept in his works. He started writing with the work ?Monologues?using the pseudonym ?Oya Ateş?. Besides his numerous stories, novels and plays foradults, he also didn?t ignore Children Literature and widely cared for education in hisstories and novels, numbers of which are over ninety six.Aziz Nesin advocates that not all the time must the children be told nice and goodthings, but also they should experience the realities from the very early periods of thechildhood. He, to that aim, tries to implement such values into the child as working,producting, cooperation, sharing, respect to labour, thinking, questioning, criticizing,researching, critiquing and so forth.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAziz Nesin`in öykü ve romanlarında çocuk ve eğitim teması
dc.title.alternativeChild and education themes in Aziz Nesin's stories and novels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid175114
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid204904
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess