Fransa-Türkiye ilköğretim okulu yöneticilerinin görev tanımları karşılaştırması ve kendi değerlendirmeleriyle ilişkilendirilmesi
dc.contributor.advisor | Aypay, Ahmet | |
dc.contributor.author | Solakoğlu, Recep | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:13:11Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:13:11Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608018 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, ''Durum Çalışması'' ve `'Kültür Analizi'' yaklaşımında betimseltürde nitel bir karşılaştırmalı eğitim çalışmasıdır. Türkiye'de ve Fransa'da görev yapanilköğretim okulu yöneticilerinin, kendi görüşlerine dayalı olarak görev tanımları ve ilişkiliolarak okul örgütüne ilişkin görüşlerinin karşılaştırması yapılmış ve bu yönde yapılacakaraştırma ve geliştirme çalışmalarına katkı sağlayacak veriler elde edilmesi amaçlanmıştır.Bu amaç doğrultusunda veriler; 2005-2006 öğretim yılında görev yapan okulyöneticilerden 'maksimum çeşitleme'', `'kritik durum'' ve bunlardan belirlenenlerle `'kolayulaşılabilir durum'' örneklemesi ilkelerine uygun olarak Türkiye'de Çanakkale ilinde görevyapan on ve Fransa'da Lyon ilinde görev yapan yedi ilköğretim okulu yöneticisinden oluşançalışma grubundan yarı yapılandırılmış, yönlendirici olmayan ve açık uçlu sorular içeren`'Görüşme Formu'' doğrultusunda ve Türkiye'de araştırmacının kendisi, Fransa'da isearaştırmacı adına üç eğitim çalışanı tarafından görüşme tekniği ile toplanmıştır. Tematikkodlama ile düzenlenen verilerden elde edilen bulguların analiz ve yorumlanması ile ulaşılansonuçlar ve getirilen öneriler şöyle sıralanabilir:Türk ve Fransız okul yöneticilerinin farklılık göstermekle birlikte kendi görüşlerinegöre, görev tanımlarında yer alan tüm bilgi başlıkları yönüyle açık ve belirgin olarak yenidüzenleme ve tanımlamalara gereksinim duyulmaktadır. Çalışma yöntem ve koşulları ileyönetici ve öğretmenlerin hizmetiçi eğitim programlarının süre ve organizasyonununiyileştirilmesi, yöneticinin kişisel özellikleri, okulların insan ve maddi kaynaklar yönüylegüçlendirilmesi, veliler ve yerel yönetimlerin katılımlarının arttırılmasının sağlanması ilegörev, yetki ve sorumlukların okul gruplarına göre tanımlanmasına ilişkin görüşleri benzerlikve okulların yeniden yapılandırılması, personel seçimi, profesyonel statü, seçme, atama veyükselmede nesnellik, üst yönetimlerle iletişim başlıklarındaki görüşleri farklılıkgöstermektedir. Bu doğrultuda; Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okul yöneticilerinin görevtanımları ve okul örgütüne dönük görüşlerinin alınması çalışmaları ile araştırmacılartarafından farklı değişkenler yönüyle yapılacak Türkiye-Diğer Gelişmiş Ülkelerkarşılaştırmalı eğitim çalışmalarının yararlı olabileceği düşünülmektedir.Anahtar Sözcükler: Okul yöneticileri, görev tanımı, karşılaştırmalı eğitim. | |
dc.description.abstract | This study is a decriptive qualitative study with an approach that may beclassified as ?case study? and ?cultural analysis.? The views of School principals inTurkey and French are compared based on their own job descriptions and schoolorganizations. The study aims at contributing to research and development on thistopic.Within this goal, principlas in 2005-2006 academic year maximumvariation and critical case and convenience sampling methods are chosen tenprincipals in Çanakkale, Turkey and seven principals in Lyon in France. A semi-structured interview form and a list of questions with open-ended questions wasused. The reseracher himself and three individuals on behalf of the researcherconducted the interviews in France. Data coded thematically and the results basedon findings interpreted as follows:Although Turkish & French Principals differ, they indicate that their jobdescriptions are needed to be revised and stated clearly on all the variables taken intoconsideration. Duties, methods, and working conditions as well as in-service theduration and organization of training programs, the personal characteristics ofprincipals, strenghtening of schools in terms of finalcial and human resources,increasing participation of local authorities, restructuring and balancing authority andresponsibilites based on a classification of schools, selection of personnel,professional status, objectivity in selection and appointment to principalship differ.To this end, Ministry of Education further research that compares principalship andschool organization need to be carried out on different variables between Turkey andother developed countries may be useful.Key words: School principals, job description, compare education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fransa-Türkiye ilköğretim okulu yöneticilerinin görev tanımları karşılaştırması ve kendi değerlendirmeleriyle ilişkilendirilmesi | |
dc.title.alternative | It be compared according to ideas on their own job descriptions of school principals in Turkey and French | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 174814 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 204892 | |
dc.description.pages | 179 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |