dc.contributor.advisor | Başar, Mustafa Aydın | |
dc.contributor.author | Çoruk, Adil | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:13:06Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:13:06Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/607996 | |
dc.description.abstract | Kişisel gelişim, bireylerin az iyi olduğunu düşündüğü bir durumdan, iyi olduğu düşünülen başka bir duruma doğru değişme sürecidir ve bireyin tüm unsurlarıyla birlikte ve olumlu yönde gelişmesini ifade eder. Kişisel gelişim, bireyin kendini eğitme sorumluluğunu kendisinin yüklenmesi ve tüm yaşamı boyunca bu sorumluluğun gerektirdiği kişisel çabayı, olanakları ölçüsünde göstermesi ile yakından ilgili bir süreçtir ve bu sürecin sonu yoktur.Toplumsal yaşamın olmazsa olmaz kurumlarından birisi olan okulların, sosyal ve teknolojik gelişmeleri yakından izlemesi ve gerekli değişiklikleri en kısa zamanda gerçekleştirmesi gerekmektedir. Burada en önemli görev okulu yönetmekle yükümlü olan okul müdürlerine düşmektedir. Okul müdürleri öncelikle kendi kişisel gelişimlerini sağlamalı, bununla da yetinmeyip birlikte çalıştığı öğretmenlerin, öğrencilerin ve diğer çalışanların kişisel gelişimlerine katkıda bulunmalıdır.Bu çalışmanın amacı; ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul müdürlerinin kişisel gelişim çabalarının düzeyini ve birlikte çalıştığı öğretmenlerin kişisel gelişimlerine katkı düzeylerini belirlemektir. Çalışmada okul müdürlerinin ve birlikte çalıştığı öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda okul müdürlerinin kendilerini geliştirme düzeyleri ve birlikte çalıştığı öğretmenlerin kişisel gelişimlerine katkı düzeyleri saptanmaya çalışılmıştır. Okul müdürlerinin kişisel gelişim çabaları yedi boyutta ele alınmıştır. Bu boyutlar; bedensel (fiziksel) gelişim, zihinsel gelişim, duygusal-sosyal gelişim, ahlaki-manevi gelişim, aile, mesleki gelişim ve entelektüel gelişim boyutlarıdır. Araştırmada, ayrıca okul müdürlerinin kişisel gelişimleri konusunda öğretmen görüşleri ile müdür görüşleriarasında anlamlı bir fark olup olmadığı; kişisel özelliklerin bu görüşler üzerinde etkili olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır.Tarama modelinde ele alınan çalışmanın evrenini 2005-2006 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ilindeki ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan müstakil okul müdürleri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından ilgili literatür ve yapılan araştırmalar taranarak ve uzman görüşleri alınarak geliştirilmiş, iki paralel anket formu uygulanmış ve toplanan verilerin istatistiksel çözümlenmesi, SPSS paket programından yararlanılarak yapılmış, gruplar arasındaki anlamlılık testlerinde p= 0.05 düzeyi esas alınmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır.Amaç ve alt problemlere bağlı olarak ulaşılan bulgular okul müdürlerinin genel olarak kendilerini geliştirdiklerini ortaya koymaktadır. Özellikle manevi-ahlaki gelişim ve mesleki gelişim boyutlarında okul müdürleri kendilerini daha çok geliştirdiklerini düşünmektedirler. Okul müdürlerinin görüşleriyle öğretmen görüşleri arasında duygusal-sosyal gelişim, ahlaki-manevi gelişim, mesleki gelişim boyutlarında ve öğretmenlerin gelişimlerine katkıları konusunda anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Okul müdürleri kendilerini değerlendirirken daha olumlu bir tutum içerisindedirler. Araştırmanın sonucunda ulaşılan bulgulara dayanarak, okul müdürlerinin kendilerini eksik hissettikleri boyutlarda da geliştirmeleri için çeşitli düzenlemeler yapılması gerektiği, okul müdürlüğünün herkesin yapabileceği bir iş olarak görülmemesi için birtakım düzenlemeler yapılması gerektiği, okul müdürlüğünün `profesyonel bir meslek` haline getirilmesi için yönetici yetiştirme ve geliştirme programlarının düzenlenmesi gerektiği söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Kişisel gelişim, kendini geliştirme, okul müdürü, öğretmen. | |
dc.description.abstract | Personal development is a change from a situation to a better situationthought by the individual and expresses a positive process of every aspect of theindividual. Personal development is an endless process and closely related with one?staking own responsibility of education and show personal effort required by thisresponsibility within his/her opportunities.Schools, social life?s must have institutions, have to follow the social andtechnological changes and instantaneously apply any necessary changes. Schoolprincipals are to take the most important role within these processes. Schoolprincipals not only should first get their own personal development but also helpteachers they work with, students? and other staffs? personal development.This study conducted to determine primary and secondary education schoolprincipals? level of personal development efforts and their contribution level ofteachers? personal development efforts that they work with. School principals? levelof personal development and their contribution level of teachers? personaldevelopment are to be identified by both school principals? and teachers? point ofview. Principals? personal development efforts are taken up in 7 aspects; physical(body related), mental, emotional-social, ethic-spiritual, family, professional andintellectual. Besides, the difference between principals? and teachers? opinions aboutprincipals? personal development and affect of personal factors on these opinions aretried to be identified with this study.Survey method is used for the study. Population of the study is principals andteachers worked in public primary and secondary education institutions tied toMinistry of National Education of Turkey (MEB) in the academic year of 2005 -2006vwithin the province of Çanakkale. Two parallel forms, developed after literature andresearch review and by expert opinions are included. Data are analyzed using SPSSsoftware and confidence interval is taken as %95 for significance tests between thegroups. Frequencies, percentiles, means, standard deviation is calculated and t-testand one way ANOVA is conducted for to analyze data.Results of the study are interpreted related to sub-problems definedpreviously. According to results, school principals think they have a successful selfdevelopment process in general. Especially, ethic-spiritual and professionaldevelopment received the higher scores from the principals. There are significantdifferences between principal and teacher views in some aspects of development.School principals have more positive attitudes towards assessing themselves.According to results of the research, it can be said that;? Some arrangements should be done related to subjects those school principalsfeel themselves inadequate,? Some arrangements should be done about the perception that schoolmanagement is not a job everyone could do,? Managerial training and improvement programs should be used in order tomake the school principalship a profession.Keywords: Personal Development, Self-development, School Principal, Teacher | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul müdürlerinin kişisel gelişim çabaları ve birlikte çalıştığı öğretmenlerin kişisel gelişimlerine katkıları | |
dc.title.alternative | Personal development efforts of school principals and their contribution to teachers' personal development that they work with | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9003946 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 220520 | |
dc.description.pages | 184 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |