Show simple item record

dc.contributor.advisorKorkmaz, Şerif
dc.contributor.authorAytar, Aynur
dc.date.accessioned2021-05-07T09:13:05Z
dc.date.available2021-05-07T09:13:05Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/607990
dc.description.abstractEğitim Bilimlerini oluşturan en önemli halkalardan biri de ?ölçme ve değerlendirmedir?. Okul eğitimi dendiğinde ilk akla gelen öğrenci ve onun öğrenme başarısıdır; kısacası öğrenci başarısıdır.Türkiye Cumhuriyeti'nin varlığını sürdürecek genç kuşakları yetiştirme işi şüphesiz ki eğitim kurumunun, okulun görevidir. Bir eğitim sisteminin başarısı hakkında bilgi veren en önemli gösterge öğrenci davranışlarıdır. Eğitimin temel amacı öğrencilerde istendik davranış değişikliği oluşturmaktır. Eğitim sürecinde ölçme ve değerlendirme etkinlikleriyle yapılacak gözlemler sayesinde öğrenci davranışlarının hangi düzeyde olduğu, ne tür yetersizliklerin bulunduğu hatta istenmeyen, olumsuz davranışların olup olmadığı belirlenebilir. Bu nedenle ölçme ve değerlendirme eğitim sürecinin vazgeçilmez bir ögesidir.Bu araştırma resmi liselerde görev yapan tarih öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarih öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamaları konusundaki görüşlerini ortaya çıkarmak için; şu sorulara cevap aranmıştır: Tarih öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme gerekçeleri konusundaki görüşleri nelerdir? Tarih öğretmenleri ölçme ve değerlendirme yaparken işe karışan hatalarla ilgili görüşleri nelerdir? Tarih dersinde öğrenci başarısını değerlendirirken ölçütleri nedir? Tarih derslerinde en fazla kullandıkları ölçme aracı hangisidir? Yazılı, sözlü, kısa cevap gerektiren testler, çoktan seçmeli testler, ödev ve projeler, doğru ?yanlış usulü testlerle ilgili görüşleri nelerdir? Bir sınavdan sınıfın yarısından fazlasının düşük not alması nedenleri ile ilgili görüşleri nelerdir? Sorularına yanıt aranmış ve bu görüşler arasında kıdem, cinsiyet, mezun olunan okul, görev yapılan okul arasında anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır.Araştırmanın evrenini Çanakkale ilindeki 56 resmi lise oluşturmaktadır. Evren içinden ayrıca örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Bu bağlamda belirlenen okulların tamamındaçalışan ve anketi cevaplamaya gönüllü olan öğretmenler araştırmanın çalışma evrenini oluşturmuşturAraştırma için gerekli veriler literatür taraması ve anket uygulaması yoluyla elde edilmiştir. Bunun için önce araştırma konusuna yönelik olarak araştırma, yayın ve kitaplar taranmış ve araştırmanın kuramsal çerçevesi oluşturulmuştur. Daha sonra yapılan literatür taramasından yararlanılarak araştırmacı tarafından anket soruları geliştirilmiştir.Anketin uygulanması sonucu elde edilen verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. İki bölümden oluşan anketin birinci bölümünde elde edilen verilerin frekans ve yüzde değerleri belirlenerek tablolaştırılmıştır. İkinci bölümü oluşturan maddelerin analizinde ise frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri belirlenmiş ve tablolaştırılmıştır. Daha sonra söz konusu boyutların öğretmenlerin kişisel özellikleri bakımından karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (one-way ANOVA) tekniği kullanılmış ve görüşlere yönelik farkın kaynağını belirlemek amacıyla LSD testinden yararlanılmıştır.Araştırma dört bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında; araştırmanın problemi, amaç ve alt amaçları, önemi, sayıtlılar, sınırlılıklar, tanımlar ve tezin organizasyonu yer almaktadır. Birinci bölümde; ölçme ve değerlendirme ile ilgili kuramsal bilgilere yer verilmiştir. İkinci bölümde; araştırmanın yöntemine yer verilmiştir. Üçüncü bölüm; araştırma sonucunda elde edilen bulgular ve bulguların yorumuna ayrılmıştır. Dördüncü bölümde de; araştırmanın sonuçlarına ve önerilere yer verilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, tarih öğretmenleri ölçme ve değerlendirme konusunda yeterli bilgiye sahiptirler. Öğretmenlerimizin okul, çalışılan kurum, cinsiyet ve kıdem arasında ölçme ve değerlendirme uygulamalarında aynı görüşe sahip oldukları görülmüştür. Bu durum ölçme ve değerlendirme uygulamalarının, öğretmenlerin aldığı eğitim yönünden farklı olmadığı ve genellikle birbirlerinden öğrendiklerini söyleyebiliriz.Araştırma sonuçlarına göre uygulayıcılara ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.Anahtar Sözcükler: Ölçme, değerlendirme, ölçüm, Ölçmede hata, Tarih eğitiminde ölçme-değerlendirme
dc.description.abstractMeasurement and assessment is one of the most important chains that forming Education Science. When education is mentioned, the first thing to be thought is student and his/her learning success.It is certain that educating new generation, who will continue the existence of Turkish Republic, is the duty of schools and education institutions. The most important indication which informs about the success of education system is students? behaviors. The main purpose of education is to form a willing change on behaviors of students. Thanks to the observations to be done with the assessment activities in education process; it can be decided what levels of students? behaviors are, what kind of insufficiency there are and whether there are any unwanted behavior or not. That is why measurement and assessment is a required component of education process.This research has been done to determine the views of the history teachers working in official schools about the measurement and assessment application. To discover the views of history teachers about measurement and assessment application; answers to the following questions have been searched: What are the views of history teachers about the reasons of measurement and assessment? What are the views about the mistakes while the history teachers process the measurement and assessment? What are their criterions in evaluating the success of students in history lessons? What is the measurement tool that they use most? What are their views about writing, verbal, short-answer tests, multi-optional tests, works and projects, true- false tests? What are their views about the reasons why more than a half of the class get low marks in an examination?Answers to these questions have been searched and also an answer to the question whether there is a meaningful difference in seniority, gender, the school they graduated from and the school they are working has been searched?The population of the research includes 56 official high schools. Besides, another sampling hasn?t been taken. So, the teachers who are working in all designated schools and who are volunteers to answer the poll questions have formed the population of the research.The necessary data has been achieved via literature scanning and poll application. In this respect, firstly, aimed at the matter of the research; researches, publications and books were scanned and the theoretical frame of the research has been formed. Then, the poll questions have been improved with the help of literature scanning.SPSS package program has been used for analyzing the data that was obtained by applying the poll. The poll has got two parts, in the first part; frequency, percentage, arithmetic average and standard deviation values have been determined and charted. Then, one-way ANOVA analysis technique has been used in comparing the teachers? personal features with the mentioned dimensions and to determine the source of difference in their views it was benefited from LSD test.The research consists of four parts. In the introduction part; the problem, the purpose and under purposes, important suppositions, limits, definitions and the organization of the thesis have been taken place. In the first part; institutional information about measurement and assessment has taken place. In the second part; the method of the research has taken place and in the third part; the findings that were achieved at the end of the research and the interpretation of these findings have taken place. In the fourth part; the results of the research and suggestions have taken place.According to the findings obtained from the research, it has been understood that history teachers have the sufficient knowledge about measurement and assessment. It is seen that our teachers have the same view about the school, the institution they work for, gender and seniority in measurement and assessment. As a result we can say that measurement and assessment applications are not different in education that the teachers gained and generally they learn it from each other.According to the results of the research, some advices have been given to people who put this into practice and researchesKey Words: Measurement and assessment, Measure, Measurement and assessment in history educationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleOrtaöğretim tarih öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde ölçme ve değerlendirme tekniklerine ait görüşleri
dc.title.alternativeThe openings of secondry education history teachers, regarding to measurement and evalutions tecnigues doring learning and teaching processes
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTarih Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid9005155
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid220473
dc.description.pages135
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess