20. yüzyıl Türk resim sanatında mekan soyutlaması
dc.contributor.advisor | Germeç, Umut | |
dc.contributor.author | Koçoğullari, Dilay | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T09:11:24Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T09:11:24Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/607437 | |
dc.description.abstract | Bu tez de, 20.yy Türk resim sanatında mekanı nasıl kurgulandığı ve soyutlandığı ele alınmıştır. Bu araştırmalar sırasında, soyutun gelişimi, Türk sanatına girişi ve kökenleri irdelenmiştir.Birinci bölümde mekanın tanımı ve mekan oluşumunu etkileyen faktörler incelenmiş, bunların resim sanatında nasıl kurgulandığı incelenip ve tarih öncesinden başlayarak Rönesans dönemi ve sonrasında mekan-yüzey ilişkisi irdelenmiştir.Soyut ve Soyutlamanın araştırıldığı ikinci bölümde, soyutun görsel sanatlardaki yeri ve 20. yy a kadar geçirilen süreçteki serüveninden bahsedilmiştir. Özellikle Kandinsky ve Malevich'in sanatı üzerinde durulmuş, onların soyut sanata ve gelişimine olan katkıları analiz edilmiştir. 1930'lu yıllarda yaygınlaşmaya başlayan Modern Sanatın soyut sanata olan etkilerini ve katkıları araştırılmıştır.Türk soyut resim sanatının başlangıcında önemli bir yeri olan Çallı kuşağından başlayarak soyut sanatın, 1980lere kadar geçirdiği süreç incelenmiştir. Sanatçıların eserlerindeki soyutlamalarda mekan konusunu nasıl kurguladıkları irdelenmiştir.1914 yılından itibaren Çallı kuşağı ile başlayan soyut sanat döneminin, müstakil ressamlar ve D grubu ressamları ile devam eden gelişimi araştırılmış ve özellikle Cumhuriyet'in ilanından sonra yurtdışına giden ressamların atölye çalışmaları incelenmiştir. Daha sonra 60'lı ve 80 li yıllardaki Türk resmindeki teknik ve konu olarak değişimler incelenerek, günümüzdeki Türk resim sanatına etkileri araştırılmıştır.Özellikle 1980 sonrası Türk resim sanatında gerek plastik açıdan gerekse düşünce açısından mekanın ve soyutun nasıl kullanıldığının irdelenmesi, sanat görüşümü oluşturmamı sağlamıştır. Bilindik mekan kavramından uzaklaşarak, sınırsız mekanlar yaratmanın plastik olanakları araştırılmıştır. Kavramsal sanatın özünde yer alan bir yere ya da bir nesneye bağlı olmama düşüncesine dayanılarak üretilmiş yapıtlar, görsel belge olarak teze bütünlük kazandırmıştır. | |
dc.description.abstract | This thesis deals with how space in the 20th century Turkish painting has been constructed and abstracted. During the related researches, the development of the abstract, its introduction into Turkish art and its origins have been examined.In the first part, the definition of space, the factors that influence the formation of space and the way they are fictionalized in painting have been analyzed. Also, the relationship between space and surface from the Renaissance onward has been examined.In the second part where the abstract and the concept of abstraction have been studied, the place of the abstract in visual arts and its adventure until the 20th century has been dealt with. Especially it has been elaborated upon the art of Kandinsky and Malevich with their contribution to abstract art and its development being analyzed. The influence and contribution of Modern Art that became widespread in 1930s to abstract art have also been examined.The process experienced by abstract art starting with the Çallı generation, having an important place in the origin of Turkish abstract painting has been studied. The way artists have constructed the concept of space in their works has also been examined.The development of abstract art starting form 1914 with the Çallı generation and continuing with independent painters and D group artists has been researched. Also, the workshops by artists who went abroad after the declaration of the Republic have been examined. Next, technical and topical changes in Turkish painting in `60s and `80s have been studied together with their influence on Turkish painting.Especially the analysis of how the space and the abstract have been handled from the perspectives of both plastic and thought in Turkish painting after 1980s have helped me mold my own perspective of art. With a distance from the common and ordinary concept of space, the plastic potential of creating infinite spaces has been questioned. As visual documents, the works produced independent of a space or an object intrinsic to conceptual art has provided the thesis with integrity. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | 20. yüzyıl Türk resim sanatında mekan soyutlaması | |
dc.title.alternative | The abstraction of space in the 20th century Turkish painting | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Resim Ana Sanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Space | |
dc.subject.ytm | Pictures | |
dc.subject.ytm | Abstraction | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.subject.ytm | 20. century | |
dc.subject.ytm | Turkish painting art | |
dc.subject.ytm | Abstract painting | |
dc.identifier.yokid | 418402 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 298051 | |
dc.description.pages | 91 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |