dc.contributor.advisor | Akçakoyun, Fahri | |
dc.contributor.author | Deniz, Yilmaz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T17:21:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T17:21:34Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/60600 | |
dc.description.abstract | Üniversite Öğrencilerinin Zamanı Kullanma Performanslarının Değerlendirilmesi (Balıkesir Üniversitesi Örneği)Bu araştırmanın amacı; Balıkesir Üniversitesi'nin farklı bölüm ve fakültelerinde okuyan birinci ve ikinci öğretim öğrencilerinin subjektif olarak kendilerini en iyi hissettikleri zaman dilimlerini belirleyerek bu zaman dilimini verimli kullanıp kullanmadıklarını, yaş, boy, kilo, cinsiyet, fakülte ve bölüm gibi değişkenler açısından incelemektir. Araştırmaya katılan 1.366 öğrenciye (764 erkek, 602 kadın) araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` ile Horne ve Östberg (1976) tarafından geliştirilmiş 19 maddeden oluşan Türkçe'ye uyarlanıp güvenirlilik ve geçerlilik çalışması Pündük ve ark. (2005) tarafından yapılmış `İnsan Sirkadiyen Ritminde Sabahçıl ve Akşamcıl Tipleri Belirleme Ölçeği (SATBÖ)` kullanılmıştır. SATBÖ punlarına göre 59 ve üstünde puan alan öğrenciler sabahçıl, 42 ve altında alan öğrenciler akşamcıl, 41-58 arasında alanlar ara tip olarak adlandırılmaktadır. Öğrencilerin %16,5'si sabahçıl tip, %64,7'si ara tip ve %18,8'i akşamcıl tip olarak belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenlerine göre öğrencilerin SATBÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir (p>0,05). Yaş grupları arasında SATBÖ puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştır (p<0,05). 17-18 yaş grubundaki öğrencilerin puan ortalamalarının diğer yaş gruplarından daha düşük olduğu görülmektedir. Öğrenim gördüğü fakülte, öğrenim durumları, BKİ, okuldaki başarı durumları, fiziksel aktivite yapma durumları, okul dışında fiziksel aktivite yapma durumları, gün içinde fiziksel aktivite yapma durumları, fiziksel aktivitenin en verimli olduğu saat aralığı durumu değişkenlerine göre öğrencilerin SATBÖ puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştır (p<0,05). Sonuç olarak, kronotip açısından değerlendirildiğinde çalışmaya katılan öğrencilerin büyük çoğunluğunun (% 64.7) ara tip olduğu saptandı. Kronotip açısından normal öğretim ve ikinci öğretimde anlamlı farklılık bulunamadı (p>0.05). SATBÖ puanına göre değerlendirildiğinde ise yaş arttıkça SATBÖ puanının da anlamlı arttığı (p<0.01), FEF puanının diğer fakültelere göre yüksek olduğu (p<0.001); ara tip sınıfında olan öğrenciler kendilerini orta-iyi düzeyde başarılı buldukları (p<0.001), ara tip oldukları halde akşam saatlerinde fiziksel aktivitenin daha uygun olduğu (p<0.001), ancak en verimli saatin sabah saati olduğunu düşünmektedirler (p<0.001). Sonuç olarak, öğrencilerin kendileri hakkında sirkadiyen özelliklerini tanımaya ihtiyaçları vardr. Anahtar kelimeler: Kronotip, başarı düzeyi, egzersiz | |
dc.description.abstract | The Evaluation of Effective Time Spending Attitudes Among University Students(The Case of Balıkesir University)The purpose of this research; Balikesir University measured the time periods in which the first and second faculty students who were studying in different departments and faculties were feeling their best, and whether they use this time efficiently or not, and also the age, height, weight, gender, faculty and department as well as demographic information. students participated in the research and 19 items and likert scale type developed by Horne and Östberg (1976) with `Personal Information Form` prepared by student researcher 1.366 (764 male, 602 female) Possible answers were adapted to Turkish consisting of 4 options and reliability and validity studies were performed. The Human Circumian Rhythm Morning and Evening Scale Determination Scale was used. According to SATBÖ-P, students who are 59 or more in the morning are increasingly in the morning, and as the number of points increases, they are definitely in the morning. The average scores of the students were calculated as 16,5% for morningtime type, 64,7% for intermediate type and 18,8% for evening type. There was no statistically significant difference between the SATBÖ-P averages of the students according to sex variables (p> 0,05). In terms of SATBÖ-P averages of the students according to the variables of education faculty, education status, BKI, school achievement, physical activity status, physical activity status during the day, physical activity during the day, significant difference was found (p <0.05). As a result, it was determined that the majority of the students (64.7%) who participated in the study were intermediate type. No significant difference was found between normal education and secondary education in terms of chronotype (p> 0.05). According to SATBÖ-p, it was found that the score increased significantly with age (p <0.01). Also, FEF scored were higer than the other faculties (p <0.001).The neither types of students were found to be sccessful at good/intermediate level (p <0.001). Even though they were niether types, physical activity was more appropriate in the evening (p <0.001) but the most efficient time was in the morning. Therfore, the sdutens need to recognize the circadian characteristics about themselves.Keywords: Chronotype, level of success, exercise | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin zamanı kullanma performanslarının değerlendirilmesi: Balıkesir Üniversitesi örneği | |
dc.title.alternative | The evaluation of time management performance among university students: The case of Balıkesir University | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-19 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Success level | |
dc.subject.ytm | Exercise | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Time | |
dc.subject.ytm | Time management | |
dc.subject.ytm | Balıkesir | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Exercise | |
dc.subject.ytm | Biological clocks | |
dc.identifier.yokid | 10230290 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 542956 | |
dc.description.pages | 71 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |