Koroner anjiyografi yapılacak hastaları bilgilendirmenin anksiyete ve benlik saygısı üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Karaca Sivrikaya, Sibel | |
dc.contributor.advisor | Yıldız, Hicran | |
dc.contributor.author | Erdem, Günay | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T17:21:15Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T17:21:15Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-04-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/60585 | |
dc.description.abstract | Araştırma, koroner anjiyografi yapılacak hastaları bilgilendirmenin hastaların anksiyete ve benlik saygısı üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Balıkesir Atatürk Şehir Hastanesi koroner yoğun bakım ünitesi ve kardiyoloji servisine yatışı yapılan, araştırmaya katılmayı kabul eden, araştırma kriterlerine uyan eğitim (n=100) ve kontrol (n=100) grubu olmak üzere toplamda 200 hasta oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında hasta bilgi formu, durumluk anksiyete ölçeği, rosenberg benlik saygısı ölçeği kullanılmıştır. Eğitim ve kontrol grubundaki hastalara işlemden bir gün önce hasta bilgi formu, durumluk anksiyete ölçeği ve rosenberg benlik saygısı ölçeği doldurtularak ön test tamamlanmıştır. Daha sonra eğitim grubundaki hastalara koroner anjiyografi işlemi hakkında bilgilendirme yapılmış ve eğitim kitapçığı verilmiştir. Eğitim ve kontrol grubundaki hastalar ertesi gün koroner anjiyografi işlemine girmeden önce testler tekrar uygulanarak anksiyete ve benlik saygısı durumları değerlendirilmiştir. Araştırma verileri 15 Ocak-15 Mart 2019 tarihinde toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, Mann-Whitney U testi, Pearson ki-kare analizi, Spearman korelasyon analizi, Wilcoxon işaret sıra testi kullanılmıştır. Eğitim grubundaki hastaların durumluk anksiyete puan ortalamalarındaki değişim kontrol grubuna göre fazladır ve eğitim grubunda anksiyet puan ortalamalarında azalmanın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0,05). Eğitim grubundaki hastaların benlik saygısı puan ortalamasındaki değişim kontrol grubuna göre fazladır ve eğitim grubunda benlik saygısı puan ortalamalarındaki artışın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0,05). Durumluk anksiyete ve benlik saygısı puan ortalamaları arasında kontrol grubundaki hastalarda ön test ve son testte ters yönlü anlamlı bir ilişki varken (p<0,05); eğitim grubunda ön test puanında ters yönlü (p<0,05) bir ilişki, son test puanında ise anlamlı olmayan bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak koroner anjiyografi yapılacak hastaları bilgilendirmenin anksiyeteyi azalttığı, benlik saygısını arttırdığı saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of the study was to find out the effect of informing patients who would undergo coronary and angiography on the anxiety and self-esteem levels of the patients. The population of the study consisted of 200 patients admitted to the coronary intensive care unit and cardiology department at Balıkesir Atatürk City Hospital and accepted to participate in the study, and considered to have met the research criteria in two groups as education (n = 100) and control (n = 100). Patient data form, anxiety scale form and Rosenberg self-esteem scale form were used for the collection of data. The patients in the education and control group were pre-tested by having the patients fill in the information form, anxiety scale and Rosenberg self-esteem scale forms the day before the operation. Then, the patients in the education group were informed about the coronary angiography and they were given a briefing booklet. The patients in the education and control groups were re-administered the tests before the coronary angiography and their anxiety and self-esteem levels were measured. Research data were collected between January 15 and March 15, 2019. Mann-Whitney U test, Pearson chi-square analysis, Spearman correlation analysis, Wilcoxon signed rank tests were used in the analysis of the data. The change in the anxiety scores of the patients in the education group was higher than that of the control group, and it was found that the decrease in the anxiety scores of the education group was statistically significant (p <0,05). The change in the self-esteem mean scores of the patients in the education group was higher than that of the control group, and the increase in the self-esteem mean scores in the education group was found to be statistically significant (p <0,05). There was a significant inverse relationship between the anxiety and self-esteem score averages in the control group in the pre-test and post-test (p <0,05); There was a significant inverse relationship in the pre-test scores of the education group (p<0,05); however, no significant relationship was found in the post-test scores. In conclusion, it was found that informing patients who would undergo coronary angiography decreased the patients' anxiety levels and increased their self-esteem. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Koroner anjiyografi yapılacak hastaları bilgilendirmenin anksiyete ve benlik saygısı üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of informing the patients who would undergo coronary angiography on their anxiety and self-esteem levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-28 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Coronary angiography | |
dc.subject.ytm | Coronary disease | |
dc.subject.ytm | Heart diseases | |
dc.subject.ytm | Patient education | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Self esteem | |
dc.identifier.yokid | 10250095 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 566340 | |
dc.description.pages | 89 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |