Show simple item record

dc.contributor.advisorArlı, Veysel
dc.contributor.authorAtalay, Süleyman
dc.date.accessioned2020-12-03T17:16:08Z
dc.date.available2020-12-03T17:16:08Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/60462
dc.description.abstractDünyada teknolojinin gelişmesiyle beraber sanayi ve hizmet sektöründe otomatikleşme süreci başlamıştır. Dünyada otomatik kontrol sistemlerine geçilme sebebi insan yükünü azaltmak, insan kaynaklı hataları azaltmak ve işletme maliyetini düşürmek dünyada sürücüsüz metrolara geçiş dönemi başlamıştır.Tam otomatik sürücüsüz metrolarda hizmet, servis ve teknik özellikleri sürücülü metrolardan daha iyidir. Bunun sebebi yapılan hataların ve servis aksamalarının birçoğunun sürücü kaynaklı olmasıdır. Ani yolculuk talebi artış ve azalışına müdahale sürücü sayısına bağlı olduğu için, işletme esnekliği daha kötü olmaktadır. Sürücüsüz metrolarda işletme maliyeti daha düşüktür. Sürücüsüz metroların dezavantajları da mevcuttur. Bunlar her hangi bir acil durumda yolcuyu tahliye etmek zordur. Halka şüphecilik, güvensizlik verir ve sürücülerin iş kaybına sebep olur.Sürücüsüz metrolar daha avantajlı olduğu için dünyada yapılan yeni metroların birçoğu sürücüsüz yapılmakta ve eski metroların sürücülü metroların modernizasyonu yapılarak sürücüsüz metrolara dönüştürülmektedir.Anahtar Kelimeler: Sürücüsüz Metrolar, Hizmet Yönünden Karşılaştırma, Servis Yönünden Karşılaştırma, Teknik Yönünden Karşılaştırma, Maliyet Yönünden Karşılaştırma
dc.description.abstractAlong with the global developments in the technology, automation process has begun in the industrial and service sectors. The reason for switching to the automatic control systems around the world is to alleviate the burden of people, to minimize human related mistakes and to reduce the operation costs. The period of switching to subways without drivers has begun.Function, service and technical specifications of the fully automated subways without driver are better than those with driver. The reason is that many of the mistakes and service interruptions are caused by the driver. As intervention to sudden increase and decrease in the demand for travel depends on the number of drivers, operation flexibility is worse. For the subways without driver, cost of operation is less. Subways without drivers have disadvantages too. For instance, evacuation of the passengers is difficult during an emergency case. This arises the feeling of skepticism and mistrust in the public eye, and leads to the unemployment of drivers.As subways without drivers are more advantageous, the newly constructed subways around the world are designed without drivers. Furthermore former subways with drivers are modernized and converted into those without drivers.Keywords: Subways Without Drivers, Comparison In Terms of Function, Comparison In Terms of Service, Comparison In Terms of Technical Specifications, Comparison In Terms of Costen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectUlaşımtr_TR
dc.subjectTransportationen_US
dc.titleSürücülü ve sürücüsüz metroların performans ve maliyet yönünden karşılaştırılması
dc.title.alternativeComparison of subways with and without driver in terms of performance and cost
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentKentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid431630
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid311093
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess