Show simple item record

dc.contributor.advisorKarahoca, Dilek
dc.contributor.advisorKarahoca, Adem
dc.contributor.authorKurnaz, Ayça
dc.date.accessioned2020-12-03T17:13:37Z
dc.date.available2020-12-03T17:13:37Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/60344
dc.description.abstractGlobal dünyada yeniliklere ayak uydurabilmek kurumların devamlılığı ve sektörler arası rekabet için çok önemlidir. Teknolojik ve sektörel gelişmeleri takip etmek ve onlara adapte olmak kaçınılmazdır. Kurumların, sektörde öncü olabilmek için yenilikçi rekabet politikilarını benimsemeleri gerekmektedir. Bu her sektörü ilgilendirdiği gibi eğitim sektörünü de yakından ilgilendirmektedir. Eğitim sektöründe de akademisyenlerin alanlarındaki yenilikleri takip etmeleri ve yenilikçi düşünceyi benimsemeleri önemlidir. Bu sayede üniversite ortamında yenilikçi zihniyetin temelleri oluşacaktır.Bu noktadan çıkışla Türkiye?deki çeşitli üniversitelerdeki 47 adet akademik personelin yenilik yönetimine ilişkin yeterlik algısının ölçülmesi amaçlanan bu çalışma yapılmıştır. Kişisel bilgilerin belirlenmesi için 16, üniversitedeki yenilik yönetimine ilişkin algının ölçülmesi içinse 46 adet soru hazırlanmıştır. Ölçeğin, yenilik stratejisi, girdi yönetimi, yenilik izleme stratejileri, proje yönetimi, örgütsel kültür ve yapıyı içeren beş alt boyuttan ve beşli Likert tipi 46 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Yenilik yönetimi algısı ile cinsiyet, yayınlanmış makale sayısı ve akademik statü arasındaki ilişki incelenmiş ve bunun anlamlı olup olmadığına one-way Anova test ile karar verilmiştir.
dc.description.abstractKeeping pace with innovation is very important for persistence of the companies and competition between them in global world. It is necessary to follow-up and adopt the technologic and sectoral developments. r. The companies should adopt the innovative competitive policies to be the leader in their sector. This concerns the educational sector as much as every sectors. It is very important that academics should adopt the innovative ideas and catch-up the innovations in their studying fields.. In this way, the innovative mentality basics will be done in university. This study has been made with 47 academics from different universities in Turkey to evaluate the perception of innovation management of academics. 16 questions are prepared to evaluate the personal information and 46 questions are prepared to evaluate the perception of innovation management. The scale consists of 46 substance of Quintet Likert type and involves 5 dimensions consisting of Innovation Strategy, Income Management, Following Innovation Strategies, Project Management, Organizational Culture and Structure. The relationship between the perception of innovation management and gender, published articles and academic status has been analyzed and decided with one-way Anova test whether the results are significant or not.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleQualification perception of academics in universities for innovation management
dc.title.alternativeÜniversitedeki akademik personelin yenilik yönetimine ilişkin yeterlik algısı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilgi Teknolojileri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10014619
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid387286
dc.description.pages81
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess