Miyokard infarktüsü sonrası bireylere verilen planlı eğitimin öz bakım gücüne etkisi
dc.contributor.advisor | Tel, Havva | |
dc.contributor.author | Kars, Tülay | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:58:41Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:58:41Z | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/601530 | |
dc.description.abstract | vm. ÖZET Bu çalışma Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Kardiyoloji Servisi Yoğun Bakım Ünitesi'ne MI tanısı ile yatan bireylere verilen planlı eğitimin öz bakım gücüne etkisini incelemek amacıyla yarı deneysel olarak yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 15 Nisan 2003- 15 Eylül 2003 tarihleri arasında Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Kardiyoloji Servisi Yoğun Bakım Ünitesi'ne MI tanısı ile yatan araştırma sınırlılıkları içinde olan, araştırmaya katılmayı kabul eden, 30 araştırma, 30 kontrol grubu olmak üzere 60 hasta oluşturmuştur. Çalışmadaki veriler, araştırmacı tarafından hemşirelik literatüründen yararlanılarak hazırlanan hasta tanıtım formu, hasta bilgi formu ve öz bakım gücü ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma grubundaki hastalara yoğun bakım ünitesinde hemo dinamik bulgular normale döndüğünde araştırmacı tararından planlı eğitim verilmiştir. Kontrol grubundaki hastalara ise araştırmacı tarafından bilgilendirme yapılmamış, bu hastalar servis rutinlerindeki bakım ve hizmeti almışlar ve elde edilen bulgular yönünden her iki grup karşılaştırılmıştır. Çalışmada verilerin değerlendirilmesinde, bağımsız gruplarda iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, Mann Whitney U testi ve Ki- kare testi kullanılmıştır.. Bu araştırmada, araştırma grubundaki hastalara verilen planlı eğitimin, öz bakım gücü ve bilgi puanını artırmada etkili olduğu belirlenmiştir. Araştırma grubundaki bireylerin eğitim öncesi hastanede yapılan ölçümde öz bakım gücü puanlarının orta (74.53±8.66) düzeyde olduğu, eğitim sonrası taburculuktan bir ay sonraki kontrolde ise çok iyi (114.00±8.13) düzeye yükseldiği, karşılaştırma grubundaki bireylerin taburculuktan bir ay sonraki kontrolde de öz bakım gücü puanının orta düzeyde (92.00±11.49) olduğu belirlenmiştir. Araştırma ve karşılaştırma grubundaki bireylerin hastanedeki öz bakım gücü puanı ve bilgi puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark (p>0.05) olmadığı, bir ay 77sonraki kontrolde bireylerin öz bakım gücü ve bilgi puanlan arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0.05). Bu çalışmada planlı sağlık eğitimi alan Ml'h bireylerin öz bakım gücü ve bilgi puanının arttığı ve bu artışta sağlık eğitiminin etkili olduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre hemşirelerin, MI'lı bireylerin öz bakım gücünü etkileyen faktörleri dikkate alarak hastaların taburcu olduktan sonra yaşam değişikliklerini düzenlemeleri ve hastalığa uyum yapabilmeleri için planlı eğitim yapmaları, yapılan planlı eğitimin görsel ve işitsel eğitim materyalleri ile desteklemeleri, eğitim etkinliği ve sürekliliği için kardiyak rehabilitasyon merkezlerinde çalışmaları önerilmiştir. Anahtar kelimeler: Miyokard infarktüsü, öz bakım gücü, hemşirelik, eğitim 78 | |
dc.description.abstract | IX. SUMMARY This study was done semi experimental at Cardiology clinic, Research and Application Hospital, Cumhuriyet University to analyze the effects of programmed education given to the patients with Ml who are in intensive care unit of Cardiology service to self-maintenance power. The present study included totally 60 patients as 30 research and 30 control group, all of whom accepted to participate and were staying with the diagnosis of Ml at the intensive care unit of Cardiology service, Research and Application Hospital, Cumhuriyet University between 15 April 2003 and 15 September 2003. The data in this study were collected by the help of patient identification card depending on nursing literature and the self care agency. The researcher gave a programmed education to the patients in research group when the hemodynamic findings were transformed into normal in intensive care unit. However, the patients in the control group were never given information, but these patients got routine service maintenance. The data and the two groups were contrasted. Mann Whitney U and ki-square tests, which are very important methods especially in finding divergence between the two averages in independent groups, were applied in evaluation of the data. It was seen, through his stud, that the programmed education affected and increased self care agency and information point very much especially for the patients is research group. It was found that the self care agency point before the education was in medium (74.53±8.66), but this level was very good (114.00±8.13) in the checking after one month from discharge after education in research group. However, it was found that the self care agency point was still in medium (92.00±1 1.49) in the checking after one month from discharge after education in control group. It is obvious that there is no statistically significant difference (p>0.05) between the self care agency and information points of the two groups. 79However, this difference was statistically very significant (p<0.05) in checking after one month. In this study, it is found that the individual with MI having health education increased their this point is very effective in health education. According to the results, it's suggested that the patients who consider the factors affecting their self-care point should regulate their life ever after discharging, they should have programmed education, they should support the education with audiovisual materials, they should work in cardiac rehabilitation centers for the continuation and effection of the education. Key words: myocardial infarction, self care agency, nursing, education. 80 | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Miyokard infarktüsü sonrası bireylere verilen planlı eğitimin öz bakım gücüne etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of planned education on self-care agency to individual who have had myocard infarction | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 155097 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 156221 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |