dc.contributor.advisor | Yenal, Tacettin Hakan | |
dc.contributor.author | Özkan, Yildirim | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:56:52Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:56:52Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/600375 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma Manisa ili Selendi ilçesinde bulunan ilk ve orta dereceli okullardaki öğretmenlerin örgüt kültürü ve onun alt boyutlarında yapılan uygulamalara katılma derecelerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini 2005 yılında Selendi ilçesinde bulunan ilk ve orta dereceli en az iki öğretmenli okullarda çalışan (164) öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma anketi, araştırma örneklemine alınan 164 öğretmene uygulanmış, 148 araştırma anketi değerlendirmeye alınmıştır.Araştırmada veri toplama aracı olarak, örgüt kültürü ile örgüt kültürünün alt boyutlarında yer alan uygulamaları ölçmeye yarayan likert tipi derecelendirme ölçeği kullanılmıştır.Verilerin analizinde, veri gruplarının türüne göre t testi ve tek yönlü varyans analizi testleri kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi testi sonucunda farkın önemli çıktığı durumlarda, farkın hangi grup ya da grupların ortalamasından kaynaklandığını bulmak için LSD testi kullanılmıştır.Araştırmanın bağımlı değişkenleri olan ` örgüt kültürü ve onun alt boyutlarında yapılan uygulamalara katılma dereceleri` ile bağımsız değişkenleri öğretmenlerin özellikleri (cinsiyet, medeni halleri, Milli Eğitimde görev yapma süreleri, branşları, idari görevleri, sendikalı olup olmamaları) arasındaki ilişki ele alınmıştır.Yapılan istatistiksel çözümlemede `<??,, kültürü ve onun alt boyutlarında yapılan uygulamalara katılma dereceleri` ile bağımsız değişkenleri öğretmenlerin özellikleri (cinsiyet, medeni halleri, Milli Eğitimde görev yapma süreleri, branşları, idari görevleri, sendikalı olup olmamaları ) arasındaki ilişkilerin analizinde yönetim alt boyutunda yapılan uygulamalara, cinsiyete göre katılma derecelerinde önemli fark bulunurken, diğer alt boyutların bağımsız değişkenlerle katılım arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır.Öğretmenlerin örgütsel kültürün `yönetim, örgüte bağlılık, örgütle özdeşleşme, çalışma ortamı, değişikliklere uyum, ödül sistemi, işbirliği-iletişim, törenler, toplantılar, dil, maddi kültür öğeleri` boyutlarına ilişkin algılar. « orta düzeyde` gerçekleşmektedir. Bu durumda ilk ve orta dereceli okullarda güçlü örgüt kültürünün oluşmadığı sonucuna varılmıştır. ANAHTAR SÖZCÜKLER: Örgüt Kültürü, Öğretmen, İlköğretim Okulu, Lise | |
dc.description.abstract | This survey was carried on to clarify to what degree the teachers working in primary and high schools in Selendi, Manisa join in organizational culture and the applications applied to its lower dimensions.The universe of the survey comprises 164 teachers working in the primary and high schools with at least two teachers in Selendi in 2005. The survey questionnaire was applied to 164 teachers and 148 questionnaires were assessed.In this survey as a mean of data collecting, the likert type scale, which is used to scale organizational culture and the applications in the organization's low dimension, was applied.In the analysis of data, t and One Way ANOVA tests were used according to the type of data groups. In cases of significant difference at the end of One Way ANOVA test, LSD test was applied in order to find out which group's average caused the difference.In the survey, the relation between the survey's dependent variables `to what degree they participate the applications done in organizational culture and its lower dimensions` and independent variables `the teachers' properties (sex, marital status, how long they have been working for the National Education Ministry, branches, administrative missions and being a member of a syndicate)` was dealt with.The statistical analysis was made. In the analysis of relations between the degrees of joining in organizational culture and the applications applied to its lower dimensions and their independent variables, `the teachers' properties (sex, marital status, how long they have been working for the National Education Ministry, branches, administrative missions and being a member of a syndicate)` in the applications made in the administrative dimension an important difference was found. There was no meaningful difference between the participations of other lower dimensions to independent variables.Teachers' perception related to the dimensions of organizational culture `administration, loyalty to the organization, becoming identical with the organization, workplace environment, adaptation to changes, prize system, cooperation-communication, ceremonies, meetings, language, elements of physical culture` became real in medium level. According to these facts it was understood that in the primary and high schools a strong organizational culture didn't form.KEYWORDSOrganizational Culture, Teacher, Primary Schools, High Schools | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlk ve orta dereceli okullarda görev yapan öğretmen ve yöneticilerin örgüt kültürü algılamaları | |
dc.title.alternative | The organizational culture perceptions of the teachers and administrators working at primary and high schools. | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Organizational culture | |
dc.identifier.yokid | 9016953 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 229461 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |