İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersi, maddenin değişimi ve tanınması ünitesinde öğrencilerde oluşan kavram yanılgılarının tespitinde iki aşamalı soruların kullanılabilirliği üzerine bir araştırma
dc.contributor.advisor | Oluk, Sami | |
dc.contributor.author | Gürdal Kazancioğlu, Hilal | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:56:39Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:56:39Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/600254 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın temel amacı, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik iki aşamalı test geliştirmektir.Test geliştirme sürecinde soruların hazırlanması iki aşamalı test geliştirme sürecine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Hazırlanan sorular alan uzmanı iki öğretim üyesi tarafından incelenmiş, önerilen değişiklikler yapılarak 32 sorudan oluşan ön form pilot uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Pilot uygulamalar 258 ilköğretim 5. sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Pilot uygulamalardan elde edilen veriler KR 20 metodu uyarınca analiz edilmiş ve güvenirlikleri 0.65'ın altında olan 13 soru testten çıkarılmıştır. Böylece 19 sorudan oluşan son form elde edilmiştir. Son form 125 ilköğretim 5. sınıf öğrencisine uygulanmış ve KR 20 analizi sonucunda güvenirlikleri 0.70'in altında olan 7 soru ölçekten çıkarılarak asıl ölçek elde edilmiştir. Ölçekteki soruların KR 20 değerleri 0.70 ile 0.74 arasında değişmektedir. Soruların güçlük düzeyleri ise 0.42 ile 0.96 arasındadır. Ölçeğin kapsam geçerlilik çalışması ilköğretim okullarında görev yapan sınıf ve fen bilgisi öğretmenlerinin görüşlerine dayanarak gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla öğretmenlere her bir soru için 1-10 arasında puan vermeleri istenmiştir. İstatistiksel analizler sonucunda öğretmenlerin büyük çoğunluğunun 12 soruyu 8 ile 10 puan arasında değerlendirdikleri tespit edilmiştir.Analiz sonuçları geliştirilen iki aşamalı testin, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesinde güvenilir bir şekilde kullanılabileceğini göstermektedir.Anahtar Sözcükler: Kavram yanılgısı, ısı ve sıcaklık, iki aşamalı test, ilköğretim, fen eğitimi | |
dc.description.abstract | The objective of this study is to develop a two-tier test to determine the conceptual errors related to heat and temperature occurring in 5th grade students.During the test developing process, questions were prepared in accordance with the two-tier test developing process. The questions prepared were reviewed by two faculty members who were experts in this field, the recommended changes were performed and the preliminary form consisting of 32 questions were made ready for pilot application. The pilot applications were carried out on 258 5th graders of basic education. The data obtained from pilot applications were analyzed according to KR 20 method and 13 questions that had reliability less than 0.65 were excluded from test. Thus, a last questionnaire consisting of 19 questions was obtained. The last questionnaire was applied to 125 5th graders, as a result of KR 20 analysis 7 questions that had reliability less than 0.70 were excluded from scale and actual scale was structured. The KR 20 values of the questions included in scale vary between 0.70 and 0.74. Their difficulty levels are between 0.42 and 0.96. The scope validity study of the scale has been carried out based on the opinions of the class and science teachers who work in elementary schools. For this purpose, teachers were asked to give each question a score between 1 and 10. As a result of statistical analyses it was determined that a vast majority of teachers were evaluated 12 questions between 8 ? 10 points.The results of the analysis show that the two-tier test developed can be utilized reliably in determining the conceptual errors occurring in 5th grade students related to heat and temperature.Key Words: Misconceptions, heat and temperature, two-tier test, primary education, science education | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersi, maddenin değişimi ve tanınması ünitesinde öğrencilerde oluşan kavram yanılgılarının tespitinde iki aşamalı soruların kullanılabilirliği üzerine bir araştırma | |
dc.title.alternative | A research on the usability of two-stage questions in determining the conceptual errors occuring in 5th grade students of primary education reletad to the topic of ?the change and identification of substance? during the science and technology lesson | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.identifier.yokid | 321802 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 228828 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |