Ortaçağ`da Yezidiler
dc.contributor.advisor | Çelik, Mehmet | |
dc.contributor.author | Tür, Selman | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:55:49Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:55:49Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599997 | |
dc.description.abstract | Tarihçeleri, coğrafi dağılımları, gelenek-görenekleri, ibadetleri, sosyal yapıları ile ele almaya çalıştığımız Yezidiler, Osmanlı Devletinin son dönemlerine kadar da bu sınırlar içerisinde yaşarlarken, daha sonraları Türkiye dışında Irak, Suriye ve şimdilerde ise Avrupa'nın birçok yerine dağılarak yerleşmişlerdir.Yezidiler Şeytan'a Melek Tavus ismini vererek, inançlarına göre Allah'ın ilk olarak yarattığı meleğe temelde Allah'tan sonra en çok saygı gösterdikleri halde bu saygı, görüldüğü gibi, Allah saygısını geçmiş ve sonunda her şeyi idare edenin Melek Tavus olduğu inancı ile ona aşırı saygı göstermelerinden dolayı halk arasında ?Şeytana Tapanlar? olarak anılmışlardır.Bütün canlılardan önce Melek Tavus'un olduğuna inanılır, bütün işleri ve yöneticileri kendisinin yönlendirip idare ettiğini söylerler. Bu amaçla Şeyh Adî'yi de Yezidileri doğru yola sevk etmek üzere yeryüzüne göndermiştir. Şeyh Adî'nin Melek Tavus'un emri ile Şam'dan Laleş'e geldiği şeklinde açıklanmaktadır.Irk olarak Kürt, dil olarak da Kürtçe konuşmaktadırlar. Melek Tavus'un, ?Âlimlerin Çatışmasını hoş görmem? emrine uyularak bir saygı çerçevesi içerisinde yaşatılmaya çalışılan bir inanıştır. Temeli olmayan bazı iddiaların etkili olduğu bu inanış bazı kısımlarının gizli tutulması emredilmiştir . Ve birçok şeyde ağızdan ağza sözlü bir şekilde bugüne gelmiştir. Günümüzde Yezidilere baktığımız zaman birçok ülkeye dağılmış olan Yezidiler her ne kadar kendi aralarında bir birliğin varlığından söz etseler de bugün baktığımız zaman yavaş yavaş bulundukları ülkelerle kaynaşarak asimile olmaktadırlar bu da bir nevi Yezidiliğin ortadan kalkması için önemli bir neden olarak söylenebilir. Ancak bu günlerde (yakın zaman içerisinde) Yezidilerin artık gittikleri yerleri mesken tutmayıp Türkiye'ye geri dönmeye başladıkları görülmektedir. Eğitimin yasak olduğu Yezidilerde köylerde bulunan okullar çoğunlukla Muhtar tarafından ambar olarak kullanılmasıyla çocuklarını eğitim-öğretimden mahrum bırakmaları Yezidilerin diğer bir acı gerçeğidir. | |
dc.description.abstract | Histories, geographic distribution, customs, traditions, worship, social structures are trying to deal with the Yezidis, the Ottoman Empire until the last period they lived within these limits, and later outside of Turkey, Iraq, Syria, and now instead of the scattered and settled in many parts of Europe.Giving the name of Satan Yezidis Peacock Angel, created by their faith in God first and then the most respected angel from God even though basically this respect, as seen in the past and at the end of respect for God handle everything over to him with the belief that whoever Peacock Angel respect the public because of `devil worshipers` anılmışlardır as.Before all the creature is believed to be Tavus'un Angel, all the work, and managers say that he managed to manipulate. For this purpose, Sheikh Adi sent to earth to shipped off to the Yezidis. Damascus on the orders of Sheikh Adi Laleş'e Tavus'un comes in the form of Angel explained.Race to the Kurdish, the Kurdish language is spoken. Tavus'un Angel, `Conflict among the scholars to see a nice` to keep alive a belief within the framework of respect for compliance with the order. Some parts of the foundation of this belief that non-disclosure of some of the allegations was ordered to be effective. And so many things by word of mouth is an oral manner. Nowadays, when we look Yezidis Yezidis are distributed across many countries mentioned the existence of a union among themselves, although when we look at today, even as they assimilated slowly merging with the countries where this is also a kind of olmaktadırlar Yezidism can be said as an important reason for the disappearance. But these days (close in time) of leaving it to Turkey had begun returning the Yezidis are now inhabited places they go. Autonomous education is prohibited by the Yezidi villages often hold schools of education-teaching children to use as a pain in the other deprivations of the fact that the Yezidis. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Din | tr_TR |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.subject | Tarih | tr_TR |
dc.subject | History | en_US |
dc.title | Ortaçağ`da Yezidiler | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Tarih Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Yazidies | |
dc.subject.ytm | Yezidism | |
dc.subject.ytm | Middle Ages | |
dc.subject.ytm | History of religions | |
dc.subject.ytm | Religious groups | |
dc.identifier.yokid | 442974 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 319948 | |
dc.description.pages | 142 | |
dc.publisher.discipline | Ortaçağ Tarihi Bilim Dalı |